Woningnood? Mijn kijk op lokale politiek.

Plaats reactie
hagenaars

Woningnood? Mijn kijk op lokale politiek.

Bericht door hagenaars »

Er zijn zeker grote schaarsten op de woningmarkt*). Daar moet iets aan gedaan. Maar hier blijkt geen wet voor nodig, sociale huurwoningen zijn immers gesubsidieerd woningbezit, eventueel extra middelen zijn voldoende en genoeg. Er wordt trouwens nog vaak scheef**)gewoond. Er zijn ruim voldoende sociale huurwoningen.

*)PvdA, GroenLinks en SP willen in een wet vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland op peil blijft. Wanneer zo'n woning verdwijnt door verkoop of sloop, moet er op zijn minst één voor terugkomen.

**)Scheef wonen is een term die alleen in Nederland wordt gebruikt, om aan te geven dat de bewoning van een huis voor de bewoners niet meer passend is. Doorgaans wordt bedoeld dat de bewoners in een te goedkoop huurhuis wonen.
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 21 mar 2018, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Woningnood?

Bericht door hagenaars »

Landelijke politici praten altijd graag over nieuwe wetten en algemene maatregelen van bestuur, maar veel te weinig over handhaving. Handhaving is moeilijk en onaangenaam werk. Vooral het in het leven roepen van politiek correcte wetten heeft hun belangstelling. De woningmarkt zou juist zeer gediend zijn met ingrijpen (Zonder nieuwe wetten en regels) in het massaal voorkomende scheef wonen.
Juist ook het huidige verkiezingscircus doet de 'artiesten' dansen en zwieren. Haha.
hagenaars

Re: Woningnood?

Bericht door hagenaars »

Dit terwijl er veel te weinig middelen zijn om de z.g. sleepwet goed uit te voeren Bron F.D. vandaag. 19 maart. (Het lijkt er op dat de kiezers het ondoorzichtige gedoe met elkaar van de politiek actieve figuren gaan doorzien met als fataal gevolg een grote desinteresse.)
Belangrijk wordt in dit verband de hoogte van de opkomst...
hagenaars

Re: Woningnood? Mijn kijk op lokale politiek.

Bericht door hagenaars »

De voorspellers denken aan lage opkomst. Is er een reden aan te geven? Is er een crisis in de lokale politiek?
Hierboven gaf ik al aan dat de 'artiesten' met hun onderling gekibbel maar weinig mensen aanspreken. Dat zal het zijn...

Raadsleden hebben het met hun raadswerk druk, te druk. Dit omdat zij als moderne mensen overal bemoeienis mee willen hebben en dan ook nog het naadje van de kous willen weten. Het gevolg is saaie dikke rapporten en verslagen.
En vervolgens raadsleden die afhaken omdat het werk zo intensief is. En zeer slecht betaalt. Twee vraagstukjes die je gemakkelijk kunt oplossen, namelijk door betere betaling. En minder diep doorvragen, colleges die vertrouwen hebben.

De gemeentepolitiek is een versnipperd veld geworden met erg veel 'one issue' groepjes. Bij ons in Amsterdam zelfs een 'anti scooter partij' met slechts één kandidaat. Leuk!
Plaats reactie