Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Hemeltje lief! Is Europa expantionistisch? (Expansionisme is een beleid dat er vanuit gaat dat slechts door uitbreiding van het eigen territorium of de eigen invloedssfeer de eigen belangen zinvol kunnen worden behartigd.) Ik zie louter verzoeken tot deelname, bv. Kroatië, De Baltische staten, etc. Nee Europa is, dacht ik, niet expantionistich. Het is wel seculier, niet christelijk...Koloniaal zijn we in Europa al vijftig jaar niet meer, wellicht is het handig als je een voorbeeld noemt?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Hemeltje lief! Is Europa expantionistisch?
Jazeker. Immers vanaf het begin in 1958 met de oprichting van de EEG door 6 lidstaten bestaat de EU (zoals je gemerkt hebt maak ik een onderscheid tussen Europa en de EU) inmiddels uit 28 lidstaten waarvan er 16 na de val van de muur in 1989 bij kwamen!

Op dit moment wachten IJsland, Macedonië, Montenegro, Servië, Albanië en Turkije nog op incorporatie. De EU niet expansionistisch? Kom nou toch!
hagenaars schreef:Ik zie louter verzoeken tot deelname
Vind je het gek? De meeste landen zijn immers economisch ver achter op de harde kern van de EU. En die harde kern betaalt wel! (althans tot op heden)
hagenaars schreef:Het is wel seculier, niet christelijk
Als waardegemeenschap is de EU humanistisch-christelijk. God zij immers met ons?

hagenaars schreef:Koloniaal zijn we in Europa al vijftig jaar niet meer
Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik nooit beweerd heb.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

fred neerhoff schreef:Ja, het christelijk Europese koloniale verleden is inderdaad de dominant verklarende factor voor de huidige politieke chaos.

Want zoals het christelijke Europa van weleer is overgegaan in de huidige christelijk-humanistische EU zo heeft het klassiek Europese kolonialisme zich omgevormd tot het EU-expansionisme van nu.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Bas van der Plas heeft weer een nieuw stuk geschreven: http://www.czarina.nl/petersburg/insudo ... orlog.html

Hij ziet het goed denk ik.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik weet zeker van niet. Hij begint er al mee het Westen niet denocratisch te noemen door het woordje tussen aanhalingstekens te plaatsen. Oekraïne heeft overduidelijk op een directe wijze voor het Westen gekozen. Ik weet het al een wat langere tijd, de liefde voor de grote beer is daar volledig over. De rebellen die door Rusland worden gesteund hebben niets als ellende gebracht, hun opstand is bovendien volledig mislukt.Het lijkt mij geen enkel probleem de russisch sprekenden binnen de Oekraïnse staatsgemeenschap een autonome plaats te geven en zo hun rechten op democratische wijze te garanderen en veilig te stellen.
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 12 aug 2014, 05:52, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het lijkt mij geen enkel probleem de russisch sprekenden binnen de Oekraïnse staatsgemeenschap een autonome plaats te geven en zo hun rechten op democratische wijze te garanderen en veilig te stellen.
Geen enkel probleem? Haha, volgens mij ben je de enige die er zo over denkt. Maar prima hoor, ieder zijn eigen mening.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik ken nog miljoenen mensen die er zo over denken. Ik heb helemaal niet het gevoel alleen te staan met mijn redelijk standpunt. (Waarom zou Oekraïne niet net als zovele staten een federaal karakter kunnen hebben?)
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 12 aug 2014, 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Ik denk dat Hagenaars het wel met ons eens is maar om de discussie te bevorderen doet alsof dat niet het geval is en daarbij 'mainstream-opvattingen' ten beste geeft. Die haalt ie waarschijnlijk uit het NRC, u weet wel dat blad dat wordt gelezen door mensen die zichzelf beschaafd en ontwikkeld vinden.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik kijk dagelijks een half uurtje naar de BBC, CNN en lees ´s morgens het F.D. en inderdaad ´s avonds NRC Handelsblad, al ruim zestig jaar. Verder de Groene Amsterdammer. Ik heb niet het gevoel iets uit het nieuws te missen. Ik beschouw Poetin als een loser. De opstand in Oost Oekraïne heeft veel slachtoffers gemaakt, Rusland heeft niets gewonnen. Oekaïne is in het Westerse kamp gegaan, zal zeker lid worden van de EU en op termijn van de NATO.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik kijk dagelijks een half uurtje naar de BBC, CNN en lees ´s morgens het F.D. en inderdaad ´s avonds NRC Handelsblad, al ruim zestig jaar. Verder de Groene Amsterdammer.
Je bent helemaal geïndoctrineerd door deze mainstream media.
Plaats reactie