Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ik heb al verschillende malen betoogd dat ik mij niet achter een boekenkast verberg. Het boven geciteerde boek van Prof. Joop Goudsblom vind ik nog altijd een must als het over deze kwestie van moreel nihilisme gaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik heb al verschillende malen betoogd dat ik mij niet achter een boekenkast verberg.
Ik vind dat betoog van jou krachteloos gebabbel.
hagenaars schreef: Het boven geciteerde boek van Prof. Joop Goudsblom vind ik nog altijd een must als het over deze kwestie van moreel nihilisme gaat.
Moreel nihilisme van wie of wat? Jouw ijkpunten van moraal zijn de mijne niet.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ik vind dat betoog van jou krachteloos gebabbel. zegt Fred.

@Lex. Dat mag, maar dan kan je het gemakkelijk weerleggen en dat doe je niet.

Het gaat helemaal niet om jouw of mijn ijkpunten. Het zinloos en zonder enige vorm van proces doden of laten doden van mensen, zoals het Japans Opper Commando en de SS praktiseerden, ze zijn ervoor veroordeeld!, is bij elke normale standaard een misdaad.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:I Het zinloos en zonder enige vorm van proces doden of laten doden van mensen, zoals het Japans Opper Commando en de SS praktiseerden, ze zijn ervoor veroordeeld!, is bij elke normale standaard een misdaad.
Het recht is het recht van de overwinnaars. Opmerkelijk dat je nu opeens Hiroshima en Nagasaki vergeet te noemen.

Jouw "normale" standaard is de standaard van de overwinnaars.

Het is intussen wel duidelijk dat je geheel in de ban bent van je etnocentrische reflexen.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Drie onjuiste conclusies,

Het recht heeft de misdadigers overwonnen, daarvoor zijn veel, erg veel, offers gebracht, zoals we weten. Ik ben de beide verwoeste steden niet vergeten. Ik heb er gisteren nog over ´gepost´ nota bene.

De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is de universele standaard. Maar ook het Oorlogsrecht http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogsrecht of http://nl.wikipedia.org/wiki/Humanitair_oorlogsrecht

Ik ben met deze standaard geenszins in de ban van iets of iemand, het zijn objectieve normen, zoals je weet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:het zijn objectieve normen
Niks objectief en niks universeel.

Je ontkent de westerse oorsprong van de Universele Verklaring met de daaraan gekoppelde westerse belangen. Om maar te zwijgen over je schijnheilige presentatie alsof het een boven elke discussie verheven waarheid betrof. Een discussie trouwens die ook het Westen betreft.

Enfin, je bewijst andermaal volledig in de ban te zijn van je etnocentrische reflexen.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Het gaat erom dat het doden van mensen op grond van hun afkomst nergens meer is toegestaan. Daarom zijn het Japanse Opperbevel en de SS echt overal, dus universeel als misdadigers tegen de menselijkheid veroordeeld. De door mij genoemde standaard is inderdaad in de Westerse wereld ontstaan, maar dat is bv. het griepvaccin en de Verenigde Naties ook. Niets bijzonders, want inmiddels zijn nagenoeg alle staten lid en wordt het vaccin overal gebruikt, als men het kan betalen tenminste...
Verder nog iets?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Het gaat erom dat het doden van mensen op grond van hun afkomst nergens meer is toegestaan. Daarom zijn het Japanse Opperbevel en de SS echt overal, dus universeel als misdadigers tegen de menselijkheid veroordeeld. De door mij genoemde standaard is inderdaad in de Westerse wereld ontstaan, maar dat is bv. het griepvaccin en de Verenigde Naties ook. Niets bijzonders, want inmiddels zijn nagenoeg alle staten lid en wordt het vaccin overal gebruikt, als men het kan betalen tenminste...
Verder nog iets?
Zijn de daders van het bombardement op Dresden veroordeeld?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

