EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door fred neerhoff »

1. Het formuleren van concrete en typisch Europese waarden en belangen.
2. Invoering van een twee snelheden Europa met twee verschillende munteenheden.
3. Naam Euro-commissie veranderen in Euro-regering.
5. Euro-parlement moet wetgevende bevoegdheden krijgen.
4. Euro parlement op één locatie: Brussel of Straatsburg.
5. Vrije verkiezingen voor Euro- regeringsfunctionarissen, inclusief voor een Euro-president en vice president.
6. Een eigen Europees leger, onafhankelijk van USA.
7. Eén centrale Euro-bank.
8. Splitsen van bank- en verzekeringsbedrijven.
9. Splitsen van banken in systeem- en nutsbanken.
10. Een wettelijk verbod op aandelen/optie pakketten voor Europese bedrijfsleiders.
11. Een wettelijk verbod op bonussen die gekoppeld zijn aan korte termijn bedrijfswinst.
12. Een ruimer gebruik van referenda mogelijk maken.
13. Het vrije verkeer van personen in Europa aan regels binden (taal eis bijvoorbeeld).
14. Alleen kerntaken op Europees niveau regelen (Energie- en communicatie infrastructuur, criminaliteit, grens bewaking, immigratie).
15. Herinvoering van de zesdaagse werkweek voor landen die hun balans niet op orde krijgen.
hagenaars

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door hagenaars »

Dit is een waslijst, hartelijk dank, ik zal punt voor punt (Voor zover ik kan en weet.) behandelen. Maar eerst nog even dit, wat is Europa eigenlijk? Ik heb het even opgezocht. Kijk maar:

De Europese Unie (EU) is een uit 28 Europese landen bestaand statenverband. De EU vindt haar oorsprong in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal en de Europese Economische Gemeenschap, in 1958 gevormd door zes landen (België, de Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland). In de jaren erna groeide de EU in omvang door de toelating van nieuwe lidstaten en in macht door het uitbreiden van haar zeggenschap. Het Verdrag van Maastricht vormde in 1993 de huidige Europese Unie. De laatste aanpassing aan de constitutionele basis was in 2009 met het Verdrag van Lissabon.

De EU opereert via een systeem van onafhankelijke supranationale instituten en door de lidstaten intergouvermenteel gemaakte besluiten. Belangrijke instituten van de Europese Unie zijn onder andere de Europese Commissie, de Raad van de Europese Unie, de Europese Raad, het Europese Hof van Justitie en de Europese Centrale Bank. Het Europees Parlement wordt iedere vijf jaar gekozen door inwoners van de unie.

De EU heeft een gemeenschappelijke interne markt ontwikkeld via een gestandaardiseerd rechtssysteem dat in alle lidstaten geldt. Binnenin het Schengengebied (bestaande uit EU- en niet-EU-staten) zijn paspoortcontroles afgeschaft. Het EU-beleid richt zich op het vrij laten bewegen van arbeid, goederen, diensten en kapitaal, het uitvaardigen van wetgeving op het gebied van justitie en binnenlandse zaken en het aanhouden van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel, landbouw, visserij en regionale ontwikkeling. Een monetaire unie, de eurozone, is gevestigd in 1999 en bestaat sinds januari 2011 uit 17 landen. De EU heeft permanente diplomatieke vestigingen over de wereld en wordt vertegenwoordigd in de Verenigde Naties, de WTO, de G8 en de G20. In 2012 werd aan de Europese Unie de Nobelprijs voor de Vrede toegekend, die werd uitgereikt op 10 december 2012 en namens de EU in ontvangst genomen door Herman Van Rompuy, Martin Schulz en José Manuel Barroso
hagenaars

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door hagenaars »

1. Het formuleren van concrete en typisch Europese waarden en belangen.
2. Invoering van een twee snelheden Europa met twee verschillende munteenheden.
3. Naam Euro-commissie veranderen in Euro-regering.
5. Euro-parlement moet wetgevende bevoegdheden krijgen.
4. Euro parlement op één locatie: Brussel of Straatsburg.
5. Vrije verkiezingen voor Euro- regeringsfunctionarissen, inclusief voor een Euro-president en vice president.
6. Een eigen Europees leger, onafhankelijk van USA.
7. Eén centrale Euro-bank.
8. Splitsen van bank- en verzekeringsbedrijven.
9. Splitsen van banken in systeem- en nutsbanken.
10. Een wettelijk verbod op aandelen/optie pakketten voor Europese bedrijfsleiders.
11. Een wettelijk verbod op bonussen die gekoppeld zijn aan korte termijn bedrijfswinst.
12. Een ruimer gebruik van referenda mogelijk maken.
13. Het vrije verkeer van personen in Europa aan regels binden (taal eis bijvoorbeeld).
14. Alleen kerntaken op Europees niveau regelen (Energie- en communicatie infrastructuur, criminaliteit, grens bewaking, immigratie).
15. Herinvoering van de zesdaagse werkweek voor landen die hun balans niet op orde krijgen.

