Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekraïne

hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Wat een vreemd standpunt neemt u in! Je kunt toch gewoon even objectief zoeken naar de waarheid? Misschien bestaat de waarheid niet, misschien, of blijkt onvindbaar, maar de zoektocht blijft toch wel de moeite waard? Het getuigt van groot respect om iemand te wijzen op onjuistheden. Het gaat hier immers niet om geloofsovertuigingen zonder waarheidspretentie.
Uw twijfel aan objectief juiste oordelen leidt echt tot niets, zeker een journalist moet blijven kijken achter zijn of haar standpunten. Misschien zijn ze onjuist...
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Aardig staaltje in de privésfeer van arrogant en dominant gelijk willen hebben ten koste van het door jou geziene 'ongelijk' van je opponent.
Ik merkte op tegen een gewone vriendin waarmee ik geen bed relatie heb, noch ooit had, dat ik vond dat zij recentelijk mij ondragelijk begon te claimen. Zij beweerde ijskoud dat "dat" niet de waarheid was. Ik vroeg haar vervolgens wat dan daarvan niet de waarheid was? Zij vond doodleuk dat ik dat niet zo kon voelen! Zij had "dus" gelijk!
Ik trachtte deze erudiete dame te overtuigen dat zij niet kan beoordelen hoe en wat ik in onze omgang voelde.
Respectloos voor mijn persoonlijkheid meende zij dat zij dat wel kon en ik ongelijk had.
Ik dacht, zij heeft gelijk vanuit wie zij nu is en ik moet daar al of niet mee verder leven. Ik koos tenslotte voor NIET!
Want haar dominantie ging mij onwerkbaar verder tegenstaan.
Waar lag nu dé waarheid? En wie sprak nu dé onwaarheid?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

@hagenaars,
Zoeken naar de waarheid? Laat alleen uw levenservaring uw enige waarheid voor uzelf zijn. Want welk een arrogantie hij, die bepaalt wat dé waarheid dan wél is? De waarheid heeft heel veel invalshoeken. Daarom heeft iedereen voor mij gelijk vanuit wie hij of zij is.
Een journalist hoort zich immers te beperken tot de glasharde weergave van de waargenomen feiten. Geen eigen horror en fantasie waarheidjes/kanttekeningen bij loslaten. Dat mogen de columnisten doen, die worden dan ook met ieders korreltjes zout gelezen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Leuk hoor, al die achtergrondinformatie, vooral de Engelse koninklijke familie lijkt mij een goede bron...Waar gaat het om? Of de informatie klopt, of die mijnheer de waarheid dichterbij brengt en dat doet hij...
Dichter bij de waarheid?: http://joostniemoller.nl/2015/05/via-ra ... edebunked/

Jouw waarheid misschien.
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Nee, er is niets zoiets als persoonlijke waarheid, tenzij bij religieuze zaken, geloofsartikelen. Dat er nu inderdaad sprake blijkt van een BUK en niet zoals de russen maandenlang beweerden van een Oekraïens vliegmachine dat is dichter bij de waarheid. En daar gaat het om, probeer zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Daar heeft u gelijk in want, waar een huis staat is een waarheid van een huis.
Daar is geen eigen waarheid die het tegendeel kan bepleiten.
Dat is met uw BUK voorbeeld niet anders.

