Het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Plaats reactie
hagenaars

Het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Bericht door hagenaars »

Even zal ons land weer het centrum van de wereld zijn. De Britse premier bezoekt ons land en spreekt de verlossende woorden over zijn toekomst, die van Groot Brittanië en ten slotte en daar lijkt het om te gaan, van Europa.
Hij gaat geen overdreven eisen stellen aan het Brusselse succes. Wij zullen bv. helemaal niets merken van de voorstellen die hij doet. Het gaat als ik het goed zie, om ´klein bier´. Het Verenigd Koninkrijk heeft geen zin in Brusselse bedilzucht. Wie wel?
Komt er een Brits referendum? Als het er komt, gaat Camaron vrees ik voor de bijl, dus dat zal hij wel vermijden, vermoed ik. Vervroegde verkiezingen dan? Ook dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk. De burgemeester van Londen, een vrolijke grappenmaker, a excentric, zoals de Engelsen zo iemand noemen, staat klaar om hem uit het zadel te helpen.

Nee, het blijft allemaal bij het oude, Het Verenigd Koninkrijk blijft een gewoon lid. Met wensen, zeker...
hagenaars

Re: Het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Bericht door hagenaars »

Cameron blijft verrassen, nu toch weer in Londen. Hij zou volgens de Britse pers na zijn herverkiezing in 2015 toch in 2017 een referendum over Europa willen houden. Zulks is eerder in het vooruitzicht gesteld en nooit geeffectueerd. Zo zal het nu ook gaan, vermoed ik.

Groot Brittanie blijft gewoon in de EU.
hagenaars

Re: Het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Bericht door hagenaars »

Hij speelt een boeiend spelletje poker. Hij kan om allerlei praktische redenen niet uit Europa en dat weet hij. Dus heeft hij de referendumdatum zo ver mogelijk voor zich uit geschoven. Maar uittreden staat nu wel op de agenda en de voorstanders in zijn partij van die uittreding zijn nog lang niet tevreden gesteld.
Onderhandelen over bestaande contracten, de kern van zijn verhaal is nagenoeg uitgesloten, tenzij de andere landen zulks zouden willen. Wat natuurlijk niet het geval is...
Hoe nu verder? Wordt hij wellicht opgevolgd door zijn uitdager, de burgemeester van Londen? Zijn de verkiezingen mogelijk eerder dan in 2015?
2017 het jaar van het referendum is nog ver weg, er kan nog veel gebeuren.
Poker is nooit goed voor bestuurders. Te onzeker, de mensen houden niet van gokken, althans niet door hun overheid.

(Britten zelf zijn wel dol op gokken,)
hagenaars

Re: Het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Bericht door hagenaars »

Mijn ochtendblad ( Udo Jonker) geeft weer een andere draai aan de toespraak van Cameron. Hij speelt Brussel in de kaart. Britse premier ontpopt zich als voorstander van flexibele EU die er al is. Grappig dat zo´n toespraak verschillende opinies ontlokt.
Plaats reactie