Ad punt 1. Het formuleren van concrete en typisch Europese waarden en belangen. Dat lijkt mij geen enkel punt, die codex bestaat al en wordt dagelijks gebruikt. Verdrag van Lissabon, Maastricht etc.
Ad punt 2.Invoering van een twee snelheden Europa met twee verschillende munteenheden. .Ik ben er niet voor, maar dat zegt nog niet zoveel, de Europese Raad en het Europese parlement heeft het voorstel verschillende malen afgewezen. Het maakt de zaak ook wel extreem ingewikkeld. Verschillende punten uit jouw pleidooi zouden dan bv. weer niet uitgevoerd kunnen worden, besef je dat?
Ad punt 3. Naam Euro-commissie veranderen in Euro-regering. Een regering is heel iets anders als deze commissie. Deze commissie vertegenwoordigt twee zaken, zij geeft alle landen een bevoegd persoon en daar hechten de landen aan en het is de uitvoerder van gezamenlijk beleid. Dat wringt, daar heb je gelijk in. Ik ben het dus in princiepe met jou eens.
Ad punt 4 Euro-parlement moet wetgevende bevoegdheden krijgen.Is reeds in voorzien, maar de bevoegdheden van Europa zijn beperkt.
Ad punt 4.2. Euro parlement op één locatie: Brussel of Straatsburg. Vindt iedereen, behalve Frankrijk en dat heeft vetorecht.
Ad punt 5. Vrije verkiezingen voor Euro- regeringsfunctionarissen, inclusief voor een Euro-president en vice president. Daar ben ik het mee eens, maar dan zouden de bevoegdheden anders moeten liggen, ook daar ben ik van harte voor, maar of er een meerderheid voor is? En dit is nou zo´n punt dat niet te combineren valt met jouw punt 2.
Ad punt 6. Een eigen Europees leger, onafhankelijk van USA. Wat denk je daarmee te bereiken? De NATO voldoet, is sterk, het nieuwe leger zou onze positie en slagkracht verzwakken en dat kan de bedoeling niet zijn.
Ad punt 7. Eén centrale Euro-bank. Wordt hard aan gewerkt, zoals je weet.
Ad punt 8. Splitsen van bank- en verzekeringsbedrijven. Lijkt mij een nationale bevoegdheid. Het tast de vrije economische handelwijze wel erg aan.
Ad punt 9. Splitsen van banken in systeem- en nutsbanken. Lijkt mij een goed punt. Wordt daar niet al reeds aan gewerkt? Zie punt 7...
Ad punt 10 Een wettelijk verbod op aandelen/optie pakketten voor Europese bedrijfsleiders. Je bedoelt van de eigen firma?
Ad punt 11. Een wettelijk verbod op bonussen die gekoppeld zijn aan korte termijn bedrijfswinst. Dit gaat mij veel te ver, het is bovendien arbitrair. Dat maken de aandeelhouders toch uit?
Ad punt 12. Een ruimer gebruik van referenda mogelijk maken. Is een nationale bevoegdheid. Sommige landen kennen helemaal geen refernda.
Ad punt 13. Het vrije verkeer van personen in Europa aan regels binden (taal eis bijvoorbeeld). Ondenkbaar, de EU (zie boven) is daarop gestoeld. Bovendien is het arbitrair.
Ad punt 14. Alleen kerntaken op Europees niveau regelen (Energie- en communicatie infrastructuur, criminaliteit, grens bewaking, immigratie). Je hebt hierboven veel meer bepleit. Maar deze bevoegdheden is dus bijna alles...Is dat de bedoeling? Dit zal altijd een politiek probleem blijven.
Ad punt 15. Herinvoering van de zesdaagse werkweek voor landen die hun balans niet op orde krijgen. Goed punt, maar of het helpt? Er moet dan wel werk zijn...

Ik denk niet dat we ver uiteen liggen. Ik wacht af...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door Frans van Dongen »

Zou het niet makkelijker zijn, om een lijst te maken van wat ze niet moeten regelen ?
hagenaars

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door hagenaars »

Het punt is dat er in Europa een staatsvormingsproces gaande is. (Staatsvorming of statenvorming is het proces waarbij vanuit een politiek centrum gezag wordt uitgeoefend over territoriale eenheden en de binnen deze territoria levende bevolkingen. Voorwaarden voor het ontstaan van een staat zijn een betrekkelijk hoge mate van differentiatie in de samenleving en het monopoliemechanisme, waarbij sterkere machten de zwakkere weten te onderwerpen en een centrale macht het geweldsmonopolie in handen krijgt en daarmee het belastingmonopolie.)

