Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je weet dat het verkiezingstijd is in Duitsland?


Ja, natuurlijk. In dat kader deed Merkel nu juist de door mij geciteerde uitspraak! Maar wil je nu suggereren dat Merkel de mensen eerst wil paaien om ze vervolgens te belazeren? Maar hoe zou zij de mensen kunnen paaien met uitspraken die de mensen niet willen horen? Of zou het zo kunnen zijn dat zelfs Merkel nattigheid voelt bij de ingeslagen weg?
hagenaars schreef:Noem mij een voordeel van nationale besluitvorming boven de Europese?
Je weet toch wel dat de belangrijkste besluiten een zo groot mogelijk draagvlak vergen? En dat zo'n draagvlak pas kan ontstaan als de mensen worden aangesproken op belangen waarvan zij helder inzien dat die cruciaal zijn voor hun dagelijks bestaan? En niet zoals het nu gegaan is van eerst een abstracte Euro-munt van bovenaf invoeren (onder het motto: leuk als je met vakantie de grens over gaat!) en dan maar hopen dat de politieke integratie vanzelf zal volgen?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ze gaat het er zeker over hebben...Haha. De politieke integratie is vollop aan de gang en gaat soms van au, maar dat zal de pret niet drukken. http://ec.europa.eu/commission_2010-201 ... dex_en.htm
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Buitenlanders.

Sinds de Europese Unie ons lot is, zijn er veel voordelen. Er zijn ook nadelen, een er van is dat gemeenten meer geld uit moeten geven aan bijstand. Dan is er een voordeel, dat ook wel als nadeel wordt gezien: verdringing van de arbeidmarkt. Minister Asscher die beter zou moeten weten, hij is tenslotte jurist, gaat nu proberen dit euvel te bestrijden. Vergeefs natuurlijk, de vrijheid overal in Europa te kunnen werken, levert zoveel vreugde op, dat wil Brussel natuurlijk niet meer kwijt! Verdringing van slecht gekwalificeerde Nederlanders en andere ingezetenen door beter toegeruste nieuwkomers en zij die minder loon vragen is een probleem van heel andere orde dan het in goede banen leiden van de nieuwe arbeidsmigratie. Die verdringing is een logisch gevolg van het recht op vrij personenverkeer. Ik verwacht geen enkele bereidheid in Brussel om aan dit uitgangspunt van de Europese Unie te tornen, laat staan het op te geven. Nederland haalt weer een zeperd...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Buitenlanders.

Sinds de Europese Unie ons lot is, zijn er veel voordelen.
Jouw politieke Unie ons lot? Lever kritiek op een gelovig gristen en je wordt om de oren geslagen met bijbel citaten. Idem dito met betrekking tot Euro-kritiek voor starre Euro-dogmatici als jij.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Dank je! Zullen we terugkeren naar het topic?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Geen dank hoor. Maar ben je het onderwerp dan nu alweer vergeten?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nee, ik zocht het even op: Politieke Unie gewenst

Europa is een merkwaardig fenomeen, geen staat, maar een onduidelijke statenbond, waarbij de leden ook nog grote vrijheid wordt gelaten. Groot Brittannië behandelt de Unie als een handelsakkoord. In Nederland denkt de M.P, hij is nota bene historicus, elke week een beetje anders over de Unie. Lastig is dat.
Ik vind dat Rutte een duidelijk standpunt moet innemen
De huidige zichtbaar geworden verdeeldheid over de strijd tegen de economische neergang, de schuldenproblematiek en de strijd voor behoud van de muntunie vragen nu eenmaal om duidelijkheid. Bondskanselier Merkel heeft de handschoen opgepakt, zij wijst de weg. Europa is een politieke unie. Een politieke en begrotingunie. Sterk gecentraliseerd staan we sterk, afzonderlijk zijn we niets, of heel weinig. De afspraken die de muntunie dragen dienen beter zichtbaar gemaakt. Zo kan het niet langer. Wordt het niets. Modderen.
In navolging van de leiding in Brussel is nu Berlijn en daarna de andere hoofdsteden aan de beurt. In Nederland: Geert Wilders en Emiel Roemer dienen door de M.P. bestreden.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

In mijn stamkroeg werd ik aangesproken over het programma Tegenlicht. Heb je het gezien Lex.? Nee, ik had het niet gezien; en Ewald Engelen? Die lees ik wel in De Groene*). Hij zou pleiten voor uittreden van Duitsland uit de Unie.
Toch even gekeken op Uitzending gemist. Wat een onzin allemaal. Inmiddels is Duitsland overigens naar de stembus geweest en heeft het electoraat gehakt gemaakt van de liberalen, wat jammer is maar wel logisch, er zijn immers maar weinig echte liberalen, de meeste zijn verklede conservatieven, soms zelfs reactionairen; maar gelukkig ook gehakt van de Alternative für Deutschland. Mooi!

