De juiste weg. Oekraïne

nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door nederlander1965 »

Het gaat om 700 miljoen, niet 700 duizend. Dat is nogal een verschil.....Bovendien is het geen éénmalig bedrag, want dit soort grappen worden zo ongeveer jaarlijks uitgehaald. Als je ieder jaar een éénmalige gebeurtenis laat plaatsvinden is dat toch écht structureel hoor.

Wat het referendum betreft : vragen laten zich prima in "ja/nee" vatten. Zeker als je ze duidelijk stelt.
Het is veel gehoord excuus om geen referenda te houden. Ook het smoesje dat de burger "te dom is" om zoiets complex te begrijpen. Als er echter gestemd moet worden (1x per 4 jaar) is diezelfde burger wél goed genoeg om over een heel scala aan lastige problemen te beslissen ! Logisch,want daarmee worden de heren en dames aan baantjes geholpen !
Ik ben een stuk minder positief over politici dan u en dat ben ik op grond van bijna 50 jaar waarnemen.

Het Europese project is prima terug te draaien hoor. Het is geen natuurwet en als het niet wordt teruggedraaid
stort het vanzelf wel in elkaar. Dat punt wordt sneller bereikt dat je denkt.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Uiteraard gaat het om 700 milj. Ik heb het inmiddels veranderd. Bedankt voor de vingerwijzing. Het is niet elk jaar, hoor. Het gaat om een herberekening van onze jaarcijfers over een reeks van jaren. Maar dat terzijde. De burger is niet dom en het stellen van een vraag die met ja of nee beantwoord kan worden is bijna altijd overbodig.
Het is nu mode om met elkaar te discusieren over bv. "Wat als we uit de euro stappen?" "Wat als we de grenzen sluiten?"
Nu geen relevante vragen, lijkt mij. Het zou pas zinvol zijn als er echt een behoorlijk draagvlak voor zulke ingrijpende maatregelen zou zijn en dat is niet het geval. De PVV en de SP stellen echt niets voor, ze regeerden dit land nog nooit mee en ik zie het meeregeren ook nog niet snel gebeuren.
We worden het niet eens over politici en hun motieven. Ik heb net als u ruim vijftig jaar concrete ervaring met het verschijnsel en weet dat het bijna altijd zo is als ik boven stel...Een balans tussen persoonlijke ambitie en politieke progammapunten.
Europa stort niet in, omdat bijna niemand dat wil. Het blijft in stand omdat het groot nut heeft voor de burgers.
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 10 nov 2014, 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door nederlander1965 »

Prettig voor u dat u zichzelf hiermee in slaap sust. Dat kan een mens overeind houden. Het zal alleen straks voor u een enorme schok zijn als de EU wél in elkaar stort. Dat gaat namelijk gebeuren, zoals alle haastig in elkaar geflanste rijken waar geen draagvlak voor bestaat te wachten staat.

U blijft maar negeren wat ik schreef : kiesgedrag wordt niet alleen door de EU bepaald. Het is een veelheid van factoren en alleen de PVV is anti-EU en die partij is helaas voor velen (nog) een brug te ver. Op basis van andere overwegingen (financieel, ideologisch) kiest men dan maar op een van de andere partijen, die nauwelijks anti-EU te noemen zijn (ook de SP niet overigens).

De politicus die u noemt, integer en een afweging makend tussen persoonlijke ambitie en politieke programmapunten bestaat al heel lang niet meer. Daarvoor moeten we terug naar de tijd van vóór Ruud Lubbers. Misschien was zelfs Drees wel de laatste die nog tot die groep gerekend kan worden, hoewel ook Den Uijl en misschien Van Agt nog onder die definitie vielen. De rest daarna was slechts op persoonlijk belang uit of de belangen van een beperkte achterban, zoals banken of grote ondernemingen. Vrijwel zonder uitzonderingen bleken alle premiers na Van Agt vooral hun eigen belang na te streven met leuke baantjes. Evenals vele ministers en staatssecretarissen overigens.