Echter, binnen de intermenselijke contacten spreken we over hoe iemand iets beleefd vanuit zijn/haar mens-zijn.
Onlosmakelijk is ieders 'zijn' ontwikkeld uit zijn/haar eigen persoonsontwikkeling.
Ik heb, niet uit boeken of uit oraties van hoogleraren die mogelijk ook nog lid zijn van de koninklijke academie der wetenschappen, uit eigen ervaring inmiddels geleerd, dat met name iedereen vanuit hun persoon en op dat moment en in die actuele context gelijk heeft m.b.t. hun uitgesproken beleving. Hun persoonlijke waarheid!
Daar is namelijk mijn stelling, 'er bestaat geen absolute waarheid', wanneer het vraagstuk over emoties gaat op gestoeld.
Het erkennen van die visie te midden van conflicten maakt het respect naar elkaars verschillend mens-zijn toegankelijker.
De beleving van de wereld van Poetin en zijn aanhang is in hun hele context gezien volkomen invoelbaar en daarin krijgen zij hun gelijk en hun waarheid eveneens van mij terecht.
Mijn en uw cultuurgebonden waarheden staan los van ieder anders hun gelijk. Daar is het arrogante westen zich nog steeds niet politiek van bewust!
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Het gaat er om dat we naar de waarheid, de feiten blijven zoeken. Hoe iemand iets zegt te beleven, is minder relevant, al kun je met een beschrijving van de door deelnemers ervaren frustraties bv. bij een onderhandeling natuurlijk ook wel feiten van psychologische aard blootleggen.
Ik ben het niet met u eens, de persoonlijke beleving is weliswaar een feit, maar het zegt natuurlijk niets over de aard van de gebeurtenis die beschreven moet worden. In die zin bestaat de persoonlijke waarheid niet.

Wat is absoluut in dit geval? Poetin en met hem de russische weergave van "de feiten" is helaas niet betrouwbaar, want politiek gestuurd. Er komt helaas meer propaganda uit het Kremlin dan feiten. Jammer is dat...(ik zeg daarmee natuurljk niet dat de Westerse berichtgeving altijd juist is, maar ze is wel gemakkelijk toetsbaar.)
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Feiten verdraaien en Russische politiek bedrijven staan weer los van hoe iemand beweert in een emotioneel conflict gelijk te hebben. Het moge evident zijn dat Poetin niet volgens onze westerse ethiek geremd wordt om tegen de klippen op te liegen en de tegen zijn regiem belastende feiten te verdraaien.
De vraag blijft altijd, wanneer is een geponeerd feit een onomstotelijk feit. Aan welke criteria moet een feit voldoen om onomstotelijk te worden genoemd?
De uitkomst van een onderzoek naar de waarheid wordt immers altijd beïnvloed door wie het onderzoek geleid heeft?
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

De uitkomst van onderzoek naar de feiten telt. Is de uitkomst juist, houdt deze rekening met alle bekende feiten, geeft hij deze objectief weer en kunnen we het complex toetsen. Dan zijn we al een heel eind op weg naar objectiviteit, lijkt mij.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

"De uitkomst van onderzoek naar de feiten telt."

Jah, was het altijd maar zo definitief. U doet voorkomen alsof er over de feiten, genoemd door de een, geen discussie helaas mogelijk is voor de ander. Alles wat wij waarnemen is precies wat we hebben waargenomen en ons er nog exact van weten te herinneren en hoe we alles vertalen.
Ik bekijk het leven en aangenomen feiten filosofisch, en als geregistreerd mediator bekijk ik het leven met en onder de mensen anders dan zwart wit.
Overigens uw initiatief voor deze site is veel te goed om zo weinig activiteit van leden en nieuwe leden te zien.
Geweldige mogelijkheid om ook andermans feiten ongecensureerd van een van de vele andere kanten te belichten.
Het leven was veel eenvoudiger te verteren wanneer voor de hele mensheid uw en mijn feiten ook hun feiten zouden zijn. U zult vast ook uit eigen ervaring wel het tegendeel hebben meegemaakt. Na het onderzoek naar uw en mijn ware feiten is met diegenen met een andere kijk daarop meestal geen overeenkomst te bereiken. Mensen leggen hun gevoel van eigenwaarde in hun standpunten wanneer zij zich hebben schrap gezet. Hopeloze strijd verzekerd om dit dan nog te overbruggen met goede argumenten in onze ogen. Dat zie je op alle internationaal gespannen politieke issues terug.
Alsof iemands prestige in het geding zou komen wanneer hij/zij zijn/haar mening (in het algemeen) eens zou moeten bijdraaien. Voor mij geen probleem, want ik beschouw het hele leven als de finishing touch van mijn homo sapiens bestaan. Ik sta open voor overtuiging op goede gronden.
U mag en kan mij ook bijsturen in mijn meningen, want ik zet achter iedere stelling welke ik gaandeweg heb opgebouwd toch altijd een klein vraagtekentje.
Plaats reactie