Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik heb het programma gezien en vond het erg aardig. Punt is dat de Europese eenwording ten tijde van de invoering nog voor praktisch iedereen een vast axioma was. Dus was de invoering ook geen moeilijk punt, de politieke eenwording zou immers vanzelf volgen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Punt is dat de Europese eenwording ten tijde van de invoering nog voor praktisch iedereen een vast axioma was.
Anders dan voor jou is "Iedereen" voor kritische geesten een slechte leidraad, en "vaste axioma's" als geloof aannemen al helemaal.

Maar bovenal doe je nu net alsof er ten tijde van de invoering van de Euro geen kritiek op dit whishfull thinking was. Misschien moet je toch wat beter opletten wat er in de uitzending wordt gezegd.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ja, ik heb die Arjo Klamer de kunstprofessor uit Rotterdam en S.P. wethouder in Hilversum natuurlijk wel gehoord.
Het gaat erom dat de overgrote meerderheid van de Europeanen toen erg voor de Europese eenheid waren. (Nu ook trouwens, maar dat terzijde.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Zoals gewoonlijk negeer je de argumenten van je tegenstanders. Dringt het wel tot je door Hagenaars dat kritische minderheden zinnige argumenten kunnen hebben? Zinniger soms, dan jouw eeuwige hang naar onkritische meeloperij achter de meerderheid?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar de mening van Prof. Klamer is niet of nauwelijks te beïnvloeden en gebaseerd op een weinig doordacht concept van nationaliteit. Ik geef een voorbeeld:

Over De euro valt, en wat dan?
Politici en financiële bestuurders kunnen het zich natuurlijk niet permitteren om te beweren dat het einde van de euro nabij is, maar de euro valt niet te redden. Dat is althans de stellige overtuiging van econoom Arjo Klamer. Dat de euro in de problemen is gekomen, ligt in zijn ogen niet aan de financiële crisis. Kernprobleem is dat de Europese Unie geen volwaardige politieke unie is; er is geen sprake van een hechte Europese gemeenschap. Daardoor is de euro niet houdbaar. In dit uitdagende boek betoogt Arjo Klamer dat de val van de euro de kans biedt op een monetair systeem dat veel beter is afgestemd op de huidige dynamische en flexibele wereldeconomie.

'Dit boek bevestigt wat ik altijd heb gezegd: de euro is asociaal. Klamers boek biedt ook perspectief op een beter alternatief.' – Jan Marijnissen, politicus en publicist Einde citaat. Uit een gesprek over zijn boek in het FD, geciteerd op Nw Amsterdam. 23 april 2014.

Punt is natuurlijk dat de Eurocrisis allang voorbij is en dat de Euro het uitstekend doet als munteenheid. De politieke eenwording (Waar het allemaal om te doen is.) is inmiddels weer verder gevorderd bovendien.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zeker, maar de mening van Prof. Klamer is niet of nauwelijks te beïnvloeden
En dat zegt de Euro-dogmaticus Hagenaars! Een dogmaticus bovendien die bijna per definitie zijn oren laat hangen naar de gevestigde orde!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik ben beslist geen eurodogmaticus, zoals bv. Arjo Klamer. Ook laat ik de oren niet hangen en vang ik veel signalen op. Bv. dat er een ruime meerderheid is voor de euro, een zeer succesvol betaalmiddel.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik ben beslist geen eurodogmaticus
Overvloedig bewijs op dit forum bewijst het uitdrukkelijke tegendeel.
hagenaars schreef:Ook laat ik de oren niet hangen
Ook hier overvloedig bewijs van je gelijkgeschakelde opvattingen met die van de gevestigde orde.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Bv. dat er een ruime meerderheid is voor de euro, een zeer succesvol betaalmiddel.
Alweer je mantra van de meerderheid! En zeer succesvol zeg je? Man, laat me niet lachen, de Euro is zo instabiel als wat. Lees hier http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/ ... erlaten%27 hoe investeerders reageren op de Griekse Euro-soap. EU-baas Juncker moet op z'n knieën om investeerders bij de les te houden. Alles bijeen een bizar staaltje van EU-zwakte!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je brengt drie onjuiste argumenten ter tafel, knap hoor...De euro is erg stabiel en overal gemakkelijk inwisselbaar. Iedereen weet dat het Griekse akkefietje binnenkort opgelost is, geen Griek die uit de euro wil. Ik zie geen bewijs van mijn dogmatisch argumenteren. Jij wel, kennelijk. Ik hoor wel wat je bedoelt.
Plaats reactie