Poetin, man van de week

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik weet zeker van niet. Hij begint er al mee het Westen niet denocratisch te noemen door het woordje tussen aanhalingstekens te plaatsen. Oekraïne heeft overduidelijk op een directe wijze voor het Westen gekozen. Ik weet het al een wat langere tijd, de liefde voor de grote beer is daar volledig over. De rebellen die door Rusland worden gesteund hebben niets als ellende gebracht, hun opstand is bovendien volledig mislukt.Het lijkt mij geen enkel probleem de russisch sprekenden binnen de Oekraïnse staatsgemeenschap een autonome plaats te geven en zo hun rechten op democratische wijze te garanderen en veilig te stellen.
Democratisch tussen haakjes plaatsen. Ben je dan gelijk ongeloofwaardig? Bij het democratisch gehalte van de EU bijv. kan je wel degelijk vraagtekens zetten. Ik zeg niet dat Bas van der Plas zaligmakend is. Maar hij is niet pro Russisch en niet pro Westen. En dat is al heel wat deze tijd.

De liefde voor Rusland is volledig over? OK misschien. Maar waarom won Viktor Janoekovitsj in 2010 de verkiezingen? Onze correspondent Bas van der Plas weet het antwoord (zie http://www.czarina.nl/petersburg/insudo ... sjenko.htm):

"De verkiezingsresultaten waren een afwijzing van de zogenaamde Oranje Revolutie, wat de facto een door Washington gesteunde staatsgreep was om een kliek van oligarchen, die nauwe betrekkingen met Rusland hadden, te vervangen door een andere groep die gebonden is aan het VS-imperialisme. Dit alles was onderdeel van een agressieve strategie van Washington om de macht van Rusland te verzwakken in de voormalige Sovjetregio door middel van steun aan een reeks pro-Amerikaanse "hervormings"bewegingen, waaronder de "Bulldozer Revolutie" in Servië (2000), de "Rozenrevolutie" in Georgië (2003), en de mislukte pogingen tot verandering van regime in Wit-Rusland."
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Beste David,
Je kunt vraagtekens plaatsen bij het karakter van de Europese Unie, de NATO of het leger des Heils. Zeker, maar deze West Europese organisaties zijn heilig (excusez le mot) vergeleken bij Het Kremlin etc. Dat moeten we helder voor ogen houden. Ik ben van mening dat het Oekraïnse electoraat een keuze voor Het Westen heeft gemaakt, zij vreesden het Russische imperium o.l.v. Poetin. Begrijpelijk voor mij als vrijdenker.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Zo de EU gaat ons belastinggeld weer lekker over de balk gooien door de met Russische sancties getroffen boeren te compenseren (http://www.nu.nl/politiek/3854973/125-m ... sland.html).

En waar gaat het eigenlijk om daar in de Oekraine, om gas? Ik vond nog een rapportje van een vaag adviesclubje met bekende namen als De Hoop Scheffer, Hirsch Ballin, Voorhoeve: http://www.aiv-advice.nl/ContentSuite/u ... _26_NL.pdf Gaan we meer gas importeren uit Arabische landen? Kunnen ze daar wat geld verdienen om ISIS te financieren en andere vormen van Islam-terreur te sponsoren.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Het steunen van de getroffen boeren is normale politiek. Het gaat in de Oekraïne om beginselen, lees het artikel van Dick Berlijn in het F.D. vandaag. De secretaris generaal van de NAVO had het daar ook over.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Het steunen van de getroffen boeren is normale politiek. Het gaat in de Oekraïne om beginselen, lees het artikel van Dick Berlijn in het F.D. vandaag. De secretaris generaal van de NAVO had het daar ook over.
Er zouden helemaal geen economische sancties tegen Rusland moeten worden genomen op de eerste plaats.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Een land dat alle volkenrechtelijke regels overtreedt, wordt voorgedragen voor maatregelen. De leden van de Europese Unie waren het er snel over eens Rusland moet een sanctie krijgen. Dat lijkt mij wel redelijk in dit geval. Een democratisch genomen besluit.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Een land dat alle volkenrechtelijke regels overtreedt, wordt voorgedragen voor maatregelen. De leden van de Europese Unie waren het er snel over eens Rusland moet een sanctie krijgen. Dat lijkt mij wel redelijk in dit geval. Een democratisch genomen besluit.
Wie bepaalt wat de regels zijn?

Is het toelaten door Kiev van de inzet van prive-legers van oligarchen tegen de opstandelingen wel in overeenstemming met de regels?

De extra strenge sancties werden genomen direct na de vliegtuigramp terwijl het onderzoek nog niet was afgerond en er nog geen duidelijk bewijs was voor de daders. Dat bewijs is er nog steeds niet. Aan de vooravond van de inval in Irak hadden de VS nog het 'fatsoen' om eerst bewijs voor de aanwezigheid van kernwapens te fabriceren. Dat is blijkbaar nu niet nodig.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Jij weet heel goed dat de regel is dat je een ander land niet binnenvalt en al helemaal niet annexeert. Die rechtsregels worden door de V.N. en zijn instituten opgesteld. Niet naar de bekende weg vragen...Dat inzetten van troepen is een interne zaak van Oekraïne. Zij zijn daar verantwoordelijk voor herstel van de openbare orde, niet Poetin. Er zijn echt weinig twijfels over de daders van de vliegramp. Ik geloof dat er alleen in Moskou nog aan ingewikkelde samenzweringen etc. wordt gedacht. Dat neem je toch niet serieus, hoop ik?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Begrijpelijk voor mij als vrijdenker.
Omdat het in je straatje komt? Dat lijkt mij nu juist niets met vrijdenkerij te maken te hebben. Daar gaat het er immers in de eerste plaats om te begrijpen wat er aan de hand is. En daarvoor is het nodig je te verdiepen in de belangen van Poetin en de Russen.

Laat nu dus eerst eens blijken dat je die belangen kent en begrijpt, zonder Poetin en Rusland voortdurend zonder argument te bespugen.

Of is het misschien zo dat je je niet kunt voorstellen dat niet elk volk op elk moment dezelfde belangen heeft?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Gisteren bij Knevel en van den Brink. Volgens correspondent en auteur Pieter Waterdrinker moeten we vanuit historisch besef en inzicht in het Russische sentiment, realpolitik bedrijven: 'Wil men eruit komen, dan moet men Poetin wat geven.' http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink ... escaleren/
Plaats reactie