Politieke Unie gewenst

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Frans van Dongen »

Als Brussel dan zo nuttig is en zo veel doet, waarom blijven al die politici en burocraten op deelstaatnivo dan gewoon zitten ?

Zelfs al is Brussel nuttig, dan nog hebben we gewoon te veel bestuur. Hun nut of deskundigheid heeft er niets mee te maken: Als je een bedrijf hebt met 3 werknemers en 13 directeuren, helpt het niet als die directeuren zo deskundig zijn. Het zijn er gewoon te veel. Brussels nivo of deelstaatnivo.

Laat ik het zo zeggen: Brussel ipv Den Haag: prima, maar niet allebei. Dat is te duur, te veel en remt juist de besluitvorming.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je hebt volkomen gelijk, maar er blijven toch twee niveau´s van besluitvorming nodig, lijkt mij. Er zijn typische Franse of Roemeense problemen. De bevoegdheden blijven verdeeld, zoals bv. ook in de Bondsrepubliek het geval is. Soms de staat, het land, zoals het in Duitsland heet, dan weer de bondsregering.

Een federatief model. http://nl.wikipedia.org/wiki/Federalisme
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Frans van Dongen »

Mee eens. Je zou een opsomming moeten maken van wat je op nationaal nivo regelt en wat je vanuit Brussel regelt.

Een paar concrete voorbeelden: Buitenlandse politiek ? Defensie ? Milieu ? De Banken ? Landbouw ? Onderwijs ? Justitie ?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Die taakverdeling zal altijd dynamisch blijven. Het lijkt overigens gezien de taakstelling van de Unie heel logisch dat de banken centraal aangestuurd worden. Ook politiek, dus wat betreft inhoudelijk toezicht. Er is over elk van de opgesomde onderwerpen wel iets op te merken in dit verband. .
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Die zaak heeft het kabinet afgedaan en de 2e Kamer ook. Het onderwerp zal wel niet in de 1ste Kamer komen, lijkt mij.

http://www.nu.nl/politiek/3362715/kamer ... g-eu-.html
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik heb goede reden om weer eens terug te keren naar dit onderwerp, Europa moet en Angela Merkel ook. Eerst maar even de reden:

http://www.nu.nl/economie/3508183/verde ... nodig.html

Ze gaat er vol in, eerst via haar adviseurs, dan ook persoonlijk. Europa moet en Griekenland geholpen. Europa zonder Griekenland is ondenkbaar...Ben benieuwd naar jullie commentaar...
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik heb al eerder gesteld dat Europa snel een grotere slagkracht zou moeten krijgen, het getut met die 28 (achtentwintig...) staatshoofden en regeringsleiders leidt tot groot ongemak. Juist nu in tijden van crisis moet er snel en effectief opgetreden worden, anders missen we de boot. Vandaag in mijn ochtendblad een treurig voorbeeld. Het doel van de Europese eenheid is een gemeenschappelijke markt waarvan wij dan allemaal profiteren, daartoe moeten barières opgeheven en belemmeringen weggenomen. Wanner wordt het 1992, zo riep de VNO-NCW. Men vraagt zich verwonderd af. Wanneerr wordt er serieus aan het wegnemen van die overbodige balast begonnen, bedoelt men daar.
Schrijnende voorbeelden en dat het een serieus probleem is moge blijken uit een paar rekensommen. Als alle belemmeringen voor het handelsverkeer weggenomen waren, dan zou dat wel 2,8 procent economische groei in de komende tien jaar betekenen, voor ons land alleen al 3 procent groei, net zveel als de gezamenlijke economieën van Portugal en Griekenland!

Bron: Het FD van vandaag 19 njuli pagina 7. Vervoer van goudvissen en 44 tonners is nog net zo moeilijk als voor 1992.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Frans van Dongen »

Men zal nooit enthousiast worden voor één Europa, als het ondemocratisch van bovenaf opgelegd wordt, zoals nu het geval is.

Waarom begint men niet met bijvoorbeeld een gemeenschappelijke defensie ?
Dan kunnen de nationale legers en generale staven worden afgeschaft. Pim Fortuyn riep al, dat er te veel generaals zijn.

Buitenlandse zaken ? Hetzelfde: één europese minister BZ en de nationale ministeries opheffen; alsmede al die ambassades van al die deelstaten. Scheelt een hoop geld. Wist je, dat je in Duitsland zelfs ministers van buitenlandse zaken op deelstaatnivo heeft. Bijvoorbeeld de minister van buitenlandse zaken van Beieren, van Hessen, van Reinland-Westphalen, enzovoort. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Brussel zou dan belasting schelen in plaats van kosten. Koken voor 8 man is per man goedkoper dan voor 2 man.
Nu kost het steeds meer, omdat iedereen op nationaal nivo die vervangen wordt door een Brusselse functionaris, gewoon blijft zitten.
Ze zeggen: 80 % van wat er beslist wordt, wordt door Brussel beslist. Waarom blijft dan 80 % van onze nationale burocratie zitten ?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je stelt veel vragen, ik weet niet of ik ze allemaal kan beantwoorden. Laat ik maar eens proberen, ik hoor wel of het voldoende is...Je wilt deze organisatieverandering van onderop vormgeven? En niet van bovenaf? Het gaat om meer eenheid en onderlinge vereenvoudiging, is het dan wel logisch omderop te beginnen zonder een blauwdruk of iets dergelijks?
We hebben al een gemeenschappelijke defensie, bijna alle legeronderdelen vallen immers onder de NATO. Dat weet je toch wel?
Er is ook al een gezamenlijke minister van Buza. Lady Ashton, heet ze. Alleen de landen hebben de onbedwingbare neiging ook zelf trots te zijn op hun ambassades, die ook wel goed werk doen, bv. voor handelsbevordering.
Je kunt minder doen als land, maar de tendens is anders...Jammer. Slot volgt.
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 20 jul 2013, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Uiteraard geldt dat ook binnen de Bondsrepubliek, Beieren kan niet bv. de oorlog verklaren aan Oostenrijk, dat snapt iedereen. Het federale model, zoals de Verenigde Staten bijvoorbeeld staat dat niet toe. Ik ben van mening dat dat model voor Europa geëigend is, dat we daar naar toe aan het groeien zijn.
Jouw laatste vraag naar de ambtelijke invulling als er taken zijn weggevallen, is natuurlijk de ratio achter politieke sturing, de politiek beslist welke taken en met hoeveel menskracht er moet worden uitgevoerd. Problemen ontstaan pas als de politiek die taak laat liggen.
Zo, ik hoop maar dat ik alle vragen heb beantwoord?
Plaats reactie