Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Het argument tegen Poetin en voor Frans T. is overduidelijk. Zowel in Rusland als in Arabië worden mensenrechten op grote schaal geschonden. Toch moet je als minister van Buza genuanceerd handelen. Nederland zit bv. in de EU en heeft als zodanig een taak naar Rusland. Het lijkt mij logisch dat genoemde Frans dat standpunt uitdraagt. Het gaat er daarbij natuurlijk ook om dat het recente conflict gaat om eventuele deelname van Oekraïne aan juist de Unie.
Maar er is meer, een Nederlandse diplomaat is gewelddadig bejegend. Verder denk ik aan een Nederlands schip en een lid van de bemanning.
Met Arabië hebben we eigenlijk louter zakenrelaties, ik neem an dat je daar geen fijnzinnige gevoelens over hebt? Of wil je terug naar de koopmandominee? Ik ben als vrijdenker daar geen voorstander van.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Het argument tegen Poetin en voor Frans T. is overduidelijk. Zowel in Rusland als in Arabië worden mensenrechten op grote schaal geschonden. Toch moet je als minister van Buza genuanceerd handelen. Nederland zit bv. in de EU en heeft als zodanig een taak naar Rusland. Het lijkt mij logisch dat genoemde Frans dat standpunt uitdraagt. Het gaat er daarbij natuurlijk ook om dat het recente conflict gaat om eventuele deelname van Oekraïne aan juist de Unie.
Maar er is meer, een Nederlandse diplomaat is gewelddadig bejegend. Verder denk ik aan een Nederlands schip en een lid van de bemanning.
Met Arabië hebben we eigenlijk louter zakenrelaties, ik neem an dat je daar geen fijnzinnige gevoelens over hebt? Of wil je terug naar de koopmandominee? Ik ben als vrijdenker daar geen voorstander van.
Ik vind dat de EU helemaal geen domineestaak heeft richting Rusland. Volgens mij spelen met Arabië en andere Arabische landen niet alleen zakenrelaties een rol. Die landen proberen immers, d.m.v. oliechantage, ook onze c.q. EU-politiek te beinvloeden. Denk wederom aan de anti-Israel politiek sinds de jaren 70.

Er stond afgelopen zaterdag nog een aardig interview in Trouw met Eric Posner ("Vaarwel, internationale rechtsorde, katern Letter & Geest), hoogleraar internationaal recht aan de universiteit van Chicago. Zijn boodschap was dat het internationale recht niet meer is wat het geweest is, sinds de VS en Europa hun macht om naleving af te dwingen hebben verloren. Zelf houden ze zich ook niet aan hun normen.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Poetin is geen held, maar een zakkenwasser, zo noemen we in Rotterdam een 'loser' . Waar begon hij mee en waar is hij nu? Oekraïne heeft zich losgemaakt van de Russische Alliantie, De opzet, een douane Unie is mislukt. Hij staat nu bekend als een bezetter. De glorie van de winterspelen is weggespoeld.
Etnische onruststoker, ook een fijne titel...
En dan nu jouw puntjes.Ja, die internationale rechtsorde is een mooie gedachte, zoals Ghandi geantwoord zou hebben, toen hem gevraagd werd naar de Westerse beschaving. Poetin is geen promotor of sponsor van dat ideaal. Machteloze producent van gasproducten. Orthodox gelovige, geen vrijdenker.
Ik geloof wel dat in het Westen men zich veel meer aan de regels van het spel houdt dan elders. Ik zag zojuist een gesprek van Stephen Sackur met

South Sudan's rebel leader Riek Machar he says he is committed to the peace agreement, maar of het waar is? Hongersnood in Zuid Soedan. South Sudan´s President Salva Kiir in famine warning. Ook van Sackur in HARD talk.

