Een schrobbering.

Plaats reactie
hagenaars

Een schrobbering.

Bericht door hagenaars »

De Franse minister van Industri kreeg een brief van een Amerikaanse CEO. Het gaat om een zieltogende Franse bandenfabriek en de CEO van Titan, een bandenproducent. De Franse fabriek wordt gesloten door de huidige eigenaar, ik denk GoodYear.
De Franse regering had in het kader van hun werkgelegenheidplan aan de Amerikanen gevraagd te helpen en de fabriek over te nemen en deze zo open te houden. Hij weigerde en gaf in een brief aan waarom, deze brief is ongekend open en kritisch. Ik geef een paar citaten (Bron F.D.) " Ik heb de fabriek diverse keren bezocht", "De werknemers krijgen hoge salarissen maar werken slechts drie uur per dag. Ze krijgen een uur pauze, een uur lunch, ze praten drie uur en ze werken drie uur" ,

Hij stelt dan dat zijn bedrijf een Chinees of Indiaas bedrijf kan overnemen met een uurloon van minder dan één Euro en dat hij de banden naar Frankrijk zal exporterwen. " Jullie mogen jullie zogenaamde werknemers houden."

De Franse minister reageerde furieus op de schrobbering. Uw woorden zijn extremistisch en beledigend en laten zien dat u absoluut niet weet waar ons land voor staat. De vakbondsleider deed er nog een schepje bovenop, volgens hem hoort Taylor, de CEO van Titan, nota bene om hulp gevraagd!, in een psychiatrische inrichting thuis.

Frankrijk heeft nog een lange weg te gaan...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Een schrobbering.

Bericht door Frans van Dongen »

Wat grappig: ik heb ook in O'schie gewoond.

Over die Amerikaanse CEO: hij moet wel, denk ik.

Aan de andere kant: je hoort de laatste tijd toch ook wel weer vaak, dat er een hoop werk terug komt uit China, omdat ze niet meer zo goedkoop zijn als ze waren, omdat de kwaliteit en de communicatie te wensen over laten en omdat China-Europa nog steeds een forse afstand is, wat een product duurder maakt.
hagenaars

Re: Een schrobbering.

Bericht door hagenaars »

Hij geeft de Franse minister een flinke schrobbering, Franse ministers zijn niet gewend tegengesproken te worden. Dat blijkt uit zijn zielige reactie in de ochtendkrant.
De Europese minimum loonkosten zijn overigens volgens mevr. Mees circa 50 procent hoger dan die in de USA.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Een schrobbering.

Bericht door Frans van Dongen »

Ook schijnt het dat de Amerikanen veel minder vaak vrij hebben dan wij.

Maar ik denk dat het belangrijkste verschil is, dat je hier veel meer voor het collectief werkt dan in de USA.
En het verschil is fors: Je hebt daar geen hypotheekaftrek, geen kinderbijslag, geen WW, geen WAO, geen AOW, maar je hebt een IB van ongeveer 25%. Hier is dat ongeveer 50%.
Reken maar dat daardoor hun economie eerder gaat groeien dan de Europese. Werken levert meer op en ze hebben een kleinere burocratie nodig, wat ook enorm scheelt.
Je werkt hier van januari tot juli voor de staat en daarna pas voor jezelf. In de States werk je vanaf april voor jezelf.
hagenaars

Re: Een schrobbering.

Bericht door hagenaars »

In de USA werkt men ontspannen, maar zonder lange vacanties. 48 weken. Het minimumloon is er lager dan in Europa, dat scheelt wel 50 procent. http://twitter.com/heleenmees

Of: http://fd.nl/columns/
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Een schrobbering.

Bericht door Frans van Dongen »

Ok, maar denk je niet dat hun systeem -minder collectief en meer individueel- beter is voor de economie ?

Ons systeem leidt nauwelijks tot groei. Ze zijn al blij met een half %.
hagenaars

Re: Een schrobbering.

Bericht door hagenaars »

De Europese marktpositie is een ernstg probleem en uitsluitend oplosbaar door aanpassing aan marktomstandigheden. Dat het kan, blijkt overigens overal, bv. bij Netcar en in Eindhoven en omgeving. Pientere regio.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Een schrobbering.

Bericht door Frans van Dongen »

Uitsluitend ?

Ik dacht het niet. Het is wel degelijk een mogelijkheid om er wat minder politici, wat minder bestuurslagen en wat minder burocratie erop na t houden.

Er is ogelofelijk veel, dat afgeschaft kan worden.
Hoeveel voorbeeden wil je ?
hagenaars

Re: Een schrobbering.

Bericht door hagenaars »

Het gaat bij de onderhavige kwestie om het openhouden van een bandenfabriek, een groot belang voor Hollande en zijn ploeg. Daarbij speelt de markt voor banden een grote, doorslaggevende rol. Als we banden willen blijven maken (In Frankrijk, dus.) dan moeten we die ook verkopen, banden zijn niets voor subsidie of verzamelaars :D

Dus zal de Franse bandenproducent ofwel zijn productiekosten moeten verlagen, ofwel met iets anders komen.

(Minder politici lijkt mij ook wel wat. Maar dat is een andere kwestie.)
Plaats reactie