Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik zie geen bewijs van mijn dogmatisch argumenteren.
Een hoofdkenmerk van dogmatici is nu juist dat hun trechtervisie ze blind maakt voor hun eigen feilen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Vanavond van 20:30 tot 21:20 deel 2 van de TV-uitzending "Radar Extra: de prijs van de Euro” op NPO 1, zie ook http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... =200#p6638
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik heb de uitzending gezien, een knap werkstuk. Maar helaas zonder eindanalyse. Het blijft daardoor een beetje hangen, de makers kijken van buiten naar het fenomeen. Ik miste Szász in dit laatste deel... http://www.bol.com/nl/p/de-euro/1001004001322162/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Vrijwel iedereen in de documentaire http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... ro-deel-2/ is het er over eens dat de invoering van de Euro een dramatische vergissing is geweest. Voor Griekenland betekent de Euro ronduit een humanitaire ramp. Er vloeit weliswaar (nog?) geen bloed door de straten van Athene maar er vallen wel doden als gevolg van verslechterde gezondheid. Zelfs de Euro-freak Coen Teulings moest toegeven dat Griekenland "waarschijnlijk" beter af was geweest zonder Euro. En hoe eindigt dit hyper riskante Euro-avontuur? Niemand die het kon zeggen! Zie ook http://www.radartv.nl/index.php?id=1685

Tja Hagenaars, fanatieke EU-dogmatici als jij, ik zei het al eerder, dragen een zware verantwoordelijkheid voor een mogelijke monetaire ramp.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Brussels top-overleg, spoedberaad, absoluut eindbod, Grexit... ik vraag mij af welk zinnig mens nog verwacht dat deze soap ooit zal ophouden zolang Griekenland deel uitmaakt van de EU.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ons onderwerp heet "Politieke Unie gewenst". Na de invoering van de euro werd het probleem nijpend, er moest een politieke unie komen. Die is er ook gekomen. So far so good. Ik denk wel dat Coen Teulings dat met mij eens is. Inzake Griekenland is een ding duidelijk, de Grieken willen de euro houden. Wij ook, dus ligt het compromis voor de hand. Ik verwacht ook dat het er komt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Was jij voor of tegen de invoering van de Euro zonder een breed gedragen politiek draagvlak?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De vraag is onhistorisch, het draagvlak voor Europese eenwording was toen over de Euro werd beslist, praktisch onbeperkt. Nagenoeg iedereen was voorstander. Ik natuurlijk ook, al had ik wel bedenkingen bij het ontbreken van sancties tussen de landen onderling. Er was ook wel veel wishful thinking.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De vraag is onhistorisch, het draagvlak voor Europese eenwording was toen over de Euro werd beslist, praktisch onbeperkt.
Onhistorisch? Hoe kom je er eigenlijk bij dat dat het draagvlak praktisch onbeperkt was? Ben je niet in de war met ongeïnteresseerd? En ben je dan nu al vergeten dat nu 10 jaar geleden oa. de Nederlanders in meerderheid tegen een Europese grondwet stemde? Een breed politiek draagvlak zei je?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Periodiciteit blijft moeilijk. Ik besprak de jaren voorafgaand aan het besluit, de jaren tachtig van de vorige eeuw. Was er toen gebrek aan interesse? Zeker natuurlijk, maar ook toen gold "Wie zwijgt stemt toe". En bovendien bij het ineenstorten van het Oostblok speelde de eenwording van Europa een belangrijke rol, het was een gekoesterd ideaal.

Je hebt gelijk dat Nederland de Europese grondwet (En het kabinet Balkenende.) niet erg zag zitten. Maar dat was weer een andere periode. Met andere motieven. Ruim vijftien jaar later. De animo voor referenda was ook niet erg groot:

Citaat: In Nederland waren volksraadplegingen van 2002 tot 2005 geregeld in de Tijdelijke referendumwet. Alleen niet-bindende correctieve referenda (dus volksraadplegingen) waren toen mogelijk, alleen over wetten die door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Dat is niet gebeurd. Voor het referendum over de Europese Grondwet is een aparte wet aangenomen.

Op lokaal niveau zijn referenda soms mogelijk door plaatselijke verordeningen.[1]
D66 pleit sinds 1986 voor het invoeren van referenda. Sinds 2001 is het mogelijk via een raadplegend referendum de bevolking te laten kiezen tussen twee kandidaten voor het burgemeesterschap van een gemeente. Dit is echter in 2008 weer afgeschaft, wegens lage opkomsten.[2]

Als bij een referendum over een wet of verordening een voldoende meerderheid voor of tegen deze wet of verordening stemde, is het een geldig referendum. Volgens de Tijdelijke referendumwet is een wet of verordening afgewezen als de meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen tegen is, en die meerderheid ten minste 30% van het aantal kiesgerechtigden omvat. In dat geval is de overheid verplicht het wetsvoorstel te heroverwegen.

In juni 2005 is in Nederland voor het eerst in 200 jaar een landelijk raadplegend referendum gehouden over het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa. Zie hiervoor Referendum over het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa. Het was het gevolg van een initiatiefwetsvoorstel van Farah Karimi (GL), Niesco Dubbelboer (PvdA) en Boris van der Ham (D66).

Veel gemeenten en enkele provincies hebben in een referendumverordening geregeld op welke wijze een referendum kan worden aangevraagd en wanneer de uitslag gezien wordt als een advies voor de volksvertegenwoordiging.
Plaats reactie