De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door David Bakker »

Ik lees zojuist een aankondiging in de Vara-gids van Brandpunt Reporter "Wie stopt Poetin?" vanavond op NPO 2 om 20:25:

"De Olympische Spelen in Sotsji zijn nog maar net voorbij of Vladimir Poetin annexteert de Krim. Een burgeroorlog breekt uit. Europa kijkt machteloos toe hoe Poetin zich van niemand iets aantrekt. Brandpunt Reporter onderzoekt wie de Russische president nog kan stoppen."

De vooraankondiging belooft wat. We krijgen waarschijnlijk weer een sterk staaltje onafhankelijke journalistiek voorgeschoteld. Wat ben ik toch blij dat ik in een vrij democratisch land woon en niet in Rusland waar de arme mensen voortdurend worden bestookt met propaganda op de staats-TV.
hagenaars

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door hagenaars »

Ik denk niet dat de Journaal journalisten zich laten leiden door de Staten Generaal of de Staat de Nederlanden, net zo miin als hoogleraren en ander wetenschappelijk personeel zich iets aantekken van de opinie van de leden van de Staten Generaal of De Staat der Nederlanden. Zij hebben een redactiestatuut.
hagenaars

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door hagenaars »

Ja, Bakker, welke journalist zon naar Rusland willen emigreren om daar onafhankelijk werk te gaan doen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door fred neerhoff »

Ik weet dat nogal wat zogenaamd wetenschappelijk onderzoek dat extern gefinancierd wordt niet objectief is.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door David Bakker »

De parlementaire pers kiest Timmermans tot politicus van het jaar. Is dit toeval? Welk journalistiek doel dient deze verkiezing? Nieuws creëren?


http://www.nu.nl/politiek/3951030/pers- ... -jaar.html
hagenaars

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door hagenaars »

@Neerhoff. We spraken over de stelling "wie betaalt, bepaalt." De Staat der Nederlanden, de beide Kamers van de Staten Generaal wensen geen enkele inmenging in de zaak van de Universiteit. Wel is het zo dat particuliere opdrachtgevers de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek proberen te beinvloeden. Maar daar hedden we het niet over.
@Bakker. Ik denk dat het de neiging is nieuwtjes die populair zijn te brengen. De parlementaire pers is geheel vrij om te kiezen wie zij willen, hoor.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De Staat der Nederlanden, de beide Kamers van de Staten Generaal wensen geen enkele inmenging in de zaak van de Universiteit.
Ben je echt zo naïef? Je weet toch wel dat als de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek naar geluidsoverlast van Schiphol die in opdracht van Ministerie van Waterstaat zijn uitgevoerd - ik noem maar een dwarsstraat - niet naar de zin zijn van de minister, gewoon van tafel geveegd kunnen worden? Want inderdaad: wie betaalt die bepaalt. Iemand die deze volkswijsheid niet ter harte neemt, snapt niet hoe (staats)macht werkt.
hagenaars

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door hagenaars »

Nu weet ik toevallig iets van de geluidnormen rond luchthavens. Daarvoor zijn protocollen afgesproken, die leveren na objectieve meting uitkomsten. Dan kan de 2e Kamer natuurlijk de wetten waarin die normen zijn vastgelegd veranderen. Dat is hun democratisch recht. Wie is er nou zo naief om te denken dat een wet niet veranderd kan worden?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door fred neerhoff »

En hoe denk jij dat die protocollen tot stand komen? Zeker weer de klok horen luiden? Enfin, ik blijf erbij dat jij niet weet waar je het over hebt.
hagenaars

Re: De burger wordt onjuist of onvolledig geïnformeerd

Bericht door hagenaars »

Je stelt weer gemakkelijk te beantwoorden vragen. Uiteindelijke vaststelling door de Staten Generaal, zoals het hoort. De ontwikkeling geschiedt door een breed samengestelde commissie, waarin alle belangen rond een luchthaven verenigd zijn. Bedankt voor het compliment. Ik wordt altijd weer blij van de prettige wijze waarop jij anderen tegemoet treedt. Het gaat er dus om dat de Staat der Nederlanden zich niet met de meetgegevens bezighoudt, wel met de protocollen. De burger wordt ook juist en volledig geinformeerd.
Plaats reactie