Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

https://www.elsevierweekblad.nl/4omvier ... ls_19sep18
Citaat: "Nadat de Hongaarse premier Viktor Orbán vorige week de wind van voren kreeg in het Europees Parlement, zocht hij maandagavond de confrontatie met de Europese Commissie. Hij reageerde op de toespraak State of the European Union van voorzitter Jean-Claude Juncker, die opriep om jaarlijks 12 miljard euro uit te geven voor 10.000 grenswachters in dienst van de Europese Unie (EU).
Hoewel Orbán blij is dat de EU ‘eindelijk werk wil maken’ van strengere grensbewaking, houdt de premier – die tevens aankondigde eventuele sancties uit Brussel aan te zullen vechten bij het Europees Hof van Justitie – de bescherming van de Hongaarse grenzen liever in eigen hand. ‘Onze grenzen worden niet alleen bewaakt door professionals, maar ook door patriotten.’ Het plan om de nationale grensbewaking te ontmantelen ten faveure van een EU-instantie, noemde Orbán ‘onacceptabel’."
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het zal gaan donderdag a.s. in Salzburg om het bereiken van een compromis. Ik vind de verwijzing naar 'patriotten' onheilspellend...Time flies, het is al donderdag...
Nota bene, de vergadering is informeel, dus er is tijd genoeg om e.e.a. verder uit te werken.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Alle publicitaire aandacht ging naar mw. May, ten onrechte natuurlijk. Haar positie was bekend, er blijft hoop op een compromis. Een tweede volksraadpleging zelfs...
De Centraal Europese kwestie lijkt mij belangrijker, of moet ik zeggen gevaarlijker?

LONDEN (ANP) - Medewerkers van de Britse premier Theresa May werken aan een crisisplan voor vervroegde verkiezingen in november. Volgens de Sunday Times onderzoeken leden van Mays politieke kabinet of de premier op die manier electorale steun kan krijgen voor een nieuw brexit-plan. Donderdag wezen EU-leiders haar eerdere voorstellen af.
De Britse regering kon niet reageren op de berichten in de krant.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Frans Timmermans wil Juncker opvolgen als voorzitter van de Europese Commissie. Hij is er van overtuigd dat hij mensen bij elkaar kan brengen, en een positief imago van de EU kan neerzetten. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/10/he ... m=20181011

Maar ik denk niet dat de mensen op Timmermans als voorzitter van de EU zitten te wachten. De EU zou immers zijn laatste beetje geloofwaardigheid verliezen met deze gelikte en intellectueel holle ijdeltuit aan het hoofd.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Als je naar de samenstelling van het Europese parlement kijkt dan is snel duidelijk wat ons "Franske" probeert te bereiken, namelijk behoud van zijn positie. Er komt uiteraard wederom een christendemocraat op de stoel van Juncker. Frans mag blij zijn als Rutte hem voor zijn huidige functie kandideert.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Europees Hof voor de Rechten van de Mens knevelt meningsvrijheid

Recentelijk bevestigde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens de veroordeling van een vrouw in Oostenrijk, die de profeet Mohammed een pedofiel had genoemd. Dit, omdat hij trouwde met de zesjarige Aisha toen zij nog maar negen jaar was.

De reactie hierop van Ayaan Hisi Ali laat zich raden: "This is the most corrupt, disgusting and barbaric ruling of our time! It sets back all the great work Muslims and non-Muslim minorities have done to advance Free Speech. No wonder citizens in Europe have lost faith in institutions like this one!"

Zie ook https://opiniez.com/2018/10/30/europees ... gajentaan/
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het beschermen van religieus gedachtengoed is naast het vrije woord een belangrijke taak van de Raad van Europa. Ik snap dat wel. Het vraagt een grote balanceerkunst om niet in de Scylla van de knevel van het vrije woord noch in de Charybdis van de verhindering van de vrije godsdienst en religie te geraken.

De Raad van Europa is een internationale organisatie waarvan 47 Europese landen lid zijn. Verder zijn 6 niet-Europese landen alsook Vaticaanstad waarnemer bij de RvE. De Raad is op 5 mei 1949 met het Verdrag van Londen opgericht door de 10 stichtende leden en heeft zijn zetel in het Franse Straatsburg. Wikipedia. Dochterondernemingen: Europees Hof voor de Rechten van de Mens. En anderen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:ik denk niet dat de mensen op Timmermans als voorzitter van de EU zitten te wachten. De EU zou immers zijn laatste beetje geloofwaardigheid verliezen met deze gelikte en intellectueel holle ijdeltuit aan het hoofd.
De Engelsen zijn diep verdeeld over Brexit. Het is een manifestatie van de diepe onvrede met de huidige EU. Het politieke establishment heeft die onvrede dramatisch onderschat. M.i. heeft dat establishment zelfs geheel afgedaan : het volslagen failliet van moraal ridders als Frans Timmermans en Guy Verhofstadt.

Wat de 'gele hesjes' zijn in Frankrijk, is de Brexit in Engeland en de opkomst van het 'populisme' in Italië en Duitsland (en Donald Trump in de USA).

De huidige machtsbasis in de wereld verplaatst zich niet voor niets in rap tempo van het Westen naar Azië.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je voert verschillende dingen aan en brengt deze in een verband dat er naar mijn mening helemaal niet is. China is hoewel weinig stabiel met een nieuwe keizer voor het leven aan de macht, bezig aan een opmars en wordt daarbij geholpen door een halfgare Amerikaanse president.

De Brexit is een fiasco, onvrede of niet, Het VK gaat als het doorgaat, een grote zeper halen. En dat heeft weer niets met de opkomst van Azië te maken. Lijkt mij.

Je hoeft je geen zorgen te maken over ons Franske, hij wordt geen commissie voorzitter, denk ik. Die positie blijft bij de grootste partij in het E.P., de Europese Volkspartij (EVP).
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Twee winstpuntjes voor de EU. Allereerst de geheime stemming die Theresa May aan de macht houdt. En dan de bereidheid, uiteindelijk, van Italië de begroting aan te passen aan de overeengekomen regels inzake tekort en schuldpositie.
Nu Theresa weer een jaar verlost is van haar plaaggeesten in de Tory gelederen, kan zij met volle vaart doorstoten naar een ordelijk vertrek uit de EU. Ik moet eigenlijk zeggen gedeeltelijk vertrek want de situatie in Ierland en Ulster houden het VK en de Unie nog verbonden. Deelnemen zonder zeggenschap, wat een afgang...
Plaats reactie