Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door David Bakker »

Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Vandaag hoorde ik op de radio dat Nederland 80 Leopard-tanks voor 200 miljoen euro aan Indonesië wil verkopen (zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... open.dhtml). Van belang is dat Indonesië een budget van 8 miljard euro (of dollar, in ieder geval een groot bedrag) vrijmaakt voor de modernisering van het leger. Tegelijkertijd geeft Nederland jaarlijks voor 100 miljoen euro aan ontwikkelingshulp aan Indonesië. Gevoelsmatig klopt hier iets niet.
GodenVrijDenker
Berichten: 23
Lid geworden op: do 09 feb 2012, 19:56

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door GodenVrijDenker »

Goeie waarneming en goed gevoeld.

Toch kan ik een land niet het recht ontzeggen zich een leger te permiteren. En dat zal altijd geld kosten. Even een gedachte-experiment:

Op een voor ieder ander onbekend eiland zijn meerdere dorpen, maar er is geen regering van het eiland. Wel is er per dorp een bestuur. In dorp Fluttel heerst veel armoede, zodanig zelfs dat in het nabijgelegen dorp Bloemenpracht de mensen besloten om Fluttel een beetje te helpen. Tegelijkertijd wordt dorp Fluttel geregeld belaagd door boeren van dorp Woederveen, want zij menen dat Fluttel zich een stuk grond ten onrechte heeft toegekend. Fluttel voelt zich gedwongen toch ook energie te steken in een ploegje soldaten, om deze omliggende landerijen te verdedigen. Het voelt zich zelfs verplicht er erg veel energie in te steken, want Woederveen is niet zo arm en heeft ook best veel soldaten.

Gezien deze situatie zal men in Bloemenpracht de gegeven hulp moeten beoordelen op grond van de mate van sympathie die het opbrengt voor de energie die Fluttel steekt in de militaire zaken. Als men er voldoende begrip voor opbrengt, dan zal men wellicht doorgaan met het bieden van hulp. Als men vindt dat Woederveen eigenlijk wel een punt heeft, dan zal men toch maar eens moeten gaan praten met Fluttel, op zijn minst.

Anderzijds blijken er in Bloemenpracht ook mensen te zijn die vinden dat de hulp geheel los moet worden gezien van de politiek, a) omdat ze vinden dat ze zich niet mogen bemoeien met de binnenlandse politieke aangelegenheden en b) omdat niet geven van de hulp juist de allerarmsten zou treffen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door David Bakker »

Ik heb het gevoel dat je vergelijking niet helemaal op gaat.

Bovendien betwijfel ik het nut en effectiviteit van ontwikkelingshulp 'an sich'. Lees ook eens: http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html
GodenVrijDenker
Berichten: 23
Lid geworden op: do 09 feb 2012, 19:56

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door GodenVrijDenker »

Maar David toch, gevoel is geen argument, althans in deze. Als je werkelijk van mening bent dat mijn redenering mank gaat, kom dan met een stuk argumentatie. Alleen dan komen we verder.

Ik heb ook geen enkele zin om je boekentip of wat het ook was te gaan aanklikken. Kijk, als je nou een argumentatie zou opzetten en het nuttig achtte om daarbij wat ondersteunende literatuur te noemen, ja dan is het okay. Maar nu komt je advies slechts betweterig over.

Ik ben benieuwd of je nog serieus gaat antwoorden. Zo niet, dan vraag ik me af waarom je er eigelijk een item op het forum van maakte.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door fred neerhoff »

GodenVrijDenker schreef: Maar nu komt je advies slechts betweterig over.

Al dan niet goed "over komen" is geen argument.
GodenVrijDenker
Berichten: 23
Lid geworden op: do 09 feb 2012, 19:56

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door GodenVrijDenker »

fred neerhoff schreef:
GodenVrijDenker schreef: Maar nu komt je advies slechts betweterig over.

Al dan niet goed "over komen" is geen argument.
Het was ook geen argument. Het was kenbaar maken hoe iets bij een ander (in elk geval bij mij) binnenkomt. Daarmee is het eigenlijk een bijdrage aan feitenmateriaal. Zodat ooit een statisticus kan zeggen dat iets bij 54,321 procent van de mensen zus-en-zo overkwam. :)
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door David Bakker »

GodenVrijDenker schreef:Maar David toch, gevoel is geen argument, althans in deze. Als je werkelijk van mening bent dat mijn redenering mank gaat, kom dan met een stuk argumentatie. Alleen dan komen we verder.

Ik heb ook geen enkele zin om je boekentip of wat het ook was te gaan aanklikken. Kijk, als je nou een argumentatie zou opzetten en het nuttig achtte om daarbij wat ondersteunende literatuur te noemen, ja dan is het okay. Maar nu komt je advies slechts betweterig over.

Ik ben benieuwd of je nog serieus gaat antwoorden. Zo niet, dan vraag ik me af waarom je er eigelijk een item op het forum van maakte.
Ontwikkelingshulp komt vaak in de zakken van de verkeerde mensen terecht. Daarnaast zijn er landen die de begroting volledig financieren uit ontwikkelingshulp en niet uit belastingen waardoor ze ook geen verantwoording afleggen tegenover de bevolking. Als we die landen willen helpen kunnen we beter de hypocriete EU-import-beperkingen voor die landen opheffen zodat ze naar de EU kunnen exporteren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door David Bakker »

De deal gaat helaas niet door dankzij zielig links moralisme.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1247 ... den__.html
hagenaars

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door hagenaars »

Ja, de Duitsers gaan leveren...Dank zij de PvdA. en anderen. Leuk!

Citaat: vk UPDATE Het kabinet krijgt geen goedkeuring van de Tweede Kamer om tachtig overtollige Leopardtanks te verkopen aan Indonesië. De PvdA, PVV, SP, Groenlinks en de ChristenUnie verzetten zich tegen de levering van wapens aan dat land omdat het mensenrechten zou schenden. Dat bleek vandaag tijdens een debat. .

Ministers Hans Hillen van Defensie en Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken willen de moderne tanks graag leveren om circa 200 miljoen euro te verdienen en om de banden met Jakarta aan te halen. De deal voldoet volgens hen aan de Europese exportcriteria voor wapenleveranties. Daarbij wordt ook gekeken naar de mensenrechtensituatie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Verkoop Leopard-tanks aan Indonesië. Iets klopt niet.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Citaat: vk UPDATE Het kabinet krijgt geen goedkeuring van de Tweede Kamer om tachtig overtollige Leopardtanks te verkopen aan Indonesië. De PvdA, PVV, SP, Groenlinks en de ChristenUnie verzetten zich tegen de levering van wapens aan dat land omdat het mensenrechten zou schenden. Dat bleek vandaag tijdens een debat. .

Ministers Hans Hillen van Defensie en Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken willen de moderne tanks graag leveren om circa 200 miljoen euro te verdienen en om de banden met Jakarta aan te halen. De deal voldoet volgens hen aan de Europese exportcriteria voor wapenleveranties. Daarbij wordt ook gekeken naar de mensenrechtensituatie.
Het heeft er alle schijn van dat je de link die David gaf niet eens gelezen hebt en dat je gewoon maar begint te babbelen. Waarom?
Plaats reactie