Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

fred neerhoff schreef:Je negeert mijn punt.

Ik bedoel natuurlijk het huidige Griekse fascisme, fascisme is immers niet aan Griekse genen gebonden.

Nogmaals, het gaat erom dat je inziet dat de politieke dwingelandij van het door jou bejubelde "Brussel" regelrecht oorzaak is van de huidige fascistische Griekse knokploegen in de straten van Athene en ver daarbuiten. Een futiliteit? Hoe durf je! En welke garanties zijn er volgens jou dat dit intimiderende fascisme zich beperkt tot Griekenland? Wel eens gelet op het Italië van na Berlusconi, om maar eens een dwarsstraat te noemen?
Lex, @ Fred. Ik benadruk slechts dat het Griekse fanatieke en authoritaire nationalisme van alle tijden is. Het doet zich ook bij ons wel voor, maar gelukkig in veel mindere mate, daar is een goeie sociologische verklaring voor te geven. Zwakke staat, relatief laat gevormd. Je ziet dat ook in Vlaanderen, Servië en Oostenrijk. Of Brussel bijdraagt?

Ik denk van wel, Op twee wijzen draagt het bij, Het zet de Griekse, de Italiaanse regering onder druk, En daar reageren de nationalisten fanatiek op. Maar het Europese ideaal van vrijheid, gelijkheid en broederschap (Om het eens populair te zeggen.) maakt ook een meer redelijke reactie los. De overgrote meerderheid van de Grieken wil in de Unie blijven en de euro behouden...
Laatst gewijzigd door hagenaars op do 08 aug 2013, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Frans van Dongen schreef:Ik heb wel eens gezegd, dat het Europa van nu (een staat of niet ?) steeds meer gaat lijken op de Weimar Republiek in de jaren 30. De fascistoïde elementen waar Fred het over heeft, zijn daar niet het enige voorbeeld van.
@Frans. De vergelijking met Weimar gaat niet op. Is historisch gezien niet juist. Helemaal niet juist. Ik heb dat eerder aangetoond. Kijk het alsjeblieft nog even na...(Ten tijde van Weimar was er een zwakke staat en twee radicale, geweldadige en goed bewapende opositiegroepen. Daarvan is nu geen sprake...)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Ten tijde van Weimar was er een zwakke staat en twee radicale, geweldadige en goed bewapende opositiegroepen. Daarvan is nu geen sprake...)
Dat laatste ben ik nog niet zo zeker van.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Verklaar je nader...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik benadruk slechts dat het Griekse fanatieke en authoritaire nationalisme van alle tijden is.


Onderwerp was de oorzaak van het huidige Griekse fascisme. Ga daar nu eens op in.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ja, dat wil ik natuurlijk best doen, maar liever niet in het kader van deze topic. Je moet namelijk nooit afzien van een dringend gewenste ontwikkeling, omdat er hier en daar een geweldadig mannetje of vrouwtje opstaat. Het Griekse fascisme is bovendien niet van vandaag of gisteren, zoals we weten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je moet namelijk nooit afzien van een dringend gewenste ontwikkeling, omdat er hier en daar een geweldadig mannetje of vrouwtje opstaat.
Daar gaat’tie weer: Dringend gewenst door wie? Door jou? En op welke ontwikkeling doel je? Het autoritair doordrukken van een gedroomd sjabloon soms? En wat dat mannetje en vrouwtje betreft: kan je echt niet anders dan een zwarte vlek op jouw sprookje bagatelliseren? Je weet toch ook wel dat je sommige vlekken niet weg krijgt?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat er in Griekenland nog wel even fascisten zullen blijven. Elders in Europa ook trouwens. Neem Duitsland of Oostenrijk bv. De Europese eenheid bracht ons, zoals je weet, vrede, welvaart en mensenrechten. Wat wil je meer? Nationale staten?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Bondskanselier Angela Merkel dd. 13 augustus 2013 tijdens opnames voor het Duitse TV-programma Forum Politik:

"In Nederland is een debat gaande over het teruggeven van bevoegdheden door Brussel aan de lidstaten. Daar zouden wij het na de verkiezingen ook over moeten hebben”.

Bron: NRC ,Woensdag 14 en Donderdag 15 augustus 2013.

Met deze uitspraak toont Merkel gevoelig te zijn voor kritiek op haar oorspronkelijke visie.

Niet jouw stijl, want jij lijkt het meer te moeten hebben van negeren en bagatelliseren van elke gerechtvaardigde kritiek op het door jou gedroomde Europa van politiek correcte bureaucraten.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

fred neerhoff schreef:Bondskanselier Angela Merkel dd. 13 augustus 2013 tijdens opnames voor het Duitse TV-programma Forum Politik:

"In Nederland is een debat gaande over het teruggeven van bevoegdheden door Brussel aan de lidstaten. Daar zouden wij het na de verkiezingen ook over moeten hebben”.

Bron: NRC ,Woensdag 14 en Donderdag 15 augustus 2013.

Met deze uitspraak toont Merkel gevoelig te zijn voor kritiek op haar oorspronkelijke visie.

Niet jouw stijl, want jij lijkt het meer te moeten hebben van negeren en bagatelliseren van elke gerechtvaardigde kritiek op het door jou gedroomde Europa van politiek correcte bureaucraten.
Je weet dat het verkiezingstijd is in Duitsland? Noem mij een voordeel van nationale besluitvorming boven de Europese?
Plaats reactie