Ontwikkelingen in Ierland.

Plaats reactie
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door hagenaars »

Groot nieuws, de de links-nationalistische partij Sinn Féin heeft bij de verkiezingen in Ierland de meeste stemmen gekregen. De Ieren gingen dit weekend al naar de stembus, maar de definitieve uitslag volgde pas in de nacht van maandag op dinsdag. Sinn Féin heeft nu 37 van de 160 zetels in het Iers parlement. Maar ze is niet de grootste in het parlement.
Want een partij kan wel zetels winnen, maar als deze niet bezet kunnen worden, dan gaat de winst naar de verliezer.
De situatie toont verwantschap met de verkiezing van Trump, hij verliest de "popular vote" aan Hilary Clinton, maar krijgt toch de meeste zetels.

Dus De meeste zetels in het parlement zijn voor de centrumrechtse partij Fianna Fáil. Dat komt omdat Sinn Féin in de kiesdistricten in Ierland minder kandidaten op de lijst had dan de andere grote partijen. Toch zal de uitslag voor Sinn Féin als een overwinning worden gezien: bij de verkiezingen in 2016 haalden ze 23 zetels in het Ierse parlement.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door wilfred degens »

@hagenaars,
Weet je ook het partijprogramma van de 'nieuwe' Sinn Féin ?
De wapenwedloop achter de publieke schermen gaat de IRA niet roerloos voorbij.
De invloed van de 2 religies is al jaren geleden 100% verdwenen.
Nu zijn de opponenten:
de republikeinen vice versa de royalisten.
De extremisten van beide zijden veranderen hun gevoelens van haat en wraak niet.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op za 22 feb 2020, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door hagenaars »

U spreekt als ik het wel heb over Het Britse Ulster? Ik bedoel de Ierse republiek. Het blijft natuurlijk, ik bedoel uiteraard, dreigend... (maar Rome is aan de verliezende hand.)

Ulster ligt voor twee derde deel (the six counties) in Noord-Ierland als onderdeel van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland (graafschappen Antrim, Armagh, Down, Fermanagh, Derry/Londonderry en Tyrone).Het andere gedeelte ligt in de Republiek Ierland, en omvat de graafschappen Cavan, Donegal en Monaghan. De termen 'Noord-Ierland' en 'Ulster' worden soms (voornamelijk door Unionisten) door elkaar gebruikt.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door wilfred degens »

Rome aan de verliezende hand? U bent abuis kennelijk. Nogmaals, de wederzijdse haat, als voedingsbodem voor de terreur hebben het nog nooit inhoudelijk over verschil van mening over de Roomse moraal theologie en de Anglicaanse kerk gehad. Op de compleet gestoorde Paisley na. Het is dus in ons land en elders in de wereld een hardnekkig misverstand dat the troubles in Ulster een 'godsdienstoorlog' is. De republikeinse meerderheid van de Ierse bevolking werd in hun verloren strijd om de provincie Ulster overal door de Royalisten in Ulster vernederd en in leiding gevende banen benadeeld. De zogenaamde Troubles is het etnisch (raciaal) -nationalistische conflict in Noord-Ierland vanaf de jaren 1960 tot de goodwill ondertekening van het Goede Vrijdag-akkoord op 10 april 1998. The Troubles is aangeduid als terrorisme, een etnisch conflict, een conflict met vele zijden, een guerrillaoorlog en zelfs een burgeroorlog, de Ierse republikeinen tegen de Engelsen. Ze worden vaak gemakshalve en ten onrechte gezien als een strijd tussen de protestanten en katholieken. Daar is inhoudelijk al decennia geen sprake meer van.
De ogenschijnlijke vrede na het Goede Vrijdag akkoord heb ik meteen als slechts een tijdelijke wapenstilstand gezien. De dood van de verachtelijke, militante demagogische dominee ds Paisley was een goed begin om op duurzame vrede te hópen. Paisley was ooit in Ulster minister en als orthodoxe protestant met zijn zeer persoonlijke bloedhekel aan alles wat voor pauselijk Rome boog, gooide alleen hij met zijn mega grote bek veel verbaal benzine op de vuur van de gemoederen in die gespannen regio. De dodelijke familiewonden bij de republikeinen in Ierland en Ulster zitten nog vele generaties veel te diep voor een permanente vrede.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door wilfred degens »

Ieder jaar worden de republikeinse haatwonden weer op 12 juli opengetrokken door het nieuwe marsseizoen van de demonstratieve en provocerende protestantse Oranje Orde marsen in Noord Ierland. De spanning valt dan te snijden in Drumcree. Groen van de zwaar bewapende legervoertuigen moeten de extremisten van beide partijen de moed om te gaan vechten in hun schoenen laten zinken. De open EU grens van voor de Brexit nam veel spanning weg tussen de Ieren en de Engelsen in Noord Ierland.
Hoe die onderlinge verhoudingen nu na de Brexit zullen uitkristalliseren zal de onzekere toekomst in die regio ons leren. Ik waag mij niet aan een voorspelling in deze. In een drukbezochte pub in de republiek iets ten nadele opmerken van de IRA kan iedere bezoeker zijn kop kosten. Door de hele republiek Ierland zitten de fanatici die onverwachts dodelijk uit de hoek kunnen komen. Ook als toerist kan je dat IRA onderwerp beter mijden.
Kanttekening hierbij: Mijn eigen bevindingen zijn van enige tijd geleden. Zal vermoedelijk niet zoveel veranderd zijn.
Althans volgens mijn Ierse republikeinse contacten.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door hagenaars »

Ik denk (en hoop) dat Ierland zijn lesje heeft geleerd en dat de beschaving daar ook voortschrijdt.
Verder weet ik te weinig van dat mooie eiland.
Rome blijft de grootste religieuze organisatie en vervult (Naast de gruweldaden die rooms katholieken pleegden.) ook een beschavingstaak. Het is niet anders.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door wilfred degens »

De invloed van Rome wordt weggetikt door de tijd. Alleen de oudere generatie zal zich nog wel eens bezighouden met de Urbi et Orbi. De expansieve en ultra progressieve jongeren willen niets meer weten van Rome en al de daarbij behorende poppenkast. De voortschrijdende beschaving onder de republikeinse jongeren wordt ernstig geblokkeerd door de overal nog volop gehoorde haatverhalen tegen de arrogante en hooghartige Noord-Ierse Royalisten. Ik vrees dat de nodige beschaving om zonder terreur escalaties in heel Ierland samen te leven verder weg is dan de nu nog heersende wapenstilstand doet vermoeden. De tijd zal het ons leren.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Ontwikkelingen in Ierland.

Bericht door hagenaars »

Yes. De tijd heelt alle wonden.
Plaats reactie