Turkiije

hagenaars

Turkiije

Bericht door hagenaars »

Nu Erdogan Nederland bezoekt en er in Turkije flinke opwinding is ontstaan over een lesbisch gezin en hun pleegkind, kun je merken dat bv. in de 2e Kamer teruggekomen wordt op het besluit dat Turkije in de toekomst zal toetreden tot de Europese Unie. Het lijkt mij erg onverstandig dit politieke statement aan de hand van één incident te doen. Als we dit serieus nemen dan zou de premier en de minister van Buitenlandse zaken nu een voorstel moeten indienen in de Europese Raad. Er wordt dan overigens ook terug gekomen op het beginsel van de toetreding, immers ik herinner mij dat het cultureel verschil en de religie geen doorslaggevende rol speelden indertijd bij de criteria die de Unie zou hanteren voor de toetreding. Kennelijk is de toenmalige minderheid o.l.v. Bolkenstein die van stonde af aan tegen de toetreding was, veel groter geworden. Deze geeft nu de doorslag. Het maakt op mij een wispelturige indruk. Nederland is veel conservatiever geworden en heeft spijt van het toenmalige liberale en optimistische standpunt.
Overigens had niemand in bv. 1975 ooit kunnen denken dat het homohuwelijk, openlijke lesbische pleegouders en toetreding van Turkije tot de toenmalige Europese eenheid (Europese Gemeenschappen (EG)) vijfentwintig jaar later tot juist die zaken zou leiden, politieke wisselkoersen, dat zijn het.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Turkiije

Bericht door Frans van Dongen »

Volgens mij moeten die Turken blij zijn, dat dat jongetje überhaupt opgevangen wordt.

Ze zijn er zelf te belazerd voor, heb ik begrepen. Wat dat betreft, vertonen die twee lesbiennes meer karakter dan al die protesterende Turken bij elkaar.
hagenaars

Re: Turkiije

Bericht door hagenaars »

Zo is het! Goed gezegd.
hagenaars

Re: Turkiije

Bericht door hagenaars »

Het spreekt vanzelf dat Erdogan in zijn speech gisteren ook een van de Europese instituten aanviel. Namelijk het Europese parlement. We moeten krachtig blijven streven naar Europese eenheid en dat inclusief Turkije. Dat helpt de revolterende groepen die zich tegen deze sultan verzetten.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3502355/hon ... ijeen.html
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Turkiije

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We moeten krachtig blijven streven naar Europese eenheid en dat inclusief Turkije.
Europese eenheid impliceert een Europese identiteit. Maar er bestaat helemaal geen Europese identiteit. Daarvoor zijn de samenstellende volkeren veels te verschillend.

Derhalve is het streven naar een Europese politieke unie zonder een breed gedragen legitimiteit als het najagen van een gevaarlijke illusie.
hagenaars

Re: Turkiije

Bericht door hagenaars »

Dit is een prachtig onderwerp. Is er een Duitse eenheid door de specifieke identiteit? Is Nederland een eenheid door de Nederlandse identiteit? Of is die Duitse en Nederlandse identiteit het gevolg van de groeiende eenheid?

Ik denk dat het verschijnsel identiteit en eenheid twee zijden van een zilverstuk zijn. (It´s the economy, stupid.)

Als de Europeanen eventueel die eenheid niet zouden zien zitten, dan kwam hij er ook niet. We zien nu zeventig jaar steeds groeiende eenheid. Dat draai je niet meer om...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Turkiije

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Als de Europeanen eventueel die eenheid niet zouden zien zitten, dan kwam hij er ook niet. We zien nu zeventig jaar steeds groeiende eenheid.
De politieke ontwikkelingen wijzen juist op een afkalvend enthousiasme, zie de opkomst van de Eurosceptici. Maar tegen jouw ontkenningsfase is geen kruid gewassen.
hagenaars

Re: Turkiije

Bericht door hagenaars »

Maak je geen zorgen, ik ontken het opkemend populisme natuurlijk niet en ik weet heel goed dat er grote bezwaren leven bij de burgers van Europa tegen Brussel. Neem nu bv. die bezwaren tegen de 3 procent.
In het regeerakkoord is zelfs de 0 procent zonder lastenverhoging (het al decenialang standpunt van de VVD) opgenomen. De begrotingen de komende jaren moeten in evenwicht zijn. Dus geen toename van de schuldenlast. Maar vermindering.

Maar het kabinet doet nu net alsof Brussel eisen stelt. En de journalisten bevestigen de verwarring, maar de insiders, zoals jij en ik, weten wel beter!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Turkiije

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:maar de insiders, zoals jij en ik, weten wel beter!

Jokkebrok.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Turkiije

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Maak je geen zorgen, ik ontken het opkomend populisme natuurlijk niet
Hoezo populistisch ?
Je kunt de voorstanders van (meer) één Europa net zo goed populistisch noemen. Die zeggen: "zonder één Europa wordt het weer oorlog !" En: zonder één Europa gaat het licht uit" (van Mierlo, Brinkhorst, Zalm).
Dat is natuurlijk minstens zo pupulistisch !
Plaats reactie