Poetin, man van de week

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Als het Westen een keer die moralistische plaat voor zijn kop weghaalt en het boerenverstand gebruikt hoeft het niet zo ver te komen.
Zonder moraal is geen fair play politiek te spelen.
Het gaat nu alleen nog maar om een evenwicht te vinden tussen enerzijds een vreedzame oplossing in deze slangenkuil voor alle partijen en de onvermijdelijke apotheose, de 3de wereldoorlog.
Met Putin als de tegenpool zie ik geen ontsnappen aan het laatste.
Obama is een maatschappelijk werker i.p.v. een sterke politicus als uiterste tegenover Putin, die zich graag laat filmen als een stoere jongen die niet tegen verliezen wil kunnen.
Dus jouw veronderstelling dat we er zouden zijn zonder die moralistische plaat voor de koppen van het westen gaat nooit op tegenover een mega macho Putin van een simpele oorsprong en denkstructuur, als absolute monarch met op scherp staande kernkoppen richting het westen. Laten we allemaal maar een enkele reis Montevideo boeken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Het failliet van het spelen van de morele kaart:

1. In Syrië is Poetin onontbeerlijk om ISIS te verslaan. Obama + EU worden gedwongen om met hem - en dus met Assad - samen te werken.

2. Merkel + EU worden van Erdogan afhankelijk om paal en perk te stellen aan de door henzelf veroorzaakte vluchtelingen stroom.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Van je punt 1 zou de hele toekijkende wereld graag overtuigd willen worden door de feiten.
Punt 2 is slechts ten dele juist.
Hoewel ik veel begrip heb voor heel veel van Putin zijn motieven houd ik mijn hart vast voor het hoge spel wat hij nu speelt in dit mijnenveld voor de hele wereld. Waar haalt u dan het vertrouwen vandaan in Putin in deze internationale militaire crisissfeer, vol wantrouwen en gespannen zenuwen naar elkaar? Bent u niet wat te optimistisch over de diplomatieke capaciteit van deze eenvoudig onderlegde Putin met zijn KGB verleden?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Putin gaat nu niet meer door met zijn politieke spielerei van de laatste jaren. Hij gaat nu rechtstreeks aansturen naar nog 1 foutje van hem, zoals het over het luchtruim van Turkije vliegen en daarna dapper tegen zijn militaire staf stiekem knipogend zeggen, "Zien jullie nu wel dat die NAVO als het er steeds meer op aan komt, niets voorstelt?" en een wereldoorlog die niet meer te overzien is heeft hij geboren laten worden. Want de NAVO inclusief de USA kunnen niet nog langer passief blijven waarschuwen zonder hun smoel totaal te verliezen. Ik ben het met Putin eens dat die opstand in Syrië nooit tegen Assad had mogen beginnen en dat Assad niet zijn positie moet verlaten en zwichten voor gepeupel in opstand. En de NAVO had nooit wapens mogen leveren en steun mogen verlenen aan het revolutionaire leger om Assad te verdrijven. De situatie zoals die nu zich heeft ontwikkeld was 3 jaar geleden al te zien dat die zo zich zou ontwikkelen. De 2 wereldmachten tegenover elkaar. Obama als de tamme vredesduif aan het hoofd van het machtigste leger op aarde, weet zich geen raad met deze crisis en Putin is geen grootmeester schaker op het diplomatieke bord wanneer hij denkt dat zijn ego in het geding komt. Kleine mensen aan de macht hebben er een probleem bij wanneer zij voor de redelijkheid een stap terug moeten doen. Daar was Napoleon ook minder goed in. Wij zien het, weten het maar kunnen niets doen dan gelaten afwachten wanneer de hel op aarde losbarst. Fijne wereld met de mens als dirigent. Ons natuurlijke verdedigingsmiddel (hersencapaciteit) is onze eigen vernietiging aan het worden op velerlei gebied in ons leven.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Kunnen die stalkende Google bot en Bing bot niet eens gaan reageren op wat de eenzame in de ruimte schrijvende auteur hier nog schrijft? Hoe waardeloos kan een forum nog meer zijn? Zinloos voor de kat z'n k*nt schrijven inspireert niet!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Als er wordt beweerd dat Poetin vanuit zijn perspectief logisch handelt, impliceert dat niet dat Poetin’s waarden worden gedeeld.

Ook gaat het in de politiek niet zozeer om de persoon van Poetin als wel over zijn belangen. En die belangen zijn in essentie het herstel van de grenzen van een Russisch-Sovjet Rijk. Een autocratisch bestuurd Rijk waarin stabiliteit het hoogste goed is en waar Westerse democratie in essentie vijandig aan is.

Poetin’s belang is m.i. niet gediend met een oorlog tegen Amerika of de NAVO. Daar heeft hij eenvoudigweg ook de middelen niet voor. Eerder zou ik het gevaar zoeken bij het meer mondiale imperialistische Westen.

