Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

De situatie in Rusland is abominabel. Kijk bv. naar de film http://www.rialtofilm.nl/regulier/leviathan/ .
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Ik ga die film zien.
Wanneer die film een betrouwbare getuigenis weergeeft van hoe Rusland met zijn ruige bevolking er nu aan toe is, dan wacht ook het westen met grote spanning en angst af tot wat Vladimir Putin in staat zal zijn om de onrust en de komende chaos in zijn land te bedwingen. Hij is vanuit zijn KGB carrière een hardliner die voor grof geweld niet zal zwichten. Daarom heeft hij dat zijn interne tegenstanders en de wereld al laten zien door achter Bashar al-Assad te blijven staan, zelfs toen Assad verdacht werd van het gebruik van chemische wapens om de opstandelingen op de knieën te krijgen. God beware ons dat hij zichzelf gaat overspelen door zijn illusie van de oude Sovjet Unie weer te herstellen. Om vervolgens in zijn wanhoop Nato landen gaat aanvallen. Hij lijkt mij heel gevaarlijk wanneer hij het benauwd gaat krijgen. Het boosaardige tij van deze tijd bij de mensheid laat zich niet meer met geweld keren. Wat zal het alternatief zijn wanneer ook de godsdiensten hun grip op hun gelovigen aan het verliezen zijn waar het intellect het simpele religieus geloven verdrongen heeft. De mensheid balanceert op een steeds slapper wordend koord.
Geniet van iedere dageraad zolang die nog licht en zuurstof ons biedt.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

http://fd.nl/economie-politiek/1093621/ ... eel-europa

Het FD is zeer betrouwbaar te noemen.

Wanneer Vladimir Putin niet zou toegeven aan zijn grensoverschrijdende expansiezucht, zich uitsluitend met het besturen en bewaken van zijn land en volk zou bezig houden mag hij voor mij - in de context van de Russische geschiedenis en volksaard - de man van de week/jaar zijn. Dan is hij de juiste man op die lange rode loper in het Kremlin. Maar hoe gaat hij regeren en reageren wanneer zijn leger volgens hem op dominante sterkte in de wereld gebracht is? Zou hij met zijn ambitieuze karakter de verleiding kunnen weerstaan om wereldschokkende beslissingen te nemen? Het blijven vragen en alleen de tijd zal het ons leren.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat het met de dageraad wel meevalt in onze streek. Maar in Rusland ligt dat anders, kijk bv. naar de gemiddelde levensduur: hier voor mannen 73 jaar daar niet meer dan 59. Veel drank en slechte gezondheidszorg als oorzaken. http://www.volkskrant.nl/archief/levens ... k~a382040/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Volgens Ab Gietelink in de NRC van afgelopen week, schijnt Poetin voor zijn Krimbeleid massale steun onder de Russische bevolking te hebben. En in China, India en Brazilië schijnt hij te worden bewonderd om zijn moed het Westen tegen te spreken. (Gieselink werkt aan een televisie documentaire over de Krim.)
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Het moet toch walgelijk zijn voor heel veel sterk traditionele culturen hoe het Westen al eeuwen zo dominant hun Westerse mores hen wil opleggen? Te beginnen met onze democratie, die zich in 1922 spontaan en als vanzelfsprekend ontwikkelde en haar glans weer aan het verliezen is door overvoerd te zijn en de invloed van allerlei andere culturen a.g.v. de uit de klauw gegroeide migratie.
Democratie dient een cultureel groeiproces te zijn OF helemaal niet! Die keuze dient ieder volk zelf te bepalen en mag daar niet op de westerse manier toe gedwongen worden. Geforceerde schijn democratieën, vrees ik, zijn in praktijk vaak veel erger dan het leven was onder hun oorspronkelijke bestuursvorm. Het Westen koopt democratieën en die landen die daarvoor gezwicht zijn hebben steeds rijkere alleen heersers die het Westen met hun 'verkiezingen' uitlachen. Het arrogante Westen blijft blind voor die werkelijkheid.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik geloof graag dat er massale steun voor het Krim-beleid van Poetin in Rusland is. Hoewel er geen discussie is geweest, natuurlijk. Ik weet niet of dat juist is, steun voor Poetin´s werkwijze in genoemde landen?
@.Degens. De democratie is geleidelijk gegroeid, het jaartal 1922 zegt mij in dit verband weinig. De democratie zoals wij die kennen is bijzonder populair, hier en elders.Denk bv. aan Syrië, Tunesië en India. Democratie laat zich het gemakkelijkst invoeren in geleidelijkheid, maar dat geldt voor alle structurele veranderingen. Daar hebt u wel gelijk in.
Ik weet zo gauw niet wat u bedoelt met het arrogante Westen. Misschien kunt u dat verduidelijken.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef: @.Degens. De democratie is geleidelijk gegroeid, het jaartal 1922 zegt mij in dit verband weinig. De democratie zoals wij die kennen is bijzonder populair, hier en elders.Denk bv. aan Syrië, Tunesië en India. Democratie laat zich het gemakkelijkst invoeren in geleidelijkheid, maar dat geldt voor alle structurele veranderingen. Daar hebt u wel gelijk in.
Ik weet zo gauw niet wat u bedoelt met het arrogante Westen. Misschien kunt u dat verduidelijken.
1922 zegt u niets? Zoek zelf eens uit wat dat jaartal voor onze democratie betekende.
Oja? Is onze democratie zo onverdeeld populair voor de door u genoemde landen? :lol:
Kijk naar uit hoeveel partijen ons parlement bestaat. Populair? Jah, voor mensen die erg van polderen en eindeloze vergaderingen houden om met een beslissing te komen die geen vlees noch vis is!
Het recht om van andere volkeren geleidelijk hun zeden en mores af te nemen waar die ons niet aanstaat en te modelleren naar ons eigen Westers model, zoals ook wij dat in al onze kolonies geprobeerd hebben, noem ik hoogst arrogant. Ook uw kijk op het functioneren van Poetin valt daarin onder die noemer. De 'super' moraal mag niet langer meer ons chantagemiddel zijn in de wereld. Westerse sancties en allerlei andere sociaal beperkende middelen gebruiken om bijvoorbeeld Rusland, China, Venezuela en voorheen Cuba op hun knieën te krijgen jaagt de hele wereld buiten het Westen in hun harnas. Dergelijke politieke praktijken hebben hun gewenste uitwerking verloren en maken tegenovergesteld de bedoeling het onderhandelen steeds moeizamer zo niet onmogelijker.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

