Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nee, dat vind ik niet. Zij zijn legitiem gekozen, er is dus geen reden hen te ontslaan. Ik vind trouwens dat er al rotzooi genoeg is, vind je niet?
(De verzamelde populisten in Groot Brittannië hebben het Britse volk het hoofd op hol gebracht, nu moeten zij hun materieel verlies toegeven en terug kruipen, Boris voorop...) Maar ook elders kraaien de populisten victorie...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zij zijn legitiem gekozen
Legitiem volgens de EU-codes, maar zonder voldoende draagvlak onder de bevolking!
hagenaars schreef:Ik vind trouwens dat er al rotzooi genoeg is, vind je niet?
Die rotzooi heb je aan jezelf te danken! Het is simpelweg de afstraffing van het niet willen luisteren naar gerechtvaardigde EU-kritiek!
hagenaars schreef:Maar ook elders kraaien de populisten victorie...
Hoezo populisten? Waarom altijd zo laatdunkend over een democratisch verkregen meerderheid? Mannetje Pechtholt noemt EU-critici zelfs pyromanen. M.i. zijn zulke hardnekkige politiek correcte wegkijkers de echte kwaadaardige leeghoofden!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik zal punt voor punt reageren. 1. Draagvlak is een abstracte metafoor, in werkelijkheid is draagvlak een proces van beide zijden. De bevolking heeft op een enkeling na geen enkele belangstelling voor Europa, dat kun je natuurlijk niet alleen aan de leiding verwijten. 2. Er is wel degelijk geluisterd naar gerechtvaardigde kritiek, er had natuurlijk beter gehandeld kunnen worden, maar nog blijft het probleem dat de geluiden in Brussel (door politici) en die in de thuishaven aanmerkelijk verschillen. Europa werd slecht verkocht door de dragers van de Unie. 3. Je wilt, hoop ik, toch niet ontkennen dat bv. mevrouw lePen, de heer Wilders en die mijnheer Farage populisten zijn?

Populisme komt van het Latijnse 'populus', dat "volk" betekent. Populisten zeggen in naam van het volk te spreken. Het slaat op een politieke stijl, eerder dan op een ideologie als een discours dat het volk centraal stelt. Als communicatiestijl is het populisme door eender welke ideologie te gebruiken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Populisten zeggen in naam van het volk te spreken.
Klopt. En daarmee word de getergde meerderheid bedoeld!

Hoe laatdunkend jegens dat "volk" kan je zijn om de spreekbuis van die meerderheid weg te zetten als "populist" of zelfs "pyromaan"?

Politici die los gezongen zijn van de belangen van de politiek niet-correcten spelen met vuur, want dacht je nu echt dat jouw "volk" zo dom is als de politiek correcten stilletjes veronderstellen? Dat niets zeggen hetzelfde is als actief instemmen?

Politici die niet in staat zijn om hun stemmers overtuigend te winnen voor hun ideaal, en toch hun idealen stilletjes trachten door te drukken zonder een duidelijk democratisch mandaat dienen m.i. geminacht te worden.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Er is geen sprake van een meerderheid voor Farage, Wilders of mevr. lePen. Het zijn alle drie out siders. Radicale vernietigers, zoals nu blijkt in Engeland. Ik ben absoluut niet laatdunkend over de opinie van het volk, ik zie echter wel de nadelen van een referendum. (Zoals nu blijkt.) Jij kan democraten als ons hele parlement, exclusief Wilders minachten, maar wat schiet je er mee op? En democratisch is het niet bepaald...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Mijn punt is - en ik heb dat hier op dit Forum al meer dan eens benadrukt - dat ostentatieve wegkijkers en ontkenners van gerechtvaardigde EU-kritiek als bijvoorbeeld mannetje Pechtholt - de oorzaak zijn van politici als Wilders.

Verder ben ik een grote voorstander van referenda.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Jij spreekt anders wel over een getergde meerderheid. Als je nu nog even zegt waarom een referendum de voorkeur verdient, dan kunnen we dat standpunt bespreken. (Je wilt toch niet stellen dat Wilders tot stand kwam door zijn tegenstanders? Hij is een talent, hij spreekt de verongelijkten aan. Vroeger zaten zij bij de PvdA, nu bij de PVV...)

Vgl. Tom Paula, 2013 - Het geluk van links.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je wilt toch niet stellen dat Wilders tot stand kwam door zijn tegenstanders?
Mijn stelling is dat het succes van Wilders de reactie is op wegkijkers van reële sociaal-politieke problemen.(Een categorie waartoe ik uitdrukkelijk ook jou reken.)
hagenaars schreef:Hij is een talent, hij spreekt de verongelijkten aan. Vroeger zaten zij bij de PvdA, nu bij de PVV.
De PVV van Geert Wilders is een anti-immigratie partij. Met de nadruk op anti-islam. Precies zoals het Front National van Marine Le Pen en het UKIP van Nigel Farange dat in de kern ook zijn.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Om met de laatste te beginnen, het is een echte out sider. Hij verloor twee keer verkiezingen in Engeland. Wilders staat geïsoleerd, hij zal nooit iets kunnen betekenen. Mevr. lePen wordt waarschijnlijk nooit president. Ze geeft leiding aan het zootje ongeregeld van haar vader... Welke problemen worden ontweken? Bedoel je de (geringe) invloed van moslims? In ons land heerst al vijfhonderd jaar godsdienstvrede. Gaat de PVV dat doorbreken? Ik denk het niet. Over Marine lePen vond ik het navolgende, wat moet je in godsnaam hiermee? Als vrijdenker? "Marine Le Pen is op het gebied van wetgeving rond abortus en homoseksualiteit vrijzinniger dan een groot deel van de traditionele achterban van het FN. Met name veel katholieken binnen haar partij zijn bijvoorbeeld principieel tegen abortus. Een ander deel van de achterban steunt haar evenwel. Bij de keuze tussen Bruno Gollnisch en Marine Le Pen voor het partijleiderschap van het FN, na het vertrek van Jean-Marie Le Pen, speelden de uiteenlopende standpunten van beide kandidaten over thema's als abortus een grote rol.[2]

Ze vindt het geen goed idee om de boerka uit het straatbeeld te bannen. Volgens haar is het uiterst belangrijk dat de burgers weten wat er in de samenleving speelt, opdat zij naderhand niet kunnen zeggen dat zij het niet hebben geweten."
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wilders staat geïsoleerd, hij zal nooit iets kunnen betekenen.
En daar schuilt nu juist het gevaar.... In plaats van hem verder te marginaliseren - zoals jij en mannetje Pechtholt dat het liefst zouden willen - zou het establishment zich juist WEL met "populisten" moeten solidariseren en macht met hen moeten delen!

En ja, de consequentie daarvan is natuurlijk dat dat politieke estabilshment NIET op dezelfde voet verder kan gaan en zichzelf nodig zal moeten vernieuwen.

Er is echt wat mis met de huidige EU, en niet zo'n beetje ook!
Plaats reactie