Geert Wilders, de eikel...

hagenaars

Geert Wilders, de eikel...

Bericht door hagenaars »

In de Telegraaf, altijd sensatie...een boeiend artikel. Kijk maar: "DEN HAAG (ANP) - Als de PVV bij de komende verkiezingen de grootste wordt, is het weinig democratisch als ze wordt gepasseerd als het op regeren aankomt. Dat zegt PVV-leider Geert Wilders zaterdag in een interview met Dagblad de Limburger."

De Telegraaf die de Limburger citeert. Het gaat verder: ,,Nu staan we op veertig (zetels). Als we zo groot worden, is het weinig democratisch om de PVV te passeren. Dan krijg je een revolte, natuurlijk democratisch en geweldloos. Ik ga hier niet in een tank naar het Torentje toe. Maar dan komen er nieuwe verkiezingen en wordt de PVV nog groter", aldus Wilders. ,,De kans dat er een premier Wilders komt, is dus nog lang niet verkeken." De eerstkomende verkiezingen voor de Tweede Kamer staan gepland voor maart volgend jaar.

Hoewel Geert Wilders een van de langstzittende Kamerleden is, blijkt hij toch niet goed op de hoogte. Het is gebruikelijk dat de grootste partij het voortouw neemt, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de grootste ook mag formeren, tenzij de groep een absolute meerderheid zou hebben. Formeren doe je in Nederland met de anderen en als die niet willen dan blijf je met je mooie uitslag aan de grond en in de oppositie. Dus Geert zou de komende maanden moeten proberen draagvlak bij de anderen te verwerven. Lukt dat? Ik denk het niet...
shured
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 22:42

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door shured »

De informateur wordt tegenwoordig aangesteld door de tweede kamer. Die wet is er doorgedrukt om de koning(in) minder invloed te geven in de vorming van een regering, maar die invloed juist bij de huidige regering neer te leggen. Dit heeft tot gevolg dat de tweede kamer altijd een informateur zal aanwijzen die qua politieke voorkeur neigt naar de huidige regering. In dit geval dus anti-PVV. Hoeveel zetels Wilder ook zal krijgen, een informateur zal altijd proberen een regering zonder hem te vormen. En da's logisch, want in al die jaren dat de PVV in de oppositie zit hebben ze erg hun best gedaan om de andere partijen te vervreemden.

Maar hiermee ontstaat er wel een probleem. Heel veel PVV stemmers zullen op de PVV stemmen omdat ze het vertrouwen in de PvdA, CDA, VVD, D66 en SP verloren zijn. Als die partijen nu samen, in wat voor samenstelling dan ook, de nieuwe regering vormen zullen deze PVV stemmers zich gestoeld vinden in hun mening dat "heel Den Haag zo corrupt is als de neten en dat we al die politici in de cel moeten gooien" (of andere sterkere bewoordingen). Gestoeld door onder andere deze mensen zal een site als Geen Stijl zich gesteund vinden in het nog meer op scherp van de snede spelen. Dit zal meer en meer onrust veroorzaken wat zal uitmonden in geweld. En dan vooral geweld tegen de islam en asielzoekers.

Is dat onontkoombaar? Wel als de nieuwe regering wordt gevormd door dezelfde mensen die nu zo vaak negatief in het nieuws komen. Daarmee is eigenlijk elke coalitie waarin PvdA, CDA of VVD een premier of high profile minister levert uit den boze. De enige oplossing is volgens mij een coalitie waarin SP en in mindere mate D66, de kernspelers zijn.
hagenaars

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door hagenaars »

De koningin speelde met informateurs een beperkte rol. Ook toen was het de bedoeling een regering te vormen die het vertrouwen had van de Kamer. Daar is dus niets in veranderd.
Er is geen partij die een regering met de PVV wil vormen. Winnen of verliezen, het maakt niet uit.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door Tree Fhinker »

Leg eens uit, waarom eikel?
hagenaars

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door hagenaars »

Dat deed ik toch? Kijk maar, "Hoewel Geert Wilders een van de langstzittende Kamerleden is, blijkt hij toch niet goed op de hoogte. Het is gebruikelijk dat de grootste partij het voortouw neemt, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de grootste ook mag formeren, tenzij de groep een absolute meerderheid zou hebben. Formeren doe je in Nederland met de anderen en als die niet willen dan blijf je met je mooie uitslag aan de grond en in de oppositie. Dus Geert zou de komende maanden moeten proberen draagvlak bij de anderen te verwerven. Lukt dat? Ik denk het niet..."

Het is eikelig na jarenlang in de politiek te zitten, dan nog niet te weten hoe het werkt...
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door Tree Fhinker »

Maar Wilders spreekt toch ook over hoe belachelijk een "cordon sanitaire" zou zijn? Dat verwijst toch direct naar het wel weten hoe het zit?
hagenaars

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door hagenaars »

Er is geen cordon sanitaire, maar wel enige ervaring tijdens Rutte een. Kijk maar: " Het kabinet-Rutte I, aanvankelijk ook wel het kabinet Rutte-Verhagen genoemd, was een Nederlands kabinet. Het was een minderheidskabinet bestaande uit de politieke partijen VVD en CDA, en kreeg van oktober 2010 tot april 2012 gedoogsteun vanuit de Tweede Kamer van de PVV. Sinds het wegvallen van de gedoogsteun was het demissionair. Het kabinet stond onder leiding van premier Mark Rutte en werd op 14 oktober 2010 beëdigd als opvolger van kabinet-Balkenende IV, na de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni 2010 en de daaropvolgende kabinetsformatie.

Met de gedoogsteun van de PVV kon het kabinet oorspronkelijk rekenen op 76 zetels, een meerderheid van één zetel. Na het vertrek van Hero Brinkman uit de PVV-fractie, die verder ging als eenmansfractie in het parlement, verloor het kabinet-Rutte deze meerderheid. Bij zijn vertrek uit de PVV liet Brinkman echter weten dat hij het kabinet-Rutte zou blijven steunen.[1]

Op 21 april 2012 maakte premier Mark Rutte bekend dat het, na zeven weken onderhandelen in het Catshuis over de begroting voor 2013, niet was gelukt tot overeenstemming te komen met Geert Wilders. Na het stuklopen van de onderhandelingen gaf de PVV aan per die dag geen gedoogpartner meer te zijn van het kabinet. Op 23 april 2012 bood Mark Rutte als gevolg daarvan het ontslag van het voltallige kabinet aan bij koningin Beatrix.[2][3] "

Ik denk dat niemand naar een herhaling streeft...Met Wilders valt niet te werken...
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:
Ik denk dat niemand naar een herhaling streeft...Met Wilders valt niet te werken...
Mijn glazen bol is helaas kapot. Dus ik kan het niet zeggen.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door Tree Fhinker »

Ik denk dat het proberen te demoniseren van Wilders een groot gat heeft veroorzaakt dat voor weinigen te overbruggen is. Wordt eens tijd dat men ophoudt met het uitmaken voor Hitler, vergelijken met NAZI's, etc.
hagenaars

Re: Geert Wilders, de eikel...

Bericht door hagenaars »

Er is geen glazen bol nodig om de politieke standpunten over deze kwestie te kennen. Wilders is onvergelijkbaar, een parlementaire dwarsligger. Een soort Jacques Gans. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 1tz6yUxGtA
Plaats reactie