Tsjechië

hagenaars

Tsjechië

Bericht door hagenaars »

Het is wel bekend, ik ben enthousiast over Europa, wel kritisch natuurlijk, maar toch positief gestemd.

Het ANP bevestigt vandaag dat inzicht:

" Overleggen


Vrijdag moest Necas op het matje komen bij president Milos Zeman om te overleggen over de situatie. De 48-jarige Necas is leider van de conservatieve Democratische Burgerpartij (ODS) en leidt sinds 2010 een centrumrechtse regering. Hij treedt ook terug als voorzitter van de ODS.

Necas zei zondag dat zijn partij een nieuwe regering zal proberen te vormen tot de volgende verkiezingen. Die staan voor volgend jaar op de agenda. Het is niet bekend of president Zeman hiermee akkoord gaat.

Tsjechië is sinds 2004 lid van de Europese Unie en staat al geruime tijd onder druk van Brussel in verband met verdenkingen van corruptie bij aanbestedingen van onder meer bouwbedrijven. Het land is al honderden miljoenen euro's gekort op subsidies."

Door: ANP
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Tsjechië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is wel bekend, ik ben enthousiast over Europa, wel kritisch natuurlijk, maar toch positief gestemd.
Tja, als je alle pro's hier bij herhaling gaat rond toeteren en tegelijkertijd alle contra's systematisch bagatelliseert of weglaat, vestig je eerder de indruk een dogmatische meeloper te zijn in plaats van een oordeelkundig criticus.
hagenaars

Re: Tsjechië

Bericht door hagenaars »

Noem eens een contra-argument dat ik wegliet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Tsjechië

Bericht door fred neerhoff »

Lees de teksten mbt. tot het topic Europa zelf even terug.
hagenaars

Re: Tsjechië

Bericht door hagenaars »

Heb ik gedaan, maar geen ontkenning van de politieke feiten gevonden. De conclusie is echt duidelijk, er is geen weg terug, de toekomst is meer Europa, veel meer Europa.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Tsjechië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Heb ik gedaan, maar geen ontkenning van de politieke feiten gevonden.


Gebrek aan democratische legitimatie ook niet gevonden? En natuurlijk ontken je alle argumenten van het steeds krachtiger wordende Euroscepticisme. Bravo!
hagenaars schreef:de toekomst is meer Europa, veel meer Europa.
Heil!
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Tsjechië

Bericht door Frans van Dongen »

Fred:
En natuurlijk ontken je alle argumenten van het steeds krachtiger wordende Euroscepticisme. Bravo!
Ja Lex; ik vind dat ook. Er komen steeds meer anti Europa geluiden. De Engelsen hebben er geen zin in en als je nog even wacht, hebben de Turken er ook geen zin in. Valt je dat echt niet op ?

Ik ben voor een klein Europa: Alleen de Noord Westelijke staten. Niet oostelijker dan Duitsland en de Mediterrane staten ook niet.
hagenaars

Re: Tsjechië

Bericht door hagenaars »

Ik bespreek het Europa-skepticisme en zie ook wel dat het hier en daar toeneemt. Het heeft de wind in de zeilen door de malaise en de werkloosheid. Maar de argumenten die dan genoemd worden, zijn gemakkelijk te weerleggen. Neem bv. de Grieken, er is daar onderzoek gedaan en net als in het Griekse parlement (Uiteraard daar bij meerderheid) is er geen bereidheid uit de Euro te stappen en bleek de gewone Griek, naast alle geklaag over Brussel en Duitsland toch graag bereid zelf binnen Europa te blijven.

Groot Brittanië is een wonderlijk geval. Het houden van een referendum is al door Tony Blair uiteindelijk tegen gehouden. Met een ruime parlementaire meerderheid. In Groot Brittanië leeft uiteraard de heimwee naar de verloren eigen wereldstatus en is bovendien een eigenstandige relatie met de Verenigde Staten populair, ook al uit verkeerd begrepen historisch besef. Bovendien hebben de Britten altijd een schrale opvatting over Europa, als louter een handelsakkoord, gehad.

Ja, je hebt gelijk in Turkije is er een dubbele loyaliteit, aan de ene kant sterk pro de AK partij en de autoritaire Erdogan, maar aan de andere kant sterke pro Westerse sentimenten. Ik denk dat de weg naar Europa het uiteindelijk zal winnen.

Formeel is Turkije overigens kandidaat lid en geniet het land de voordelen van de Europese status.

(Ik heb hier de Europese eenheid en de Europese identiteit besproken. Kom je in Polen of Bulgarije: iedereen is voor Europa, voelt zich Europeaan. Of neem nou Oekrainë, men is er in meerderheid Europeaan, met een sterke pro Russische minderheid, het land wordt verscheurd.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Tsjechië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk dat de weg naar Europa het uiteindelijk zal winnen.
Waarop baseer je dit staaltje van whishful thinking?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Tsjechië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Kom je in Polen of Bulgarije: iedereen is voor Europa, voelt zich Europeaan.
Vind je het gek? It is the transfer money stupid!

Dit soort politiek economische naïviteit is de EU en het IMF ook al inzake de toetreding van Griekenland en Portugal opgebroken.
Plaats reactie