U springt van de hak op de tak, democratie met oppositie, eerlijke verkiezingen met openbare kandidaatstellingen, vrije pers en vrije partijvorming daar doen ze in genoemde landen een moord voor.
Dat Nederland een snelle versnippering in de Kamer heeft is een andere kwestie, gelegen in de Nederlandse partijvorming en coalitie politiek. Dat zijn dus twee zaken.
In Rusland is de vrije kandidaatstelling door de moordpartijen van de afgelopen jaren en de vervolging van journalisten en groeperingen moeilijk geworden. De oppositie, toch al niet erg sterk, is vervallen tot een enkeling. Het staatsapparaat onder druk van het Kremlin wordt ook nog geteisterd door corruptie. Alles bij elkaar geen prettig beeld.
U gaat er nu van uit dat wij, het Westen aan andere volken hun recht op een eigenstandige ontwikkeling ontzeggen, maar dat is bestrijdbaar. Ik deel die mening niet. Uiteraard geeft Obama in Afrika zijn kritiek op bv. het homobeleid van Kenia. Dat is zijn goed recht. Ik zie die landen dat ook accepteren.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Het gaat bij de beeldvorming van het betweterige Westen bij die landen niet over wat Obama over de homorechten te zeggen had, maar het totaalbeeld bepaald hun antihouding tegenover het westen in het algemeen. Daar spint Poetin vanuit zijn verdomhoekje bij het Westen maximaal bij hen garen bij.
Primitieve volkeren laten oorspronkelijke gevoelens hun vrije loop in hun afkeer van homogedrag binnen hun gemeenschappen. Het Westen heeft weinig meer met de natuur dan wat die zou kunnen opleveren. Hetzij economisch of politiek gewin. Zoals ik al betoogde heeft ons opdringerige democratie in veel landen pure schijn democratieën teweeg gebracht met achter de schermen gruwelijke gevolgen. Oppositie wordt uitgemoord in binnenland en ver daarbuiten. Maar een democratie etiketje hebben ze! Met alle politieke en Westerse financiële voordelen van dien.
U schijnt dit ook niet te willen of kunnen inzien. Partijvorming onbeperkt mogelijk maken in de democratie leidt tot extra dure, moeizame overeenkomsten en groeit naar steeds minder slagvaardigheid in tijden van nood en groot gevaar.
Onze democratie is voor de hele wereld een gruwel om naar te kijken. Onze successen binnen onze democratische besluitvorming zijn geen garantie voor onze toekomst met onze uitgeholde democratie. Ik mag intens hopen dat ik dit verkeerd inschat. Feit is dat voor profiteurs er geen fijnere democratie is dan de huidige Nederlandse.
Voorlopig althans!
Alles wat u van de Russische wantoestanden volgens ONZE maatstaven noemt vindt wel plaats binnen hun opgedrongen democratie.
Maar is het Westen binnen hun geheime operaties dan wel zo model om over te gaan naar een 100% democratie?
Een volk dat nog steeds 'stoplichten' in het verkeer nodig heeft, is niet rijp om verantwoordelijk te kiezen. Hiermee ga ik inderdaad erg kort door de bocht. Maar er zit wel een diepere waarheid achter deze vaststelling volgens mij.
U vind elitair zijn om ook een en uw eigen bedenkelijke reden geen negatieve kwalificatie toch? Een ware democratie erkent geen elite! Deze bestuursvorm is gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Zonder dat ideaal is het al een walgelijke schijnvertoning en de mondiale mens gaat dat doorzien.
Plaats reactie