Dat is niet alleen een Nederlands verschijnsel. Frau Merkel is er een schitterend voorbeeld van. Ooit trouw dienaar van het DDR-bewind draaide ze na 1989 om als een blad aan een boom en veranderde plots in een overtuigd kapitalist en democraat. Bizar toch ? En weinig geloofwaardig. Manuel Barosso idem : van marxist tot overtuigd pleitbezorger voor het bedrijfsleven. Dit alles uiteraard vanwege het uitzicht op mooie baantjes.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Ik ga u teleurstellen en niet overtuigen.
Toch een paar argumenten. Hoe komt u erbij dat ik slaap? Of mijzelf in slaap sus? Legt u eens uit welk land uit de EU wil? Welk electoraat dat beveelt? U kletst maar wat (excuus) over in elkaar storten terwijl de baby net uit de pubertijd is. De Unie bestaat net vijfentwintig jaar, als je vanaf Lissabon rekent nog korter. We staan aan het begin.
U weet niets van de ambities van het huidige kabinet en zijn leden, noemt u eens drie politici die objectief gezien hun persoonlijke ambities prioriteit gaven of geven boven hun programmapunten. Ik ben benieuwd...
(Nota bene, ik weet dat Kok commissaris werd bij ING Groep, TPG Post, Shell en de KLM., maar hij maakte eerst zijn politieke klusje netjes af...) (Het zelfde geldt voor Balkenende..Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij keerde tot de oude stiel terug.)
Wat u stelt over Angela Merkel klopt feitelijk niet. U hebt de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt. Haar politieke loopbaan is anders dan u stelt zonder opportunisme. Maar ik hoor graag de feiten. (At school, she learned to speak Russian fluently, and was awarded prizes for her proficiency in Russian and Mathematics.[22] Merkel was educated in Templin and at the University of Leipzig, where she studied physics from 1973 to 1978. While a student, she participated in the reconstruction of the ruin of the Moritzbastei, a project students initiated to create their own club and recreation facility on campus. Such an initiative was unprecedented in the GDR of that period, and initially resisted by the University of Leipzig, however, with backing of the local leadership of the SED party, the project was allowed to proceed.[23] Merkel worked and studied at the Central Institute for Physical Chemistry of the Academy of Sciences in Berlin-Adlershof from 1978 to 1990. After being awarded a doctorate (Dr. rer. nat.) for her thesis on quantum chemistry,[24] she worked as a researcher and published several papers.

In 1989, Merkel got involved in the growing democracy movement after the fall of the Berlin Wall, joining the new party Democratic Awakening. Following the first (and only) multi-party election of the East German state, she became the deputy spokesperson of the new pre-unification caretaker government under Lothar de Maizière.[25] In April 1990, the Democratic Awakening merged with the East German CDU, which in turn merged with its western counterpart after reunification.)

(Barroso's political activity began in his late teens, during the Estado Novo regime in Portugal, before the Carnation Revolution of 25 April 1974. In his university days, he was one of the leaders of the underground Maoist MRPP (Reorganising Movement of the Proletariat Party, later PCTP/MRPP, Communist Party of the Portuguese Workers/Revolutionary Movement of the Portuguese Proletariat). In an interview with the newspaper Expresso, he said that he had joined MRPP to fight the only other student body movement, also underground, which was controlled by the Portuguese Communist Party. Despite this justification there is a very famous political 1976 interview recorded by the Portuguese state-run television channel, RTP, in which Barroso, as a politically minded student during the post-Carnation Revolution turmoil known as PREC, criticises the bourgeois education system which "throws students against workers and workers against students."[3] In December 1980, Barroso joined the right-of-centre PPD (Democratic Popular Party, later PPD/PSD-Social Democratic Party), where he remains to the present day.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Hoe komt u erbij dat ik slaap? Of mijzelf in slaap sus?

