Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

De Duitstalige Belgische historicus David Engels ziet parallellen tussen de huidige EU en de nadagen van de Romeinse Republiek. In de laatste eeuw voor het begin van onze jaartelling ging de staatsvorm van het Romeinse Rijk over van een republiek naar een dictatuur onder keizer Augustus.

Gelijkenissen tussen de EU en het Romeinse Rijk:
1. tè open voor immigranten om nog identificatie te bieden voor de oorspronkelijke bevolking,
2. het propageren van waarden die zó universeel zijn dat de doorsnee burger zich er niet door aangesproken voelt,
3. vergrijzing,
4. groeiende desinteresse van burgers in de politiek,
5. sociale decadentie,
6. afkalving van de legitimiteit van de heersende elite.

David Engels ziet de Europese neergang als een doorgeslagen poging om via het propageren van abstracte waarden de stigma's van de twee wereldoorlogen weg te poetsen. Volgens hem probeert het Europa van Brussel alles wat 'des mensens' is te verbannen omdat dit tot oorlog kan leiden. Met nationalisme en religie als voornaamste schuldigen. Gevolg is volgens David Engels dat Europa zich enorm druk kan maken over vrouwenemancipatie of homorechten in verre landen, maar zijn eigen problemen zoals de recessie en de Euro-crisis niet kan oplossen.

Volgens David Engels wordt dat in toenemende mate als potsierlijk en irritant ervaren. En het Brusselse gepreek tegen verre landen over universele waarden wordt daardoor extra wrang en inhoudsloos. In Rome gebeurde dit volgens hem exact zo: even multicultureel en even politiek correct als Brussel.

Europa gedraagt zich volgens David Engels net als de Romeinse Republiek als een wereldstaat. Maar in plaats van abstracte, universele waarden zou Brussels typisch Europese waarden moeten formuleren. Waarden die dan zullen afwijken van bijvoorbeeld Singaporezen.

David Engels: 'De autocratisch regerende Keizer Augustus gooide de universele waarden één voor één overboord en herstructureerde als het ware de Romeinse identiteit. De mensen vonden het geweldig. Ik denk dat hetzelfde met Europa kan gebeuren. Veel Europeanen willen een sterke leider en een duidelijke politiek.'

David Engels waarschuwt voor de afnemende legitimiteit van de Europese instituties op straffe van het in diskrediet komen van de Europese politieke elite. Met de komst van een sterke man als gevolg.

Les: een democratie die als het huidige Europa zichzelf te veel ontwikkelt, maakt zichzelf kapot.

Oplossing: een simpeler Europa!

Bron: 'Een nieuwe keizer voor de EU', interview van David Engels, NRC, Maandag 19 en Dinsdag 20 augustus 2013.
hagenaars

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door hagenaars »

Geestig, zo´n vergelijking over ruim 2000 jaar! Ik moest, toen ik het las gisteren moeite doen niet in de lach te schieten. De wereld, de verhoudingen tussen mensen en de staatsvorming zijn sinds het Romeinse Rijk ingrijpend veranderd. Dat weet iedereen, je kunt in een dag naar Shanghai vliegen, telefoneren doen we de hele dag, schepen brengen moeiteloos hun lading over de wereld, begrijpelijk dat daar een andere bestuursvorm bij past, dan die van het Romeinse Rijk. Europa is ook het product van twee verschrikkelijke oorlogen, waarbij miljoenen de dood vonden. Er zijn inmiddels in Europa overal goed functionerende staten gevormd, staten die het leven van alledag ingrijpend beinvloeden. Daar zit ook het huidige probleem, mensen blijven ( ook door hun taal) zeer gehecht aan hun nationale identiteit, de eigen traditie en cultuur.
Dan de tekst, dreigt er een dictatuur? Wordt de verkiezing van ons bestuur in handen gelegd van een bruut en despotisch centrum? Een heerser? Wie of wat zou dat moeten zijn? De immigratie tussen Europese staten is het probleem, niet het handje vol economische of politieke vluchtelingen. En deze migranten bedreigen op geen enkele wijze onze democratische verhoudingen, het zijn ook geen barbaren zoals Rome overkwam...Ik weet niet of ik in moet gaan op de laatste drie gelijkenissen. De interesse in politiek is volstrekt onvergelijkbaar met die in het Romeinse Rijk. Ik weet echt niet wat sociale decadentie betekent? De verschillende elites in Europa blijven prominent aanwezig en strijden om macht en invloed. De vergrijzing is inderdaad een (tijdelijk) probleem. Geboortebepering en gezondheidszorg zorgden daarvoor, ook hier geen paralel met Rome.
Later meer...Ik ga dan in op de overige -actuele- opmerkingen.
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 21 aug 2013, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Geestig, zo´n vergelijking over ruim 2000 jaar!


