Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ad 1. De rede wordt beperkt door de cultuur, die kan meer of minder dwingend zijn. Neem bv. een SS-er, is die nog redelijk? Ik denk het niet. Ad 2. Verwijzingen naar het humanisme schaden jouw imago als man van de wetenschap! Ad 3. Teksten die ik copieer dat zijn teksten die ik voor mijn rekening neem...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:.Ad 3. Teksten die ik copieer dat zijn teksten die ik voor mijn rekening neem...
Wel graag bron vermelden s.v.p.!
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Als de bron er toe doet, zeker. Maar als ik een mening van iemand overneem en tot de mijne maak, dan hoeft dat niet!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Schaamteloos...Maar toch vooral dom.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Beweer jij dat je al jouw opinies geheel zelf hebt ontwikkeld? Nee toch? Want dat zou pas schaamteloos en arrogant zijn, onjuist ook, wat nog erger is...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De rede wordt beperkt door de cultuur, die kan meer of minder dwingend zijn. Neem bv. een SS-er, is die nog redelijk? Ik denk het niet.
Opvallend dat je in dit verband een SS-er als voorbeeld neemt en niet bijvoorbeeld een lid van het Rode Kruis. Dit voorbeeld legt meteen de kern van jouw racisme bloot: het zou immers een absurde gedachte voor jou zijn dat een SS-er zichzelf redelijk zou noemen? Nee hoor, die redelijkheid wordt exclusief beleden door zelfbenoemde humanisten als jijzelf.

En Japanners? Die waren net als jouw SS-er natuurlijk ook veel minder voor rede vatbaar dan Amerikanen. Daarom ook hebben Japanners die atoombommen op Hiroshima en Nagasaki helemaal aan zichzelf te wijten...Enfin, gelukkig vind je jezelf wèl redelijk!
hagenaars schreef:Verwijzingen naar het humanisme schaden jouw imago als man van de wetenschap!
Oh ja? Ik denk eerder dat jij met dit oordeel een veel te grote broek aantrekt. Je maakt jezelf er zelfs nogal belachelijk mee vind ik.

Want uit artikel 1 van de humanistische Verklaring van Amsterdam (http://www.humanistischverbond.nl/human ... namsterdam) citeer ik " Het humanisme is ethisch....Het bekrachtigt de waarde, waardigheid en autonomie van het individu en het recht van ieder menselijk wezen op de grootst mogelijke vrijheid zolang dat verenigbaar is met de rechten van anderen.... Humanisten hebben de taak zorg te dragen voor de gehele mensheid, inclusief toekomstige generaties... enz enz"

Oftewel: humanisten kunnen geen racisten zijn... Racisme is Immers beslist NIET ethisch, zelfs niet jegens Japanners....Zelfbenoemde humanisten hebben derhalve per definitie schone handen...En benadruk jij niet keer op keer dat jij in hart en nieren een humanist bent?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ik kan hier kort op antwoorden. Wat voor de SS geldt, geldt natuurlijk ook voor het Rode Kruis,Zij het dat de doelen van beiden sterk verschillen, zoals wij weten. Een criminele organisatie voert de druk doorgaans sterker op dan een liefdadige. (Maar dat is relatief, zoals je bv. aan een kloosterorde kunt zien.)
Ik heb nergens een racistisch argument gebruikt. Een SS-er kan rdelijk zijn, zeker, maar dan zal hij die criminele organisatie toch wel snel verlaten en bv. bij het Rode kruis gaan werken? Denk je niet? Ik heb ook nergens exclusiviteit op redelijkheid geëist, hoe kom je erbij? Het Japanse Opper Commando had veel aan zichzelf te wijten, ze zijn ook in Tokio berecht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Proces_van_Tokio

Humanisten kunnen inderdaad geen racisten zijn. De uitgangspunten zijn onberenigbaar, zoals je snel kunt inzien. Ik heb nergens gesteld dat Humanisten altijd schone handen hebben. (Ik ken er een paar... :mrgreen: )
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik kan hier kort op antwoorden. Wat voor de SS geldt, geldt natuurlijk ook voor het Rode Kruis,Zij het dat de doelen van beiden sterk verschillen, zoals wij weten. Een criminele organisatie voert de druk doorgaans sterker op dan een liefdadige. (Maar dat is relatief, zoals je bv. aan een kloosterorde kunt zien.)Ik heb nergens een racistisch argument gebruikt.
Je etnocentrische reflex ( http://www.encyclo.nl/begrip/etnocentrisme ) pleit je in alles vrij. Heel voorspelbaar trouwens. Maar het is nu eenmaal zo dat wat de een goed vindt, vindt de ander slecht. Er bestaat dus geen universele moraal. De een zijn dood is immers de ander zijn brood.

Misschien moet je dat humanisme van jou toch eens wat kritischer onder de loep leggen?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Welke etnocentrische reflex bedoel je nu weer? Het Japanse Opperbevel was een (oorlogs)criminele organisatie. Ik hoef mij helemaal niet vrij te pleiten en kan de geschiedenis gewoon weergeven.
Het is gelukkig niet zo dat we daden niet zouden mogen beoordelen.

Jouw amoralisme berust op een misverstand. Goudsblom promoveerde in 1960 cum laude op de studie Nihilisme en cultuur.
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 18 sep 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is gelukkig niet zo dat we daden niet zouden mogen beoordelen.
Vandaar dat ik mij verbaas dat je je achter een boekenkast verschuilt als het om die Amerikaanse bombardementen gaat.
hagenaars schreef:Jouw amoralisme berust op een misverstand.
Toelichten graag.
Plaats reactie