Beide haalden de kiesdrempel niet. Wat een zegen zo´n kiesdrempel...

Ewald pleit voor een absurd en onlogisch standpunt, Duitsland zou uit de Euro moeten treden om zo de Unie te redden. iedere leek kan begrijpen dat zulks niet voor de hand ligt. Duitsland is de grootste verdediger (Met vele anderen gelukkig) van de verdere versterking van de Unie. Gelukkig heeft Duitsland zijn positie voor de komende vier, vijf jaar op dit dossier bepaald, welke coalitie er ook komt. Ik ben benieuwd overigens, Angela wint, maar verliest ook. Zij lijkt op onze premier. Winnen op de golf van conservatisme en dan gedwongen regeren met de tegenstander. Tel uit je winst...

*)Ewald Engelen is hoogleraar. In Amsterdam. Professor Financial Geography bij University of Amsterdam
Op-Ed Writer bij De Groene Amsterdammer
Vorig Bijzonder Hoogleraar Etnisch Ondernemerschap bij University of Amsterdam
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: maar gelukkig ook gehakt van de Alternative für Deutschland. Mooi!
Hoezo mooi? Ik zou juist vinden dat het huidige Euro-parlement node gebrek heeft aan Euro-sceptici als de AfD.

Het heilloze doormodderen van Merkel cs. verdient volgens mij juist een krachtig en goed onderbouwd antwoord! Onnodig te zeggen dat het huidige, horige Euro-parlement naar mijn mening daar hopeloos tekort in schiet.

Trouwens, ik ben het er niet mee eens dat je in plaats van tegendraadse waarheidsvinding (vrijdenken dus) deze (vrijdenkers)site gebruikt voor precies het tegenovergestelde, namelijk het bij voortduring benadrukken en toejuichen van de mainstream opvatting. De misleidende opvatting dus dat de Euro "goed voor ons" zou zijn.

Bovendien bedrijf je een nogal bedenkelijk soort pro-Euro propaganda die wordt gekenmerkt door consequent één kant van het Euro-debat te belichten en tegelijkertijd andersdenkenden te bagatelliseren of zelfs verdacht te maken.

En dit, terwijl het voor een ieder duidelijk is dat er serieuze problemen rondom de door jou zo bewierookte politieke Unie zijn gerezen. Juist het opzettelijk en opzichtig verzwijgen van tegen argumenten ondergraaft je geloofwaardigheid.

In dit opzicht loop je precies in de pas van het huidige Euro-leiderschap dat door grove misleiding krampachtig het Euro-debacle tracht te maskeren. Het niet willen toegeven van grote inschattingsfouten bij de invoering van de Euro-munt brengt aanzienlijke schade toe aan hun geloofwaardigheid als representatieve en competente politici. Naar mijn mening zijn de negatieve gevolgen van die starre en halfhartige opstelling van een hele generatie Eurofiel politiek leiderschap vooralsnog niet te onderschatten!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

@ Fred. Het electoraat heeft altijd gelijk, de kiezer heeft het voor het zeggen. Dat twee partijen waar jij (AfD)en ik (FDP) iets in zien, het niet haalden is jammer, maar nu wel een politiek feit. Wonden likken en doorgaan.
Het lijkt mij evident dat Angela Merkel ruim voldoende steun heeft ontvangen om haar program met hulp van de SPD uit te voeren. Dat betekent dat de politieke vereniging, de politieke eenwording van Europa de komende jaren zal doorgaan. Europa wordt hoofdzaak, of we het nu leuk vinden of niet.
Of de skeptici een plek in het nieuwe parlement krijgen, dat moeten we afwachten. Ik ben benieuwd...

P.S. Jouw punt van kritiek op mijn opstelling op deze site snap ik niet, iedereen mag hier toch beweren wat ie wil?
Plaats reactie