Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik geloof niets, dat weet je best. En al helemaal niet in wonderen. " Er moet een wonder gebeuren", is een Nederlandse uitdrukking die er op wijst dat iets niet direct verwacht wordt. Ik geef een voorbeeld: Feyenoord-trainer Fred Rutten durft met zekerheid te stellen dat de titel dit jaar naar Eindhoven gaat. Feliciteren wil de coach PSV echter pas als het met de schaal in de handen staat.

"Dat is klaar", zegt Rutten in De Telegraaf over de titelstrijd. "Of er moet een wonder gebeuren. Maar zelfs in deze voetbalwereld zie ik zulke wonderen niet meer bestaan. Pas als ze de punten hebben verzameld voor de titel, feliciteer ik ze."

Feyenoord heeft nu een nieuw doel. "Het gevecht om de tweede plaats is opeens voor meerdere clubs heel interessant. PEC Zwolle loopt er nog gewoon tussendoor. Ik heb veel respect voor die ploeg. Hun manier van voetballen bevalt mij. Of ze het volhouden weet ik niet", aldus Rutten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

"Akkoord tussen Europa en Griekenland"......De EU-instituties die indertijd een financiële deal met Griekenland sloten, deden dat in de wetenschap dat Griekenland economisch te zwak was om aan de strakke monetaire EU-eisen te kunnen voldoen.

Bovendien zijn dit dezelfde Europeanen die nu het Griekenland van Syriza financieel op de knieën willen dwingen (Merkel/Schäuble). En dat, terwijl juist de nieuwe regering van Tsipras de Griekse corruptie wilde uitroeien en erop was gebrand de belasting ontduiking van de (puissant) rijke Griekse bovenlaag een halt toe te roepen.

Kan het nog hypocrieter? Daar komt nog eens bij dat uitgerekend de Duitse schulden in 1953 integraal zijn kwijtgescholden, en dat er zonder die kwijtschelding zelfs nooit een Euro-munt geweest zou zijn!

Dit alles belooft niet veel goeds voor de stabiliteit van de huidige EU.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Die schulden uit 1953 hadden een geheel andere herkomst, zoals we weten. Het Griekse spek is opgevreten en anderszins verjubeld.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

M.n. Duitsland en Griekenland vertrouwen elkaar begrijpelijkerwijs niet. Beide partijen - Merkel en Tsipras - hebben een in beginsel wederkerige constructie bedacht om elkaar in de tang te houden.

Tsipras wordt uitzicht beloofd op de door hem zo fel begeerde schuldsaneringen indien hij de door Merkel verlangde privatiseringen van het bedrijfsleven belooft door te voeren.

Echter, de Griekse noodzaak om gefinancierd te worden weegt duidelijk zwaarder dan het Duitse belang, zodat Griekenland harder moet lopen dan Duitsland dat hoeft te doen.

Een onevenwichtige deal ten gunste van Duitsland en ten nadele van Griekenland die sociale spanning uitlokt.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Zo is het, maar ik vind belangrijk dat de Unie nu weer met één stem spreekt en dat was hard nodig. Bovendien is er duidelijkheid. Altijd goed. Maar of Tsipras politiek overleeft? Ik vind hem verstandig en redelijk goed te begrijpen, maar ik weet niet of dat voldoende is in die heksenketel.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Of Tsipras het politiek overleeft is inderdaad onzeker, maar het is glashelder dat de deal met Griekenland economisch volstrekt onrealistisch is.

Kennelijk moest Griekenland wegens o.a. geo-politieke belangen (lees: de belangen van de USA) tegen elke prijs binnen de EU gehouden worden. Zelfs als die prijs inhoudt dat de Grieken éénzijdig moeten boeten voor de gezamenlijke fouten van Merkel (Schaübele) en de vorige Griekse regeringen.

Duidelijk is ook dat het botte Duitse ingrijpen in de soevereiniteit van Griekenland - hetgeen de deal in wezen is - een politieke bom onder de EU zal blijken te zijn.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het lijkt mij toch wel realistisch, uiteraard gegeven de omstandigheden Misschien had een jaar geleden (Ik noem maar wat.) er meer in gezeten, maar nu is de druk intern en extern zo groot dat deze uitkomst (Hoe treurig ook.) het enig haalbare is. De verkoop van luchthavens en electravoorzieningen zal de Griekse samenleving wel ingrijpend veranderen. Een ontslaggolf is onvermijdelijk. Pensioenen omlaag. Bedacht moet daarbij worden dat de Grieken beslist in de euro willen blijven en zich primair europees voelen. Het zijn kleine minderheden die verder avontuur willen beproeven.
Over de rol van de NATO schreven wij elkaar eerder. En ach, wat is souvereiniteit in deze tijd nog? Het zijn 28 landen die hun autonomie al jaren geleden samenbrachten...(In mei 2014 hebben miljoenen stemmers uit 28 EU-lidstaten deelgenomen aan de Europese Parlementsverkiezingen. Volgens het Europees Parlement waren dit de belangrijkste Europese verkiezingen in de geschiedenis van het Europese project. Europarlementariërs worden gekozen voor een termijn van vijf jaar. In Nederland waren er 26 zetels te verdelen.)
Een bom onder de EU? Nee, dat zie ik niet. Eerst maar eens kijken of de Griekse economie weer gaat draaien. Dat lijkt mij prioriteit no. een.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Als zelfs het IMF schuldkwijting van Griekenland wil (zoals Tsipras vanaf het begin af aan bepleitte) dan zegt dat genoeg over de volstrekte onredelijkheid van de Duitse eisen die Griekenland op straffe van stikken moest slikken.

Kennelijk moest de linkse Tsipras (en daarmee de ganse Griekse natie) eens fink op zijn plaats worden gezet door de Duitse minister van financiën en Merkel's vertrouweling Schäuble. Want wee degeen die durft op te staan tegen deze conservatieve hardliner!

Merkel heeft met deze strafexpeditie, die geen enkel redelijk economisch doel dient, en zelf medeverantwoordelijk voor de Griekse tragedie, een laffe poging willen doen om haar gezicht te redden. Hiermee heeft zij m.i. haar politieke reputatie blijvend geschaad.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het is natuurlijk ook een politiek spel, dat snapt idereen wel. Maar de kern is dat Griekenland als een natie een onmogelijke eis stelde. Je kunt niet een groot bedrag vragen en op de oude (Niet succesvolle en corrupte) wijze doorgaan. Griekenland moet in eigen belang het roer omgooien.

Ik denk dat het woord strafexpeditie onjuist is. Maar dan is jouw visie op Angela Merkel ook onjuist. Griekenland wordt geholpen, Europa een sterkere unie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Maar de kern is dat Griekenland als een natie een onmogelijke eis stelde.
Altijd weer die laffe beschuldiging naar Duits model.

Want de kern is natuurlijk het wishful thinking van de EU-idealisten (en het IMF) die Griekenland er indertijd zo nodig bij wilden hebben, terwijl zij wisten of behoorden te weten dat de Griekse economie zich zo'n EU-lidmaatschap bij lange na niet kon permitteren.

Het IMF heeft hun inschattingsfout inmiddels ruiterlijk toegegeven terwijl Duitsland de zwarte piet éénzijdig bij Griekenland legt. Dan moeten die Duitsers natuurlijk niet gek opkijken als zij hun lafheid moeten bekopen met het Hitler-snorretje.

Intussen heeft heeft Frankrijk kennelijk aan het langste eind getrokken in het verlenen van nieuw noodkrediet aan Griekenland. Duitsland (lees: Schäuble, en dùs de talmende Merkel) was daar immers fel op tegen.
Plaats reactie