De vraag is of het een oorlogsmisdaad betrof...Zie bv. Wikipedia: In de eerste naoorlogse Britse regering was er enige ongerustheid over het niveau van de vernietiging, dat was ontstaan tijdens de gerichte bombardementen op Duitse steden op het einde van de oorlog. Toch werd Harris in 1946 Marshal of the Royal Air Force (hoogste rang bij de RAF) en ook lid van The most Honourable Order of the Bath tot aan zijn pensioen op 15 september 1946. Hij schreef zijn verhaal over de prestaties rond de luchtaanvallen in het boek Bomber Offensive. In dit boek schreef hij, met betrekking tot Dresden, "Ik weet dat de vernietiging van zo’n grote en prachtige stad in dit late stadium van de oorlog als overbodig werd beschouwd, zelfs door een groot aantal mensen die toegaven dat eerdere aanslagen volledig gerechtvaardigd waren als elke andere handeling tijdens de oorlog. Hier zal ik alleen maar over zeggen dat de aanval op Dresden op dat moment beschouwd werd als een militaire noodzaak volgens veel belangrijkere mensen dan ik. " De bemanningen van deze luchtaanvallen werden geweigerd voor een aparte medaille (ondanks het feit dat ze in aanmerking kwamen voor de Air Crew Europe Star en de France and Germany Star). Door deze belediging van zijn mannen, weigerde Harris in adelstand verheven te worden (de enige bevelhebber die niet verheven is in de adelstand in 1946). Teleurgesteld door de kritiek op zijn manier van werken, verhuisde Harris naar Zuid-Afrika in 1948 en werd daar manager van de South-African Marine Corporation (Safmarine) tot 1953.

In 1953, toen Churchill terug premier werd, stond hij erop dat Harris een baronetschap aanvaardde, waarna hij Baronet werd. In datzelfde jaar keerde hij terug naar het Verenigd Koninkrijk en verbleef de rest van zijn leven in Goring-on-Thames, in The Ferry House
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het gaat erom dat het doden van mensen op grond van hun afkomst nergens meer is toegestaan. Daarom zijn het Japanse Opperbevel en de SS echt overal, dus universeel als misdadigers tegen de menselijkheid veroordeeld.
Het Tokio tribunaal en het Neurenberg tribunaal waren berechtingen door de overwinnaars van de verliezers. Alle rechters werden geleverd door de geallieerde mogendheden! Je snapt toch wel dat de verliezers van oorlogen altijd door de overwinnaars veroordeeld worden in plaats van andersom? Zie voor de partijdigheid van de beide rechtbanken en met name die van het Tokio tribunaal: http://mediawiki.arts.kuleuven.be/gesch ... justice.29

Die partijdigheid is ook de reden dat de Amerikanen niet veroordeeld werden . Ook niet voor hun roekeloze atoombom aanvallen tegen de burgerbevolking van Hiroshima en Nagasaki. Of zijn dat soms geen misdaden tegen de menselijkheid?
hagenaars schreef:De door mij genoemde standaard is inderdaad in de Westerse wereld ontstaan, maar dat is bv. het griepvaccin en de Verenigde Naties ook. Niets bijzonders, want inmiddels zijn nagenoeg alle staten lid en wordt het vaccin overal gebruikt, als men het kan betalen tenminste.
Niks bijzonders? Man man, ben je dan echt zo verblind? De westerse suprematie (lees: de Amerikaanse militaire overmacht) is nota bene rechtstreeks oorzaak van de huidige wereldordening.

hagenaars schreef:Verder nog iets?

Ja. Nu het helder is dat je niet in staat bent over de grenzen van je eigen cultuur heen te kunnen kijken, is het ook helder waarom je je blijft verschuilen achter een boekenkast als het de Amerikaanse atoombom aanvallen op Japanse burgerdoelen betreft.

Waarom geef je niet gewoon toe dat je niet van de status quo durft af te wijken, nu de Amerikanen niet voor hun misdaden tegen de Japanners door enig bevoegde westerse instantie zijn veroordeeld?
Plaats reactie