Oprukkende censuur

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Oprukkende censuur

Bericht door David Bakker »

De internetcensuur neemt ernstige vormen aan: https://www.geenstijl.nl/5140138/no-ret ... surrender/

Verklaring? Angst bij de machthebbers om terrein te verliezen aan "populisme"?
hagenaars

Re: Oprukkende censuur

Bericht door hagenaars »

Populisme is naar mijn mening niet het probleem. Want: "In Duitsland is de nieuwe censuurwetgeving van Heiko Maas amper van kracht, of de ene rechtspoliticus na de andere satiricus wordt van internet gejorist. Pro-actief, want de Netzwerkdurchsetzungsgesetz (online afgekort tot #NetzDG) eist van social media-bedrijven dat zij zorgen dat het internet verschoond blijft van 'racisme' en 'haatzaaien', op straffe van 50 miljoen euro boete. " (Letterlijk citaat van Geen Stijl.)

Het Internet is een riool geworden waar het concrete racisme en haat zaaien dagelijkse kost is. De vraag is dus of je deze twee strafbare feiten moet bestrijden, ofwel gedogen met een beroep op het vrije woord.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Oprukkende censuur

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef: Het Internet is een riool geworden waar het concrete racisme en haat zaaien dagelijkse kost is. De vraag is dus of je deze twee strafbare feiten moet bestrijden, ofwel gedogen met een beroep op het vrije woord.
Dat zijn gelegenheidsargumenten. Volgens mij gaat het om macht. Om macht uit te kunnen oefenen moet je de publieke opinie kunnen beheersen. De verkiezing van Trump heeft laten zien dat je de buiten de gevestigde media om een achterban kan kweken. M.i. willen de huidige machthebbers dat voorkomen.
hagenaars

Re: Oprukkende censuur

Bericht door hagenaars »

Ik snap jouw argument, maar het lijkt mij onjuist. De openbare orde wordt ondermijnd als je deze misdrijven laat voortwoekeren. Er bestaat geen enkele bedreiging van het vrije woord. Je kunt echt alles zeggen en doen, maar racisme en opruien is streng verboden, dus...

Terzijde: je kunt (Zoals we weten.) de president van de USA van alles verwijten maar racisme en opruien hoort daar niet bij, geloof ik. Hij maakt gewoon en ordelijk gebruik van het vrije woord...

Je kunt de publieke opinie beïnvloeden, maar beheersen?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Oprukkende censuur

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik snap jouw argument, maar het lijkt mij onjuist. De openbare orde wordt ondermijnd als je deze misdrijven laat voortwoekeren. Er bestaat geen enkele bedreiging van het vrije woord. Je kunt echt alles zeggen en doen, maar racisme en opruien is streng verboden, dus...

Terzijde: je kunt (Zoals we weten.) de president van de USA van alles verwijten maar racisme en opruien hoort daar niet bij, geloof ik. Hij maakt gewoon en ordelijk gebruik van het vrije woord...

Je kunt de publieke opinie beïnvloeden, maar beheersen?
Noem je dit een misdrijf? http://politiek.tpo.nl/2018/01/06/censu ... te-speech/
hagenaars

Re: Oprukkende censuur

Bericht door hagenaars »

Ik vind opruien een ernstig misdrijf en racisme daar hoeven we het niet over te hebben, hoop ik. Het eerste levert natuurlijk een bewijsprobleem op.

In het voorbeeld is n.m.m. (voor zover ik het kan overzien) geen sprake van racisme en ook niet van opruiing.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Oprukkende censuur

Bericht door David Bakker »

"Wetenschappers" en journalisten die zich voor dit EU-karretje laten spannen zijn wel heel fout bezig: https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... nformation
hagenaars

Re: Oprukkende censuur

Bericht door hagenaars »

Het zal zo'n vaart niet lopen, is misschien te gemakkelijk gedacht. Laten we even afwachten waarmee ze eventueel komen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Oprukkende censuur

Bericht door fred neerhoff »

Het is m.i. evident dat het politieke establishment bezig is om de meningsvrijheid in te perken. En dat alles onder het mom om de zogenaamde maatschappelijk risico's van nep-nieuws te verminderen.

Zo'n gevalletje als Donald Trump willen ze natuurlijk niet meer meemaken. Zeer onterecht, uiteraard.
hagenaars

Re: Oprukkende censuur

Bericht door hagenaars »

Humor is vaak ver te zoeken, jammer is dat. Dit bericht spreekt voor zichzelf, lange tenen...

Het Eindhovens Studenten Corps ontvangt voorlopig geen subsidie meer van de Technische Universiteit Eindhoven. Reden is het ongepaste carnavalsthema van dispuut Aleph: 'de wil van een vrouw doet er #nietoo'. Een verwijzing naar #MeToo. Onder die hashtag spraken voornamelijk vrouwen zich vorig jaar uit over seksueel overschrijdend gedrag.

Bron: RTL Nieuws. d.d. 24 januari 2018.
Plaats reactie