NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Of u het nou waarneemt of niet, we zijn een steenrijk en welvarend landje. De uitgaven van de overheid waren uit balans, dat moest hersteld. Inmiddels is dat gepiept. Dat gaat dus over het verschil tussen uitgaven en inkomsten. Na lezing van een mooi boek over liberalisme kan het geen kwaad een boek over overheidsfinanciën ter hand te nemen. Elke goede bibliothecaris kan u daarbij helpen.
Ja, het is goed om te lezen en te weten wat dergelijke experts driedimensionaal allemaal zien en hoe zij alles bekijken. Ik kijk en luister meer naar een 360* context waarin een schrijnend probleem zich aftekent, m.n. hoe de massa het begrijpt en niet meer kan begrijpen. Daar zit al een essentieel verschil in hoe u en ik naar voorkomende feiten kijken. Immers we kunnen ons toch niet consequent losmaken van de mainstream wanneer die losbreekt, omdat het volk struikelt over hun gebrek aan inzicht en begrip voor de dieper liggende gedachten bij impopulaire maatregelen of beslissingen per decreet.
hagenaars

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door hagenaars »

Ja, ja alweer een hoop gelul.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Ja, ja alweer een hoop gelul voor mij want ik kan met mijn verbale beperking en woordblindheid niet volgen wat u schrijft. Dan noem ik dat gelul. Begrijpt u wel?"
Ach hagenaars, wanneer je zat bent zal je wel op z'n best zijn. Of juist andersom?
hagenaars

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door hagenaars »

Kunt u niet iets gaan lezen? Nadenken wellicht?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door wilfred degens »

Nee, Nederland heeft niets geleerd van haar koloniën. De Nederlanders welke als kolonialen werden genoemd brachten veel goeds en haalden ook genoeg terug als een soort ruilhandel. In Indonesië heb ik talloze oude bewoners gesproken die het moeten verlaten onder Soekarno van de Nederlanders altijd betreurd hebben. Zij waren het die mij van dat koloniale schuldgevoel onbewust verlosten door hoe zij over die tijd voor de oorlog spraken. Ook de Engelsen hebben heel veel goeds gedaan en gebracht van 1858 onder een handvest bestuurd door de Britse Oost-Indische Compagnie tot 1947.
In die tijden waren er natuurlijk wreedheden waar we nu van gruwelen, echter het is dom om te meten met de ethische maatstaven van tegenwoordig hoe het er 2 eeuwen aan toe ging met de heersende klasse. Dan krijg je altijd kromme stellingen die waar en onwaar zijn. Die foute maatstaven hebben we ook op Moammar al-Qadhafi,
Hosni Moebarak, Saddam Hussein, Bashar al-Assad en Vladimir Putin afgevuurd in onze westerse arrogante en betweterige veroordelingen. En zie hoeveel extra bloedvergieten en economische terugval dat bij die landen tot gevolg gehad heeft. Nederland heeft als koloniaal bestuurder in onze kolonies niets gedaan wat schokkend anders was in die tijd dan alle andere koloniale landen met hun besturen deden. Laten we nu eens ophouden met die schijnheiligheid welke bij meestal nieuwe Nederlanders de kop opsteekt, almaar misbruik makend van ons streven het braafste jongetje van de klas te mogen blijven. En daar is van bekend dat Den Haag veel centjes voor over heeft. Het komt dan altijd neer op betalen en weer eens betalen! Waarvoor? Gebakken lucht :!:
hagenaars

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door hagenaars »

U neemt nu wel erge grote stappen om snel thuis te zijn. Het is bv. wel degelijk zinvol de ondemocratische situatie in de Russische Federatie aan de kaak te stellen. We kunnen weinig doen tegen Poetin maar alle beetjes helpen. Russische volkeren zullen ons dankbaar zijn.
Trouwens, ander punt, de situatie onder koloniaal regiem was onderdrukkend en gevaarlijk voor de wereldvrede.

Vergelijk: http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/bri ... -misdaden/
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door wilfred degens »

Russische volkeren zullen ons dankbaar zijn.
Dankbaar door hen tot de bewustwording en verzet aan te sturen met onze bemoeienis om niet hun eigen groeiproces te laten beleven? Bekijk de steden in die oorlogsgebieden waar een deel van de bevolking mede door onze morele interventies geforceerd in verzet kwam en nog steeds is.
Dat waanidee dat wij, westerlingen de wereld naar onze moraal moeten dirigeren is zo arrogant en zo vernietigend voor het hele volk wat dat overkomt. Dat besef komt pas helaas later bij zo'n volk. Wij stoken vanaf de preekstoel waar wij daar helemaal niet thuis horen.
Wij horen ons alleen met onze eigen zaken te bemoeien zolang de wereldvrede niet direct in het geding is.
hagenaars

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door hagenaars »

Uw beperkte visie. Ons land is een exporterende, internationaal opererende natie. We zijn een actief lid van de V.N., zoals bekend is.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Uw beperkte visie. Ons land is een exporterende, internationaal opererende natie. We zijn een actief lid van de V.N., zoals bekend is.
U blijft uw vrijdenken strikt gebonden binnen de gevestigde orde en paden vertalen. Hoe tegenstrijdig is uw bijdrage hier niet in uw vrijdenkers forum?
Ook de VN heeft haar zwakke kanten en onze export heeft niets te maken met hoever een bevolking waarmee we zaken doen zich al of niet ontwikkeld hoe u het wilt. Onze export belangen mogen voor mij nooit een excuus zijn om ons met de binnenlandse politiek en groeiprocessen van die landen te bemoeien met ons vermanende zwaar gerimpelde en door artrose kromme Europese wijsvingertje hen de les in hun binnenlandse aangelegenheden te blijven lezen. We kunnen volstaan door te streven voor de hele wereld een rolmodel te zijn van hoe wij een gelukkige samenleving weten te bewerkstelligen. Meer niet! Meer roept alleen weerstand en agressie op! Echter hoever zijn wij niet van die rolmodel af gegroeid door mensen als u? Al ziet u zulks tegenovergesteld.
hagenaars

Re: NEDERLAND HEEFT NIETS GELEERD VAN HAAR KOLONIEN

Bericht door hagenaars »

Alweer een compliment, we zijn het eens. Leven en laten leven. Maar wel kritisch blijven op de buren...
Plaats reactie