Het is een beetje een gemankeerd proces maar ontegenzeggelijk een proces van staatsvorming. Het kan lang duren; en met vallen en opstaan. Zoals we weten uit bv. Italiië.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zoals we weten uit bv. Italiië.
Maar toen had nog lang niet iedereen telefoon.
hagenaars

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door hagenaars »

Haha! Maar men nam ´s avonds de moeite naar een bespreking te gaan. Want T.V.of bioscoop waren onbekend.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk niet dat we ver uiteen liggen.
Gekkie, hoe kom je daar nu weer bij? In al je geveinsde onschuld weet je het weer eens zo te draaien dat zelfs een duidelijk NEE een JA wordt. Althans in jouw beleving.

Maar nee, zoals je bij aandachtige lezing van mijn voorstel om tot "Een Europa op eigen kracht" te komen zou kunnen begrijpen, liggen onze meningen mijlenver uiteen. Het is maar dat je het weet. Wat mij betreft is dat op dit niveau van vrijblijvende discussie echter geen enkel punt. Sterker nog, we zouden anders snel uitgepraat zijn.

Neem alleen al ons verschil in opvatting over de noodzaak van een eigen Europees leger. Zonder zo'n onafhankelijk leger zal Europa nooit op eigen kracht een deuk in een pakje boter kunnen slaan. Vooral ook niet op langere termijn.

Verder denk ik dat bij doorzetting van de in mijn ogen desastreuze Brusselse gang van zaken, het beschreven horror scenario onder het topic "Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk" wegens een afkalvend draagvlak voor de huidige EU-aanpak een serieuze optie zou kunnen worden.

Bij ontstentenis van leidende politici die een aansprekend en geloofwaardig betoog over typisch Europese waarden en belangen kunnen houden en verdiepen, zullen burgers zich onvoldoende betrokken kunnen voelen bij een aantrekkelijke Europese identiteit.

Bovendien is het nu de tijd dat Europa scherp wordt geconfronteerd met zijn koloniale geschiedenis. Vooral de dramatische consequenties in het Midden-Oosten, maar ook in India en Pakistan scheppen verwarring en ondermijnen het zelfvertrouwen.

De altoos verdoezelde Europese afhankelijkheid van islamo-fascistische regimes als in Saoedi-Arabië vormt de nekslag voor geloofwaardige en concrete Europese waarden van enig statuur. Door die feitelijke afhankelijkheid zijn bijvoorbeeld waarden als "mensenrechten" tot holle frasen verworden. Trouwens, zolang Europa de oorsprong en invloed van zijn eigen Radicale Verlichting niet helder voor de geest heeft, zal Europa op het gebied van fundamentele waarden vleugellam blijken.

Het star blijven vasthouden aan het eigen gelijk en het niet willen toegeven van ernstige beoordelingsfouten door leidende politici zal een Europese neergang slechts versnellen. Wat dat betreft was de recente bekentenis van het IMF met betrekking tot hun eerdere, onjuiste beoordeling van de Griekse economie een verademing.

Trouwens, nog vóór de invoering van de Euro-munt kon het een ieder die ook maar een beetje had opgelet duidelijk zijn dat de technologisch-wetenschappelijke infrastructuur van de Middellandse Zee-landen bij lange na niet kon concurreren met die van de Noord-Europese landen. Hun economische gelijkschakeling moest daarom wel op een fiasco uitlopen. Het alsnog invoeren van een twee-snelheden Europa met twee verschillende munteenheden zou wat dit betreft alsnog enig licht op het eind van de tunnel kunnen brengen.
hagenaars

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door hagenaars »

Een helder betoog dat ik graag bestrijd, omdat het onwerkbaar en op onderdelen onjuist is. Allereerst dat pakje boter en de Nato. De Nato is de sterkste militaire eenheid die ooit bestaan heeft. Daar kunnen we dus nog wel even mee vooruit.
Ik heb nauwkeurig aangegeven dat er grote inconsequenties in jouw betoog en toelichting op een Europa op eigen kracht zitten. Die heb je voor kennisgeving aangenomen. Een Europa van twee snelheden is een politieke horreur. Onnodig ingewikkeld en onbestuurbaar, twee centra van macht in Europa, dat juist gericht is op eenheid, lijkt mij het paard achter de wagen. Het is tot nu toe de bedoeling dat de inderdaad grote verschillen binnen Europa tot een nieuw evenwicht leiden. In Zuid Europa wordt dat goed begrepen, hoor.
Je zou iets duidelijker over die Brusselse zaken moeten zijn. Welke horreur bedoel je?

Je kunt die malle paralell met het Romeinse Rijk maar beter laten voor wat ie is, flauwekul. Rome was een imperium. Europa een staatsvormingsproces.

Welke Europese waarden en normen bedoel je?

De koloniale geschiedenis is toch voldoende gedocumenteerd? En het afscheid van die geschiedenis is radikaal...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: EEN EUROPA OP EIGEN KRACHT

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Welke Europese waarden en normen bedoel je?
Je bent dus gewoon de weg kwijt. Dat weten we dan ook weer.
hagenaars schreef:En het afscheid van die geschiedenis is radikaal...
Levensgevaarlijk, dit standpunt van jou!

En nu zeker op weg naar de NIEUWE MENS?
Plaats reactie