Slapen doe je inderdaad niet nee. Je lijkt eerder een verblinde idealist die elke redelijke kritiek op jouw EU-droom project wegwuift, bagatelliseert of ontkent. Vooral op zo'n forum als dit is deze volgzaamheid aan de autoriteiten nogal opmerkelijk.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Ik heb vannacht gekeken op de BBC naar een lang interview met Gorbatsjov, toen sliep ik dus niet, hoewel het erg laat werd. Poetin is ook een blok aan het been van Rusland, hij heeft zich vervreemd van Europa. Gorbatsjov is half Oekraïns, hij trouwde een Oekaïnse...
Ongeveer zo: " Sinds het begin van het Oekraïne-conflict echter heeft Gorbatsjov steeds weer nabijheid tot de koers van Vladimir Poetin laten doorschemeren. “Wij zijn een sterke natie (…) en hebben iets te zeggen”, zegt hij nu zelfbewust.

Zo verwelkomde Gorbatsjov in maart bijvoorbeeld de door het Westen als schending van het volkerenrecht bekritiseerde opname van de Krim bij Rusland, die Poetin vergeleek met de Duitse eenheid.

Gorbatsjov had zich de afgelopen jaren meestal kritisch uitgelaten over de ontwikkelingen in het Kremlin. Onvergeten is de beschuldiging van Gorbatsjov dat de machtswellust van de Kremlinpartij “Verenigd Rusland” nu nog erger zou zijn dan die van de communisten in Sovjettijden. En onvergeten is ook hoe hij een steeds autoritairdere koers onder Poetin bekritiseerde en de president zelfs een keer opriep af te treden.

In het Oekraïne-conflict staat Gorbatsjov in ieder geval naar buiten toe veeleer aan de kant van het Kremlin dan aan die van de oppositionele liberalen, die Poetin als “agressor” zien. De crisis in het buurland zou een laat gevolg zijn van de “zinloze en avontuurlijke ineenstorting van de Sovjet-Unie” meer dan 20 jaar geleden, zei de voormalige secretaris-generaal van de CPSU. Niet hij, maar de Russische president Boris Jeltsin (1931-2007) zou het einde van de USSR hebben bezegeld.

“Ik heb met alle toegestane politieke middelen gevochten voor het behoud van een uniforme statenbond”, schrijft Gorbatsjov in de epiloog van zijn zojuist voltooide boek “Posslje Kremlja” (“Na het Kremlin”). Als mede-eigenaar van de Kremlin kritische krant “Nowaja Gazeta” liet hij een stuk van het boek in de krant afdrukken samen met zijn vaak herhaalde oproep aan Obama en Poetin om samen een einde te maken aan de crisis rondom de Oekraïne.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Ik heb elders e.e.a. over de succesvolle statenbond, de Europese Unie gezegd. Die tekst zegt genoeg.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Terwijl de Chinese president het Australische parlement zojuist toesprak, is de Russische loser, Poetin, al voor de lunch vertrokken. *)
De leiders van de Verenigde Staten, Japan en Australië verzetten zich gezamenlijk tegen de Russische annexatie van het Oekraïense schiereiland de Krim.
Ook willen ze dat Rusland stopt met haar acties om ''Oost-Oekraïne te destabiliseren" en zullen ze alles doen om ''verantwoordelijken voor het neerhalen van vlucht MH17 voor het gerecht te brengen".

Die belofte deden ze zondag (lokale tijd) in de marge van de G20-top in Brisbane, waar dit weekend de twintig grootste industrielanden bijeen zijn.

Het was voor het eerst in zeven jaar dat de leiders van de drie landen bij elkaar zaten. President Barack Obama en zijn collega's uit Japan, premier Shinzo Abe, en Australië, minister-president Tony Abbott, willen niet alleen rondom de Oekraïnecrisis, maar ook op andere vlakken samenwerken.

