Refoweb topic.

Plaats reactie
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Refoweb topic.

Bericht door Tree Fhinker »

Na een tijdje de discussie aan gegaan te zijn met "de kudde" op refoweb, ben ik tot de conclusie gekomen dat het erger is gesteld met christenen als ik verwachtte/hoopte. Islam eist enorm veel aandacht op, en daar druipt het "ikweethetbeterwantgodweethetbeter" er vanaf. Maar vergeet de christenen niet. Want deze zijn echt geen haar beter.

Tegenspraak of het aan de kaak stellen van de gaten in de godtheorie wil men niet horen. Dit lijdt vaak tot zeer naar gedrag en agressie daar. Maar die agressie wordt niet bestraft, de vraagsteller krijgt gewoon een ban.

Vaak ben ik geneigd Christenen meer krediet te geven open te staan voor discussie, echter vrees ik dat het onterecht is.

Meer en meer krijg ik het idee dat de agressieve opmars van islam, christenen doet triggeren meer en meer fundamentalistisch te worden.

Verschrikkelijk eng idee dat religie weer lijkt terug te gaan naar de duistere tijd waar het ooit macht had.

Ik had het volgende geplaatst waar men niks van wilde weten: Met als vraag, De allerbeste moeder denkbaar?

Anita is moeder van 4 kinderen, en is onlangs haar man verloren aan een tragisch ongeval. Haar man werd aangereden door een stomdronken man die dacht dat hij nog prima kon autorijden. Anita is erg gelovig. Een voorbeeldig Christen. Ze mist haar geliefde echtgenoot, maar niet omdat hij niet meer bij haar is, maar omdat hij een erg goede invloed had op de kinderen, en altijd de kinderen een goed antwoord kon geven op al hun vragen. Haar man wist alles van de bijbel. Anita begreep vaak veel dingen niet, en kon ook niet de goede antwoorden geven op vragen van de kinderen.

Een tijd ging het redelijk, maar Anita zag dat de kinderen moeite hadden met de bijbel plaatsen in de wereld om hun heen. De vragen van de kinderen kon ze vaak niet goed beantwoorden. Anita geloofde heilig in God, en was er van overtuigd dat ze haar man zou weerzien in de hemel. Maar ze had 1 grote angst, de kinderen. Ze voorzag dat het mogelijk was dat de kinderen van het geloof zouden vallen omdat ze niet de antwoorden kon geven en uitleggen. De kinderen gingen vaker bij vriendjes spelen en kwamen meer en meer thuis met moeilijke vragen.

De pastoor kon ook de rol van haar overleden man niet invullen, want de kinderen begrepen niks van zijn antwoorden. Familie had ze verder niet meer. Ze zat met haar handen in het haar. Ze wist nog van uit haar jeugd dat haar zus van het geloof was gevallen, en hoe snel en gemakkelijk dat voor haar leek te gebeuren. Ze haatte haar zus daarom. Maar, ze dacht aan de kinderen en was doodsbenauwd voor dat scenario bij haar kinderen. Want stel, de kinderen vallen van het geloof? Hoe erg is dat? Ze schaamde zich er voor als ze dacht bij de hemelpoort te komen en haar man te moeten vertellen dat de kinderen van het geloof waren gevallen. En zij had het niet kunnen voorkomen. Ze had vaak om hulp gebeden, maar ze zag geen enkele verandering bij de kinderen in positieve zin. Haar vrees werd groter, ede doordat de oudste van de kinderen naar een school zou gaan in de stad.

Anita wilde niets liever dan dat haar kinderen en hun vader verenigd zouden worden in de hemel. Voor altijd. Ze had zichzelf inmiddels al helemaal weggecijferd. Ze kreeg geen hulp of antwoorden. En haar angst groeide. Ze lag nachten wakker en piekerde de hele dag door. En ineens had ze de oplossing. Anita was dolblij. Ineens had ze het allerbeste antwoord dat ze maar kon bedenken. Haar gebeden leken verhoord, dat dacht ze echt.

De oplossing zou betekenen dat de kinderen gered waren van de hel of de eeuwige vergetelheid. Haar plan was zelfs zo goed dat haar overleden man en de kinderen opzeker verenigd zouden worden in het paradijs. Ze wist het zeker, dit was DE oplossing.

De volgende morgen was het een drukte van belang bij het huis van Anita. Ook het hele dorp sprak schande van haar daden. Ze had de kinderen vermoord en toen de politie kwam om haar te arresteren had ze op de politie geschoten en riep ze, Jullie begrijpen me niet. De politie heeft haar doodgeschoten.