Geestig, zo'n vooringenomen reactie. Lees eerst het volledige interview met David Engels en ontdek hoe je zijn snedige observaties verdraait tot open deuren als "nu hebben we telefoon en toen niet"!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Geestig, zo´n vergelijking over ruim 2000 jaar!
Geestig, zo'n vooringenomen reactie. Lees eerst het volledige interview met David Engels en ontdek zelf hoe je zijn snedige observaties verdraait tot open deuren als "nu hebben we telefoon en toen niet"!
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op wo 21 aug 2013, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door hagenaars »

De toegenomen communicatie, die zich over miljoenen, nee, miljarden uitstrekt, is erg relevant voor de beoordeling van de staus quo.
hagenaars

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door hagenaars »

1. Europa stoelt niet op abstracte waarden, integendeel, de mensenrechten, de democratische verhoudingen zijn zeer concreet en goed te operationaliseren. Er is ook een rechterlijke instantie die toetst, en een Europarlement dat toezicht houdt, alsmede een Europese rekenkamer. Europa houdt ook zelf (en steeds beter en hardnekkiger) toezicht op de natiionale bestedingen.
2.Ik weet niet wat hij bedoelt met die stigma´s die weggepoetst worden. Geen idee. De oorlog is jaarlijks prominent herdacht.
3.Onze Europese striijd tegen discriminatie kent een breed draagvlak. We slaan soms door, dat is waar.
4.In Europa is men zich zeer bewust van de opkomende economieën, van de USA en van Afrika...Die klacht is niet te begrijpen, ook niet na lang nadenken.
5. Ik zou wel willen weten welke waarden uit Singapore wij over het hoofd zien?
6.De situatie is nu heel anders als toen, er is geen keizer, in geen velden of wegen te bekennen. Hij of zij zou ook onmogelijk de waarden van ruim 500.000.000 zelfbewuste europeanen kunnen omgooien. Hoe komt hij erop?
7.Toch weer die sterke man of vrouw? Europa wil dat niet. Het is niet actueel.

Simpeler Europa? Wie weet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De toegenomen communicatie is erg relevant voor de beoordeling van de status quo.
Dat neemt niet weg dat de opmerkelijke observaties van David Engels wel degelijk hout snijden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Europa stoelt niet op abstracte waarden
Oh nee? De "mensenrechten" bijvoorbeeld is wel degelijk een abstract begrip. Maar ik denk dat de Europese elite dusdanig gehersenspoeld is dat zij dit zelf niet ziet. Zie bijvoorbeeld het arrogante lesjes leren aan verre landen over "mensenrechten" als jezelf nog niet eens je eigen koloniale praktijken overziet, laat staan hebt verwerkt! En wat te denken van de Euro-munt die gestoeld is op het abstracte idee van gelijkwaardige Europese nationale economieën?

Naar mijn mening dragen starre Euro-dogmatici als jij een zware verantwoordelijkheid voor eventuele verdere ontsporingen door de politiek correcte Brusselse bureaucraten.

En nogmaals: jouw interpretatie van David Engels opmerkelijke observaties zijn oppervlakkig, onvolledig en vooringenomen. Lees zijn interview zelf!
hagenaars

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door hagenaars »

Je hebt kunnen lezen dat ik zijn interview las en in de lach schoot. De Europese rechten van de mesn zijn zeer concreet uitgewerkt, zoals ik aangaf. Als je een tekst oppervlakkig vindt of onvolledig of erger nog vooringenomen, dan moet het toch mogelijk zijn dat aan te tonen?
Er zijn kasten vol over alle aspecten van de koloniale tijd geschreven, niet genoeg? Niet verwerkt? Kom nou...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Parallellen tussen de EU en het Romeinse Rijk

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je hebt kunnen lezen dat ik zijn interview las en in de lach schoot.
Dat zeg je wel maar overtuigt mij niet. Zijn intelligente betoog over legitimering van macht negeer je bijvoorbeeld volledig.

Enzo meer Enzo verder.
Plaats reactie