Er is nog veel te doen...Fransje Timmermans, het talenwonder heeft de handen vol...
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Wij, de Staat de Nederlanden, zijn behoorlijk machteloos, noch Arabië, noch Poetin kunnen wij trotseren. We zijn zakelijk afhankelijk van beiden. Geen probleem, we doen wat we kunnen en proberen zo lang mogelijk schone handen te houden.
Wel zijn we duidelijk, hoop ik over onze positie, de toekomst is aan een vrij Arabië en een vrij Rusland. Daar werken we aan, met mate. Frans is een punt, een stipje aan horizon van de vrijheid. Omdat zijn achterban inmiddels bij de PVV, D66 en de SP zit, zal hij geen lang leven als minister meer hebben, denk je niet?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

In het Historisch Nieuwsblad reageren drie 'deskundigen', Anton van Hooff, Ruth Oldenziel en James Kennedy, maandelijks op een stelling. In de mei-editie luidde de stelling 'Het Westen moet meer begrip opbrengen voor Poetin'.
Ik heb de reactie van de deskundigen bijgevoegd.

Grappig is dat Van Hooff vindt dat de Navo moet worden herbewapend en - je ontkomt bij de classicus niet aan vergelijkingen met de oudheid - maakt ten slotte de vergelijking met de Romeinen die 60% van hun inkomsten aan het leger uitgaven. Wat Van Hooff vergeet te melden is dat de economie van het Romeinse Rijk grotendeels draaide op roof en het leegplunderen van veroverde gebieden.
Bijlagen
HNmei2014.pdf
(6.11 MiB) 300 keer gedownload
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Intussen is het volstrekt duidelijk dat de ramp met de MH17 door de Oekraïense autoriteiten wordt gebruikt om de pro-Russische separatisten militair uit te schakelen.

Dom en hypocriet van de Nederlandse regering om zich met huid en haar uit te leveren aan Kiev en tegelijkertijd de separatisten te criminaliseren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Ik vind het onredelijk om Poetin zwart te maken zonder inzicht te verschaffen in de wederzijdse belangen van Rusland enerzijds en de EU anderzijds.

Juist het zo uitdrukkelijk veroordelen van Poetin (zoals bijna de gehele Nederlandse pers) enerzijds en anderzijds de EU op te hemelen (naar het voorbeeld van Hans van Balen en Guy Verhofstadt) maakt de motieven van scribenten verdacht.
Ik heb het nog niet helemaal scherp welke belangen de EU en de VS hebben in de Oekraine, een door en door corrupt land.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik heb het nog niet helemaal scherp welke belangen de EU en de VS hebben in de Oekraine
Volgens mij zijn die belangen behoorlijk transparant: Zowel het Rusland van Poetin als de EU van de bureaucraten en de VS hebben belang bij een geschikte, externe vijand.

De EU-bureaucraten wegens hun afbladderende draagvlak bij de EU-bevolking, de VS wegens hun afnemende invloed in de wereld, en Poetin wegens zijn behoefte aan populariteit onder de Russen om zijn Groot-Russische ideaal te realiseren.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Misschien is het verstandig, heren om eerst maar even op de nadere feiten te wachten. Veel blijft nog onduidelijk.
Ik weet echter wel dat Oekraine recht heeft op hun eigen lotsbepaling. En dat de annexatie van De Krim volkenrechtelijk niet in orde is. Ik heb eerder hier geschreven dat die Poetin een loser is, geen held.

En dan nog dit: het uit de lucht schieten van een wildvreemd passagiersvliegtuig lijkt mij een zware misdaad. In Rusland schijnt erg veel gelogen te worden over de evntuele dader(s). Rusland is een eng land...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Misschien is het verstandig, heren om eerst maar even op de nadere feiten te wachten. Veel blijft nog onduidelijk.
Maar moet de EU dan ook niet wachten met het treffen van sancties. De EU, een enge organisatie. Oekraine is ook best een eng land: http://www.czarina.nl/petersburg/insudo ... aidan.html
Plaats reactie