Polen.

hagenaars

Re: Polen.

Bericht door hagenaars »

Dacht ik het niet! Wat jij de bestuurselite noemt (en dat is een prima aanduiding) is de leiding van het proces, ze staan een stuk af van de gewone man als jij en ik, maar ze doen hun best om zonder electorale kleerscheuren er het beste van te maken. Eigenlijk is voor een eenheidsmunt ook een krachtig algemeen bestuur nodig met één doelstelling en dat blijkt moeilijk. Mede door het populistisch klimaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Polen.

Bericht door fred neerhoff »

Nee, je dacht niet wat ik bedoel. Sterker nog, je zit er faliekant naast!

Ik bedoelde dat er op dit moment simpelweg onvoldoende democratisch draagvlak is voor een geslaagde politieke Unie.

De mensen zijn niet gek, want zien bijvoorbeeld ook de economische catastrofes van Griekenland en Portugal. Zij voelen haarfijn aan dat de bestuurselite hun zand in de ogen probeert te strooien als die maar blijft doordrammen over de vermeende voordelen van een politieke Unie en de nadelen uit electorale angst hardnekkig blijft verzwijgen. Verder is er onder de Europese volkeren veel te weinig consensus over een gemeenschappelijke identiteit. Tel uit je winst!
hagenaars

Re: Polen.

Bericht door hagenaars »

Ja, hier staan onze standpunten dus lijnrecht tegenover elkaar. Jij wilt niet verder gaan en de noodzakelijke stappen naar verdere eenheid zetten. Omdat er tegenspoed is, die alleen met meer eenheid is op te lossen. (Het is immers duidelijk dat genoemde twee staten alleen door de ECB en de Europese Commissie geholpen kunnen worden. De IMF valt binnenkort af.)

Dat er geen of onvoldoende draagvlak zou zijn, lijkt mij onjuist. Zelfs Het Verenigd Koninkrijk wil binnen De Unie blijven.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Polen.

Bericht door Frans van Dongen »

Het lijkt wel een religie voor je Lex, je één-Europa droom.
Omdat er tegenspoed is, die alleen met meer eenheid is op te lossen.
Hoezo alleen ? Griekenland bijvoorbeeld kan toch de drachme invoeren ? Nee hoor....er is maar één mogelijkheid: meer Europa, waar het probleem ook over gaat. Of het nu handelt over milieu, de banken, de Grieken of wat dan ook; er is maar één remedie: meer Europa.

Dat noemen ze één-dimensionaal denken, tunnelvisie.

Het lijkt wel een religie. Zoals men spreekt van de Linkse Kerk, zo zou je kunnen spreken van de Europese Kerk.
En Lex is de priester.
hagenaars

Re: Polen.

Bericht door hagenaars »

Het lijkt in geen enkel opzicht op religie. Het gaat, zoals ik reeds aangaf, om feiten, hoe de landen in de Unie hun begrotingen op orde krijgen, hun veel te hoge schuldpositie afbouwen en de economie van die landen weer gaat draaien, werkloosheid bestrijden, niets zweverigs aan.
Het invoeren van een zwakke munt geeft geen enkele soulaas, de Grieken willen dat ook niet, welbegrepen eigen belang.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Polen.

Bericht door fred neerhoff »

Amen.
hagenaars

Re: Polen.

Bericht door hagenaars »

Officieel heeft het Europees Volkslied geen tekst, met als belangrijkste reden dat er geen officiële eenheidstaal is in de Europese Unie en er dus tekst in alle officiële Europese talen verzonnen zou moeten worden. Van Beethoven heeft zijn 9e symfonie echter wel gebaseerd op Ode an die Freude, waardoor deze tekst vaak gebruikt wordt als het Europees volkslied gezongen wordt.

Originele, Duitse Tekst:


Freude, schöner Götterfunken,
Tochter aus Elysium!
Wir betreten feuertrunken,
Himmlische, Dein Heiligtum.

Deine Zauber binden wieder,
Was die Mode streng geteilt,
Alle Menschen werden Brüder,
Wo Dein sanfter Flügel weilt.
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 15 jul 2013, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Polen.

Bericht door Frans van Dongen »

FRED: Amen.
Dat bedoel ik.

LEX: Freude, schöner Götterfunken....
....Himmlische, Dein Heiligtum
Dat bedoel ik ook.

Goh Lex, heb je al een pij ?
hagenaars

Re: Polen.

Bericht door hagenaars »

Ik ben benieuwd welke kritiek ik heb gebagatelliseerd. Ik zal dat dan direct herstellen, waarom niet, immers?

Ode an die Freude (Lofdicht aan de vreugde) is een gedicht geschreven door de Duitse dichter en historicus Friedrich von Schiller.

Schiller schreef de oorspronkelijke versie van het gedicht in 1785. In 1803 paste hij het enigszins aan. Het gedicht is vooral bekend geworden, doordat het wordt gebruikt in de koorfinale van de Negende Symfonie van van Beethoven uit 1823. Van Beethoven voegde voor deze gelegenheid drie regels toe aan het begin.

In 1972 koos de Raad van Europa de "ode" uit als volkslied. In 1985 werd het door de staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie uitgekozen als officieel volkslied van de Europese Unie.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Polen.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Ik ben benieuwd welke kritiek ik heb gebagatelliseerd. Ik zal dat dan direct herstellen, waarom niet, immers?
De kritiek op de steeds verdergaande éénwording wordt door jou hopeloos genegeerd en ontkend ondanks het feit, dat de mensen steeds duidelijker aangeven, dat ze het niet willen.

Ik heb dat al een keer aangegeven, maar je reageerde er niet eens op. Je bagatatelliseert dus wel degelijk.
Plaats reactie