Poetin, man van de week

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Interessant gesprek met Karel van Wolferen: http://www.cafeweltschmerz.nl/navo-is-u ... feren-xxl/
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Hartelijk dank, mateloos interessant.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik vind wel dat hij de vorige generatie Amerikanen bespreekt, Obama, mevr. Clinton en Kerry zitten anders in elkaar dan bv. Wolfowitz en Bush. De neocon ideologie is dood en begraven, lijkt mij. Lees bv. wat Yoshihiro Francis Fukuyama er over schreef en zegt. (Francis Fukuyama was a life-long neo-conservative prior to the election of the Bush Administration. The Iraq war led him to change his mind. SPIEGEL ONLINE spoke to Fukuyama about the US handling of Iraq, the moral superiority of America and Europe's dangerous addiction to anti-Americanism.) ( Fukuyama: A lot of the neo-conservatives drew the wrong lessons from the end of the Cold War and the collapse of communism. They generalized from that event that all totalitarian regimes are basically hollow at the core and if you give them a little push from the outside, they're going to collapse. Prior to the fall of the Berlin Wall, most people thought that communism would be around for a long time. In fact, it disappeared within seven or eight months in 1989. That skewed the thinking about the nature of dictatorships and neo-conservatives made a wrong analogy between Eastern Europe and what would happen in the Middle East )
Het neoconservatisme is een pragmatische politieke stroming, dat tegelijkertijd met het neoliberalisme sinds de jaren tachtig een steeds grotere invloed kreeg in de westerse politiek. Neoconservatieven worden ook wel neocons genoemd.

De NATO vervult voor het oosten van Europa als schild een onmisbare rol.
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 13 aug 2016, 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Nog een paar kanttekeningen bij het boeiende gesprek.
Waar staat dat de USA het vertrek van Poetin nastreefde? Ik hoor dat voor het eerst. De NATO heeft een nieuwe functie, hij biedt zekerheid aan bv. de Baltische Staten, aan Polen en de andere eertijds door Stalin bezette landen. Poetin heeft De Krim geannexeerd, een illegale maatregel. In Oekraïne heeft zich geen neonazi staatsgreep voltrokken. De Russische interventie in Oost Oekraïne is realiteit geen Westerse fantasie. Is Oekraïne belangrijk voor de USA? Ik denk het niet, het gaat om een waarde in de Amerikaanse politiek, elk land mag zijn eigen regering kiezen. Was de NATO offensief in Kosovo? Tot zover,...
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: Poetin, man van de week

Bericht door Dirk »

?hagenaars, wat ben jij mateloos naïf. oekraïne is van wezenlijk belang voor europa. de eu keurt de ondemocratische afzetting van de voormalige regering van de oekraïne goed, de wetsweizigingen die daarop volgde eveneens en het naar voren schuiven van de interim president óó'k. de geweizigde wetten zijn o.a. het teniet doen van de russische taal. 10% van de oekraïnse bevolking is russisch sprekend, waar zijn de eu normen voor het opkomen van (etnische) minderheden?als we vanuit russisch oogpunt kijken is de inname van de krim een logisch gevolg van de navo expansiedrift richting het oosten en de troepenopbouw ook die actie, dan wel reactie zijn op de troepen opbouw van de navo in de baltische staten en voormalig oostblok. het is niet rusland die naar de europese grenzen toeschuift, het is de navo die naar de russische grens opschuift. daarbij komt ook nog eens dat de bevolking op de krim in meerderheid voor een maatschapij onder rusland is.

als je nu eens in de schoenen van poetin gaat staan, wat zou jij doen met je zwartezee vloot op de krim en een bevolking die "russisch" is en voor meerderheid verkiest om aan te sluiten bij rusland? natuurlijk zou je naar de krim gaan om de vloot zeker te stellen. dit weet jij, dit weet ik en zéker ook de navo leiders.
het zou boter op het hoofd zijn als deze interventie als illegaal bestempeld zou worden en de machtsovername destijds door "democratische krachten" en de daaruitvoort komende wetsweizigingen als legaal.

europa kan schermen met haar heilige democratie vs. dictatuur, maar wat zetten we tegenover kapitalisme eigenlijk?
ditzelfde geld als europa of europese unie. wat zetten we hiertegenover terwijl onze legers onderdeel van navo zijn.
ik begin een beetje bang te zijn dat europa en/of het westen aan de foute zijde van de geschiedenis staan dit keer
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: Poetin, man van de week

Bericht door Dirk »

hagenaars schreef:Hartelijk dank, mateloos interessant.
ik meende dat je dit gesprek al gezien had via mijn link voorheen, of was je reactie maar wat gebakken lucht?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik had het verhaal niet eerder gehoord. Sorry. Nu mijn korte reactie op uw bericht. Ik weet dat een deel van de Oekraïnse bevolking Russisch spreekt. Ik ken Oekraïne, was er op bezoek. De afzetting van de toenmalige president is gevolgd door tweemaal een legitieme verkiezing. We hoeven niet te twijfelen aan de legitimiteit van de Oekraïnse regering. De NAVO is een defensieve macht, Oekraïne is geen lid van de NAVO, zoals u weet, de NAVO heeft nimmer offensieve bedoelingen, De bezetting en annexatie van de Krim is onwettig en in strijd met alle internationale gebruiken. De regering van de Russische Federatie heeft offensieve doelen en heeft deze ook uitgevoerd. Ik hoef ze niet te herhalen. De Russische vloot op de Krim kwam op geen enkele wijze in gevaar, dat heeft Poetin maar verzonnen om zijn ongeldige actie te verbloemen. Kent u de uitspraken van de Veiligheidsraad over de annexatie van de Krim? De Russische Federatie heeft geen poot om op te staan...

De Verenigde Naties keuren de annexatie van de Krim door Rusland af. Een grote meerderheid van de Algemene Vergadering heeft een resolutie aangenomen die het referendum op de Krim ongeldig verklaard. De resolutie roept de internationale gemeenschap op de nieuwe Oekraïense grenzen niet te erkennen, en een diplomatieke oplossing voor de crisis te vinden. De resolutie is niet bindend.

Russische lobby

De resolutie werd ingediend door Oekraïne. Van de 193 lidstaten stemden stemden 100 voor de resolutie. 11 landen waren er tegen, en 58 onthielden zich van stemming. De rest was niet aanwezig.

Westerse diplomaten zijn tevreden met het resultaat. Ondanks een zware lobby van Rusland tegen de resolutie stemden meer landen voor de resolutie dan verwacht. Onder andere Syrië, Cuba en Noord-Korea steunden Rusland. China onthield zich van stemming, net als veel Afrikaanse landen.

Twee weken geleden sprak Rusland in de VN-Veiligheidsraad zijn veto uit over een resolutie waarin het referendum op de Krim ongeldig wordt verklaard. In de Algemene Vergadering kunnen landen besluiten niet vetoën.
Plaats reactie