Zo kwamen ze overeen samen op te trekken in de strijd tegen Islamitische Staat (IS) en bij het bedwingen van de ebola-epidemie.
Bron De Telegraaf. G20-top in Brisbane. *) http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/390 ... -mh17.html
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Er zijn vijf of zes onderwerpen in het grote wereldnieuws. ( N.Korea, de mensenrechten, de leiding gaat naar Den Haag, zegt de V.N. 2. Jeruzalem, mensen neergestoken in een gebedshuis, veel bloed over de vloer en op de boeken. Die muis heeft nog een staartje, denk ik.3, Poetin staat geïsoleerd, zie hieronder. 4.Copwatch http://time.com/3418953/ferguson-police ... tch-video/ 5. Miss Honduras ontvoerd.) Hoewel deze dame de mooiste is, en boeiend, is het nieuws over Poetin het meest relevant, maar omstreden.

Het isolement van Poetin. Een politieke tegenstander van de president van Rusland voert het woord in de internationale pers. http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Kasyanov Hij voorspelt de ondergang van Poetin binnen een jaar of twee, drie. Anders dan Gorbatsjov blijft hij hopen en verwachten dat de crisis in de Oekraïne de ogen van het Russische volk gaat openen. De westerse sancties zijn effectief, zo stelt hij. Poetin heeft slechts een voordeel op de westerse leiders. Hij is god en dus onvoorspelbaar, maar dat zal geleidelijk, ook intern in Rusland, minder en minder worden. Er komt een recessie, nee, er is een recessie in Rusland. Die zal het volk dat nu nog in meerderheid in de peilingen achter hun leider staat, ontevreden maken. (Terzijde, zie de film http://www.biosagenda.nl/film_leviathan_28521.html ) Poetin kan nu nog met propaganda o.a. over de onwettige annexatie van De Krim, het volk in slaap sussen, zoals gisteren in Moskou in zijn interview. http://www.bbc.com/news/world-middle-east-30104532 Michael Kasyanov pleit voor het bewapenen van Oekraïne (!) wijst de opvattingen van Gorbatsjov af als heimweh, net als Poetin naar de oude Sovjet Unie. Een doodlopend pad...Hij benadrukt dat Rusland nu een ander land is, een andere grondwet. De anti Amerika propaganda werkt steeds minder. Poetin is geïsoleerd. Hij benadrukt dat de sancties Rusland zwaar treffen en het volk uiteindelijk zal afkeren van de onvoorspelbare Poetin. Bron: Hard Talk BBC News, vandaag 19 november..Intussen drink ik mijn kopje Kusmi thee uit St. Petersburg. Heerlijk.
hagenaars

Re: De juiste weg. Oekraïne

Bericht door hagenaars »

Hoewel Michail Sjiskin hopelijk te pessimistisch is, schrreef hij een prachtig boek*), vol gruwelen. In mijn avondblad een interview met de schrijver**) Vandaag vieren we een jaar bevrijding van Oekraïne. De vice president Biden bezoekt de herdenking, De USA laat zo zien dat het menens is met de sancties, de hulp (Ook met wapens) aan de aangevallen, maar hernieuwde staat. Poetin is god, een enigma, maar niet almachtig. Gelukkig niet. Ik denk ook niet dat Poetin een (Derde Wereld-)oorlog met het Westen aandurft. De NATO is in staat van paraatheid. Is het Westen niet klaar? Michael Sjiskin: boeken kunnen een oorlog niet tegenhouden.
Hoe nu verder, vraagt de journalist, Raymond van den Boogaard. De auteur geeft een dramatisch antwoord, "Ik voel mij een Duitse schrijver in de jaren dertig: hopeloos." We kunnen alleen toezien hoe de massa´s hun leider (Führer staat er, aantekening van h.)achterna lopen. Hij, de auteur schetst dan hoe Poetin klaar zou zijn voor de oorlog en het Westen niet.

We beleven spannende tijden, maar een (derde wereld)oolog tussen Poetin en het Westen, die zit er volgens mij niet echt in...

*) Venushaar, http://ts1.mm.bing.net/th?&id=HN.608051 ... 9&rs=0&p=0 Amsterdam 2014.
**) NRC Handelsblad Cultuur pagina 4. Poetin is klaar voor de oorlog. het Westen niet.
Plaats reactie