Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Je gaat erg off topic, makker...Moeten we niet even blijven schrijven over jouw man van de week? Zijn hersenspinsels?
Zijn nationalisme en zijn (Russisch) orthodoxe religieuze ideeën? Zijn homofobe wetgeving?

Ik was van de week bij de Arondeus-lezing door Boris Dittrich, die liet afgrijselijke filmpjes liet zien,
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9033,d.bGQ
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Je gaat erg off topic, makker...Moeten we niet even blijven schrijven over jouw man van de week? Zijn hersenspinsels?
Zijn nationalisme en zijn (Russisch) orthodoxe religieuze ideeën? Zijn homofobe wetgeving?

Ik was van de week bij de Arondeus-lezing door Boris Dittrich, die liet afgrijselijke filmpjes liet zien,
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9033,d.bGQ
Beste vrind, het onderwerp is Oekraine waarbij de volkomen terechte hereniging van de Krim met Rusland de aanleiding is. Ik geloof best dat je een keer in Odessa op vakantie bent geweest maar dat betekent nog niet gelijk dat je een Oekraine-deskundige bent.

Ze zullen in Rusland, net als in de Oekraine en het overgrote deel van de wereld, homofoob zijn. Maar waarom moet Nederland (en de EU) wat dit betreft altijd zo selectief met het domineesvingertje naar Rusland wijzen. Laten we eerst wat doen aan de homofobie in Nederland bijv. in moslimkringen voordat we naar het buitenland wijzen.

Ik zat me trouwens behoorlijk te ergeren tijdens het Eurovisiesongfestival. Voortdurend boegeroep vanuit de zaal als Rusland ter sprake kwam. Vervolgens wordt een travestiet met een baard tot winnaar gekozen. Gut wat zijn wij Europeanen toch tolerant en ruimdenkend. Mooie column van Ephimenco hierover: http://www.trouw.nl/tr/nl/6849/Sylvain- ... aard.dhtml
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

David,
Nee, het onderwerp is Poetin, man van de week, een radicale en extreme nationalist. Ook jij moet je naar mijn bescheiden mening verdiepen in het geweld dat deze man genereert. Je noemt de hereniging terecht, het is willekeur. Er zou veel meer over te zeggen zijn, maar dat laat ik nu maar achterwege.
Ja, waarom is het vernederen, aftuigen van staatswege en doden van gewone mensen een probleem?

Vgl http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:David,
Nee, het onderwerp is Poetin, man van de week, een radicale en extreme nationalist. Ook jij moet je naar mijn bescheiden mening verdiepen in het geweld dat deze man genereert. Je noemt de hereniging terecht, het is willekeur. Er zou veel meer over te zeggen zijn, maar dat laat ik nu maar achterwege.
Ja, waarom is het vernederen, aftuigen van staatswege en doden van gewone mensen een probleem?
Lex, het gaat hier om macht, belangen, invloedsferen. Grotemensenpolitiek zeg maar.
Vanuit de positie van Rusland is hereniging van de Krim, dat door Chroetsjov in een dronken bui aan de Sovjetrepubliek Oekraine werd geschonken volkomen begrijpen. De NAVO wilde graag een militaire basis op de strategisch gelegen Krim vestigen. Het gebruik van argumenten uit de grabbelton van het internationale recht (en de onvermijdelijke mensenrechten) door het Westen moet dit verhullen.

