Voetbal blijft oorlog

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

Als je nu bijvoorbeeld naar verkeersslachtoffers kijkt dan moet je veronderstellen, dat het vallen van slachtoffers toeneemt.
Als je naar de slachtoffers van tuberculose kijkt, is het juist afgenomen.
Maar als je meerekent, dat er veel meer mensen zijn dan vroeger, moet het weer toegenomen zijn.

Best een moeilijk probleem eigenlijk.

De techniek om personen om te brengen is meer sophisticated dan ooit: Stealthvliegtuigen met lasergeleide bommen, projectielen die zelf hun doel opzoeken en nucleair-aangedreven onderzeëers met raketten voorzien van atoomkoppen.

Ja Lex....er is een hoop veranderd sinds de vuistbijl. En het is nog maar net begonnen.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Ik ben het met je eens, het toe of afnemen blijft moeilijk vast te stellen en de bepaling vraagt wat rekenwerk. Maar we gaan niet meer naar een openbare terechtstelling op de grote markt, zoals in de achtiende eeuw nog gebruikelijk was en van de honger stervende mensen langs de kant van de weg, die zie je niet meer.
Ook op de slachtvelden is het rustiger geworden.
Maar voetbal blijft oorlog, dat is waar...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

Maar we gaan niet meer naar een openbare terechtstelling op de grote markt, zoals in de achtiende eeuw nog gebruikelijk was.
Nee, maar wat dacht je van 9/11 ?
En wat dacht je van regelmatige bomaanslagen her en der ?
Van Irak, Afghanistan ?
Israël-Palestina ?
Een grensrechter ?
Tristan V ?
Breiting ?
en van de honger stervende mensen langs de kant van de weg, die zie je niet meer
Ongeveer 10% van de mensheid is nog steeds ondervoed. Hoeveel is dat op een bevolking van 7 miljard ?
Ook op de slachtvelden is het rustiger geworden.
Ik vind dat onaangetoond en onwaarschijnlijk.

Volgens mij is er altijd wel ergens een oorlog en vaak meer dan één.
Dat was zo voordat ik geboren was, het is tijdens mijn hele leven zo geweest en ik weet zeker, dat het nog zo is, als ik er niet meer ben.
Oorlog en geweld zijn van alle tijden.
En dus niks bijzonders !
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Allemaal verkeerde voorbeelden, lijkt mij, behalve Breivik. Hij probeerde de openlijke en min of meer zichtbare moordpartijen. Erg succesvol was hij niet. Nee, de tijd van openlijk geweld is door de beschaving achterhaald.

Juist dit week end heb je goed kunnen zien welke afschuw openlijk geweld opwekt, toch?

We voeren nu de oorlog achter een beeldscherm met een bakje koffie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We voeren nu de oorlog achter een beeldscherm met een bakje koffie.
En zo heb je het thema weer weggemasseerd naar de kantlijn.

De kern is natuurlijk dat de opvoeding van de Marokkaanse moordenaars van die grensrechter onder de loep moet worden gehouden. Wegkijken lost niets op.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

LEX:Allemaal verkeerde voorbeelden, lijkt mij,
Misschien verkeerd voor jouw standpunt; maar niet voor het mijne.
LEX: behalve Breivik. Hij probeerde de openlijke en min of meer zichtbare moordpartijen. Erg succesvol was hij niet.
Nou....hij is een end gekomen !
LEZ: Nee, de tijd van openlijk geweld is door de beschaving achterhaald.
Lees je geen kranten ?
LEX: Juist dit week end heb je goed kunnen zien welke afschuw openlijk geweld opwekt, toch?
Ja, maar één dag daarvoor heb je het geweld zelf kunnen zien bij de Slotense Boys.

We voeren nu de oorlog achter een beeldscherm met een bakje koffie.
Dat bedoelde ik met die ontwikkeling van vuistbijl naar IT: Vroeger doodde men met de hand, toen met een vuistbijl, vervolgens met pijl en boog, daarna kwamen de vuurwapens, enzovoorts. En inderdaad, we doden nu vanachter een beeldscherm, want dat is zo makkelijk mikken. En inderdaad....met een bakkie koffie
Fred: Wegkijken lost niets op
Helemaal mee eens. Wegkijken heeft nog nooit iets opgelost. Sterker nog: ik denk wel eens, dat het ontkennen van een zaak garantie is dat die zaak schade zal berokkenen.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Fred, ik heb twintig jaar geleden al geconstateerd langs het voetbalveld dat de sfeer bij het amateurvoetbal zwaar klote was en niemand die iets deed. Het is nog een wonder dat er zolang geen slachtoffers vielen, geschopt en geschreeuwd is er genoeg...Daar zouden allleen de lokale voetbalbesturen iets aan kunnen doen.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Alleen Breivik probeerde het met openlijk geweld. Het werd niet op prijs gesteld, dat bedoel ik...Ik lees drie kranten per dag. Welk openbaar geweld bedoel je dan?
Ik ben sterk tegen wegkijken.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Mijn god wat een achterlijk onderzoek:


'Meer agressie op straat dan op voetbalveld'


RIJSWIJK - Sportvelden hebben een slechte reputatie, maar er gaapt een diepe kloof tussen beeld en werkelijkheid. Het is er over het algemeen een stuk veiliger dan op straat, in de horeca of in de trein.

Dat blijkt uit onderzoek van 11 sportbonden, waaronder de KNVB, meldt Trouw dinsdag.

Een op de zes Nederlanders (17 procent) is tijdens amateurwedstrijden wel eens slachtoffer of getuige geweest van ongewenst gedrag. Op straat (57 procent), in het openbaar vervoer (27 procent) en tijdens het uitgaan (33 procent) zijn dat er beduidend meer.

Driekwart van de Nederlanders denkt toch dat agressie juist op en rond amateurvelden toeneemt.

Vooral voetbal heeft een slecht imago. Diefstal uit kleedkamers en scheldpartijen rond het veld komen harder aan dan wanneer ze plaatsvinden in het café of in de bus, aldus de krant.

Uit respect voor de overleden grensrechter Richard Nieuwenhuizen en zijn nabestaanden is tot dinsdag gewacht met publicatie van het onderzoek.

Door: ANP
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Daar zouden allleen de lokale voetbalbesturen iets aan kunnen doen.
Dat heeft pas een kans van slagen als er niet langer weggekeken wordt. De opvoeding van met name Marokaanse jongens dient in het middelpunt van de aandacht te komen.
Plaats reactie