Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nu de grieken wel in de EU blijven, althans voorlopig..., zullen er wel weer meer griekse restaurants gaan verschijnen in onze streken. En vakanties naar Griekenland worden een stuk goedkoper. Allemaal lichtpuntjes.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Wat heeft Tsipras bereikt?
1. Het is nu voor iedereen duidelijk dat het bureucratische EU-project NIET onomkeerbaar is.
2. Tusk, Merkel, Juncker, Schulz, Van Dijselbloem, Schäuble moeten dit nu toegeven. Juist zij staan de opbouw van een realistische en democratische EU in de weg.
3. Hun wishful thinking heeft het moeten afleggen tegen meer realistische kijk op politieke verhoudingen.
4. Griekenland heeft niet haar traditie verloochend ten koste van een star markt-dogmatisme maar heeft integendeel juist haar waardigheid behouden.
5. De zogenaamde "complexiteit" aan de EU-onderhandelingstafel zijn NIET economisch van aard, maar louter politiek. Het gezichtsverlies van de EU-blaffers staat op het spel!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Het EU-beleid van Merkel heeft volledig gefaald.

Nu, net na het Griekse referendum wil zij toch weer onderhandelen met de Grieken. Durft zij uit deze 180-graden-zwaai de consequenties te trekken? Ik ben benieuwd!

Zou zij echter voet bij stuk houden en toch in functie blijven dan zou dat zeer schadelijk zijn voor een democratische Europese politieke unie.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Tsipras heeft niets bereikt, behalve als er deze week nog een wonder gebeurt. Ad 1. Je vergist je, Griekenland blijft in de EU, die naar mijn mening sterker uit deze crisis komt. Ad 3. Er is niets onrealistisch aan een hulpprogramma van enige miljarden, hoor. Ad 4.Dat meen je niet, kinderen eten uit de vuilnisbakken *). Merkwaardige opvatting heb jij over waardigheid. Het wordt tijd voor politiek **), ik denk dat Tsipras en zijn kabinet gaan wankelen. Tenzij, ik zeg het nogmaals, er nog een wonder gebeurt. Merkel wankelt niet, ze is binnenkort jarig...

*)Terwijl de reders geen belasting betalen.

^^) Leestip: https://www.managementboek.nl/boek/9789 ... rl-schmitt
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Indien Griekenland uit de muntunie stapt, dan is de EU een bewezen lame duck. En voor het geval dat Griekenland er binnen blijft is het wachten op de volgende EU-crisis.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het proces van eenwording gaat uiteraard met spanning gepaard. Dus heb je gelijk dat er nog wel een paar incidenten zullen volgen. Ik vind dat logisch. Wat ook logisch blijft, is dat Tsipras en zijn politieke partij Syriza een onmogelijke eis aan de andere leden van de Unie stellen.
Het vertrek (eventueel) heeft bijna niemand gewenst
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het vertrek (eventueel) heeft bijna niemand gewenst
Wie zegt dat Griekenland uit de muntunie stapt? Die fanatieke EU-gelovige Guy Verhofstadt soms? Maar wat er ook gebeurt, een "one size fits all"- scenario is een inherente weeffout van de huidige EU.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik niet, er kan een wonder gebeuren, ik zeg eventueel, zoals je ziet. Dat alle lidstaten aan dezelfde eisen moeten voldoen, is logisch , dat begrijpt een kind. Het doel is ook duidelijk, maar iets minder makkelijk te begrijpen. Europa is een sterke speler op de wereldkaart. Sterker dan de landen afzonderlijk...(Guy bepleit hervormingen, ook dat lijkt mij logisch en is, hier bv., vaker bepleit)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik niet, er kan een wonder gebeuren
Haha, jij gelooft ook al in wonderen? Waar heb ik dat meer gehoord? hahah.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Geen fraai gezicht trouwens om die EU-bestuurders te zien kruipen en draaien om Griekenland er tegen elke prijs bij te houden.

Op naar de volgende crisis.
Plaats reactie