Maar als je het graag over mensenrechten wil hebben wat vind je dan bijv. van een land als Saoedi-Arabië, jarenlang een trouwe bondgenoot van de VS?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ja, dat zeg jij, met jouw rose brilletje op. Maar mensen zoals ik die naar de feiten kijken, op een volwassen manier zien natuurlijk heel iets anders. Je vraagt misschien wat wij zien?
Dat leg ik graag uit. De Krim is volstrekt legitiem onderdeel van Oekraine, zou je dat niet erkennen dan kon Polen Lemberg weer innemen, maar ook Oostenrijk zou daar recht op kunnen doen gelden...Als je geen oorlog wilt dan moet je redeneren zonder rose bril en vooral zonder te proberen de geschiedenis terug te willen draaien.
Poetin daarentegen gaat uit van hersenspinsels, zoals een Russische douaneunie waarvan Oekraine deel uitmaakt, zelf als het Oekaiense volk in overgrote meerderheid dat nadrukkelijk niet wil.
Poetin regeert bovendien met behulp van geweld, geweld tegen onschuldige burgers. Ik heb filmopnamen gezien van mensen die in Rusland worden afgetuigd, vernederd en soms gedood omdat ze toevallig de sexuele voorkeur van President Poetin niet delen.
Natuurlijk gaat het hier om macht en belangen, maar de relevante vraag is, hoe oefen je macht uit, welke balangen jaag je na.
Ik zou willen dat op dit forum geredeneerd wordt vanuit vrijdenkersmacht, rekeninghoudend met de belangen van moderne mensen, die op de radio en in de krant, de media in het algemeen gewoon hun mening kunnen uiten. Dat is sinds de Russische Orthodoxie aan de macht is geholpen door jouw man van de week helaas niet meer mogelijk...
Humanrightwatch geeft zeer exact aan waar de schoen wringt in Rusland, soms met gevaar voor eigen leven. Ga even naar hun site, kun je het zelf zien.
Mensenrechten, verhullen niets. Er is geen sprake van dat de NATO op de Krim een basis wilde vestigen. Je moet je door Poetin niets wijs laten maken.
Saoedi-Arabie is een ander verhaal, inderdaad een trouwe bondgenoot van ons landje aan de zee...
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik zag zojuist een voortreffelijk interview met Laurent Fabius op de BBC in Hard Talk. Over de dilemma´s van de verhouding met Poetin, misschien is het op een of andere site wel na te zien. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7471,d.ZWU
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Ik vind het onredelijk om Poetin zwart te maken zonder inzicht te verschaffen in de wederzijdse belangen van Rusland enerzijds en de EU anderzijds.

Juist het zo uitdrukkelijk veroordelen van Poetin (zoals bijna de gehele Nederlandse pers) enerzijds en anderzijds de EU op te hemelen (naar het voorbeeld van Hans van Balen en Guy Verhofstadt) maakt de motieven van scribenten verdacht.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef: Saoedi-Arabie is een ander verhaal, inderdaad een trouwe bondgenoot van ons landje aan de zee...
Minister Timmermans gaat naar Saoedi-Arabie. Gaat hij de Saoedies een lesje in de mensenrechten leren? Nee, hij gaat een zaak sussen, iets met Wilders en anti-Islam stickers: http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/ ... -1524740W/

Moraal van dit verhaal: Timmermans is een hypocriet die het mensenrechten-argument gebruikt naar gelang het hem uitkomt.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Terug naar het topic: Poetin. Het lijkt mij wenselijk niet te schelden, maak alsjeblieft duidelijk waarom Timmermans hypocriet zou zijn.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Terug naar het topic: Poetin. Het lijkt mij wenselijk niet te schelden, maak alsjeblieft duidelijk waarom Timmermans hypocriet zou zijn.
Als het om Rusland gaat heeft Timmermans altijd de bek vol over mensenrechten (bijv. http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... nidis.html). Als het om Saudi-Arabië gaat spelen die mensenrechten opeens geen rol meer en gaat het om de handelsbelangen terwijl Rusland een veel belangrijker handelspartner is.

Weet je trouwens wat Saudi-Arabië voor leuke dingen doet met de olie-inkomsten uit het Westen: financieren van terrorisme en verspreiden van de blijde Islamitische boodschap: http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs ... -1393606W/

En herinner je de oliecrisis nog uit 1973. De EU heeft zich met olie laten chanteren door de Arabieren met een anti-Israel beleid tot gevolg.
Plaats reactie