Als er op termijn ooit een vijandige confrontatie op wereldschaal komt, ligt het m.i. meer voor de hand om die tussen Amerika en China te verwachten, en niet tussen Rusland en Amerika.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Eerder zou ik het gevaar zoeken bij het meer mondiale imperialistische Westen.
Dat begrijp ik niet helemaal. Daar maakt China in de eerste plaats zich schuldig aan en voor de bühne heeft Putin daar evenzo minstens de schijn van. Ik zie het Westen zich niet aan mondiaal imperialisme bezondigen in een opmerkelijke zin.
Mijn grote angst is de provocaties van Putin boven Turkije en regelmatig boven West Europa.
Zijn jagers zijn niet te traceren waar zij zich bevinden wanneer zij onverstoorbaar op z'n Putins doorgaan met het uitzetten van hun transponders.
Hoe schat u deze diplomatieke politieke crisis bestendigheid van macho Putin in op dit slappe koord boven Syrië en in het luchtruim in die en onze regio? Putin mag dan wel de regie over zijn eigen leger hebben, hij heeft die niet over wanneer het Westen haar geduld verliest.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Wierd Duk: "Oekraïne en Poetin: hoe het Westen een oorlog dreigt in te wandelen". http://politiek.tpo.nl/2015/08/21/hoe-h ... -wandelen/

Citaat 1 : "Laten we duidelijk zijn: in het Kremlin heerst een cynisch en meedogenloos KGB-bewind en de Russische samenleving is, helaas voor de vele goedwillende Russen, wetteloos en door en door gecriminaliseerd."

Citaat 2 : "Jammer genoeg is het alternatief nog veel slechter. De westerse oorlogshitsers, die niets liever lijken te willen dan uit naam van de liberale democratie ten strijde te trekken tegen de autoritaire tsaar Vladimir – om na diens verdrijving van Rusland eindelijk een rechtsstaat te maken -, beseffen kennelijk niet hoezeer zij met vuur spelen."

En: "Na Poetin en diens KGB-clan volgt in Rusland geen verlichte democratie, maar anarchie en burgeroorlog – waar radicaal islamistische groeperingen in de Kaukasus dankbaar aan mee zullen doen – en mogelijk een openlijk nazi-bewind."

Citaat 3 : "Juist vanuit dit besef is het belangrijk om een waarachtig beeld te krijgen van de omstandigheden rond het conflict in Oekraïne en om het Russische narratief rond de crisis, dat zo afwijkt van het westerse, te analyseren en te begrijpen. Niet om Poetin en diens herauten tegemoet te komen, maar uit westers eigenbelang en, mogelijk zelfs, uit zelfbehoud. "

En: "Want hoe verwerpelijk we Poetins regime ook mogen vinden, het is nog altijd verstandiger om met hem te onderhandelen dan met hem te vechten, gezien het gebrek aan redelijke alternatieven."

En: "Om tot afspraken te kunnen komen, moet je de argumenten van de tegenstander kennen."

Dit als tegenwicht tegen diegenen die het verkiezen om in plaats van inzicht na te streven, alles op de persoon van "de slechterik" Poetin wensen te spelen.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Poetin, man van de week

Bericht door wilfred degens »

Met uw hele betoog ben ik het eens. Beter met Putin een glas wijn drinken dan gaan vechten om al uw opgevoerde redenen. Dat is ook altijd mijn standpunt geweest. Echter ik zie Putin als een type mens waar ik tegen mijn vrienden al van zei, toen Boris Jeltsin eind 1999 zijn troonopvolger Putin voorstelde, dat die Putin uitstraalde geschiedenis te willen gaan schrijven. Geen man die zoals Jetsin zelfgenoegzaam door het Kremlin zal wandelen alleen maar genietend van al zijn op den duur saaie rijkdom en weelde in zijn 'binnenzak'.
Zijn gezichtsuitdrukking liet mij toen al overduidelijk zien hoe hij zich als machthebber van dat grote land zou gaan ontwikkelen.
Juist zijn kleine gestalte mét zijn carrièretijger instelling en ongetwijfeld veel eelt op zijn ellebogen en zijn geweten, zie ik in dit Syrische hoogste internationale politieke gevaar voor de betrekkelijke wereldvrede uit mijn leven een zeer gevaarlijk element. Vooral met zo'n domme tegenstander als het Westen wat wil vechten voor het verlies van het wereldprestige. De vraag is, wie zal daarmee beginnen, of kunnen we aan dat nieuws nog ontkomen met Putin tegenover een zielig uitgeholde westerse democratie, beiden op oorlogspad?
Ik zie hem als een echte ruige volbloed Rus die veel op hun onverslaanbare slimme beer wil lijken ten koste van hoever en hoeveel? Ik zou niet graag over een slap koord op leven of dood willen lopen samen met een Russische beer.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik vraag mij af waar al deze voorspellingen op gebaseerd zijn, waarom anarchie of een Nazi bewind in Rusland. Ik ben benieuwd. Kan er niet gewoon een parlementaire ontwikkeling komen.
Plaats reactie