Anita had bedacht dat de allerbeste manier was om haar kinderen het beloofde paradijs te schenken om ze voordat ze van het geloof vielen
het leven te ontnemen. Want het enige echte doel van het leven is te komen tot god, en het paradijs. Daar waar haar man al was.

Anita had bedacht, ze zag het niet als moord, logisch natuurlijk. Want op deze manier werden haar kinderen met hun vader verenigd. Want zewilde maar 1 ding, het allerbeste voor haar kinderen en haar geliefde echtgenoot. Dit was de allerbeste manier om hun herenigen zeker te stellen. Ze had ook nagedacht over haarzelf en het paradijs. En ze hoopte dat god haar begreep, en haar zou waarderen. God is liefde, zijn liefde is onvoorwaardelijk, dat was haar altijd verteld, en dat had ze altijd geloofd. God zal dat vast begrijpen, dacht ze. Daar was ze van overtuigd.

Ze had er ook bij stilgestaan dat er ook een kans was dat God haar kwalijk zou kunnen nemen dat ze zelf voor "god" had gespeeld, en dat wellicht de liefde van god toch grenzen had. Ze was vreselijk bang voor de hel, maar de liefde voor haar kinderen en haar echtgenoot waren dusdanig groot dat Anita zelfs de hel wilde riskeren om haar kinderen te redden van de hel of de vergetelheid.



Wat vind jij? Is Anita de allerbeste moeder die een kind zich maar wensen kan? Zelfs zo goed dat ze net als God bereid was zichzelf op te offeren voor haar kinderen? Net als met Jezus?

Of heeft Anita iets verschrikkelijks gedaan?

Gaat ze naar de hemel of de hel?

En heeft god zijn zoon wel opgeofferd? Hij heeft in wezen geen offer gedaan met het terughalen van zijn zoon. Want Jezus ging niet naar de hel maar kreeg juist het eeuwige leven en het paradijs. Eigenlijk heeft god in die zin niet zijn zoon opgeofferd voor de zonden van de mens, maar juist met het terughalen van zijn zoon de mensheid verlaten. Toch? Anita heeft wel echt een offer gebracht, namelijk zichzelf offeren als ze in de hel komt, om haar kinderen te redden. Dan ben je toch een fantastische moeder? Toch?
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Refoweb topic.

Bericht door Tree Fhinker »

Het verwijt dat ik de duivel ben kwam zelfs een paar keer "verhult" voor bij. en sprak schande er van dat ik het had geplaatst. Men zegt allemaal dat Anita iets verschrikkelijks heeft gedaan. Maar het gekke is, als je geloofd in het paradijs, en dat dat paradijs enkel voor gelovigen is? Dan kan je het helemaal niet iets verschrikkelijks noemen.

Want je wilt toch het beste voor je kinderen? Anita is dan een geweldige moeder.

Hoe kan je de dood als iets ergs zien als je geloofd dat het leven enkel is bedoeld om je ticket naar het paradijs te verdienen? Geloofd men er wel echt in vraag ik me dan af.
hagenaars

Re: Refoweb topic.

Bericht door hagenaars »

Anita nam verschillende verkeerde beslissingen. Zo kwam het van kwaad tot erger. (Het moet nog maar afgewacht worden of haar man in de hemel komt, dat zal blijken na het laatste oordeel.) U moet beslist naar deze voorstelling van Annechien de Vocht https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2578,d.d24

Vraag even wanneer ze weer toeren met deze hilarische voorstelling...
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 11 jun 2016, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Refoweb topic.

Bericht door hagenaars »

Tree Fhinker schreef:Het verwijt dat ik de duivel ben kwam zelfs een paar keer "verhult" voor bij. en sprak schande er van dat ik het had geplaatst. Men zegt allemaal dat Anita iets verschrikkelijks heeft gedaan. Maar het gekke is, als je geloofd in het paradijs, en dat dat paradijs enkel voor gelovigen is? Dan kan je het helemaal niet iets verschrikkelijks noemen.

Want je wilt toch het beste voor je kinderen? Anita is dan een geweldige moeder.

Hoe kan je de dood als iets ergs zien als je geloofd dat het leven enkel is bedoeld om je ticket naar het paradijs te verdienen?

Geloofd men er wel echt in vraag ik me dan af.
Het blijft moeilijk de geloofsinhoud te peilen, het is natuurlijk ook onbegonnen werk, zoals Hans Jansen zo eloquent verwoordde. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Rxp2_lNSfA

Het boek is helaas niet leverbaar, maar op de bekende 2e handsmarkt vindt u het wel en anders in de bieb, natuurlijk.
Plaats reactie