Anton Constandse deugt niet

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Constandse noemde Israel een nazistaat: http://www.parool.nl/opinie/abou-jahjah ... ~a4350343/
M.i. probeert jouw zegsman Theodor Holman in zijn column in Het Parool van 2 augustus jl. een heel vies, insinuerend verhaaltje te verkopen. Met name waar het zijn volkomen ongerichte smeerlapperij jegens de seculiere moslim activist Abou Jahjah betreft.

Maar ook de door Holman beweerde politieke mening van Anton Constandse jegens Israël behoeft toelichting. Hier een letterlijk citaat van Constandse dat zijn politieke positie bepaalde (zie "Anton Constandse, Leven tegen de stroom in", Papieren Tijger (1999), pag. 169):

"De Palestijnen betalen de prijs voor de schepping van de staat Israël, die vooral een gevolg is van het Europese antisemitisme. Europa voelt zich schuldig jegens de joden maar niet jegens de Palestijnen, die het gelag betalen."

Verder is het een feit dat Anton Constandse felle kritiek had op de buitenlandse politiek van Israël. Maar nooit heeft hij Israël het recht op bestaan ontzegd.

Tot slot: Ik vraag mij af in hoeverre je van een culturele moslim als Abou Jahjah die de onderdrukking door Israël aan den lijve heeft ondervonden kunt verwachten begrip op te brengen voor zijn onderdrukker.

Daarom is Abou Jahjah in zijn verzet tegen Israël vele malen authentieker en boeiender dan de zichzelf feliciterende columnist Theodor Holman met zijn volstrekt vrijblijvende, en naar eigen zeggen steeds wisselende mening over de joodse staat.
hagenaars

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik ben het niet eens met de z.g. betaling van de prijs door de Palestijnen en heb dan ook op één punt zin in een korte reactie: zowel tijdens het Britse mandaat als later bij de U.N. verdeelplan kreeg de Arabische bevolking een erg ruim gebied toegewezen. Zij wilden echter maar een ding, de vernietiging van de Joodse staat. Die doelstelling werd niet gehaald, de Arabische aanval werd een nederlaag.
Ik zeg dan eigen schuld, dikke bult...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

M.i. is de eeuwenlange en diepgewortelde Jodenhaat van de christenen de primaire oorzaak van het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen.
hagenaars

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik heb elders op het forum zojuist een andere conclusie getrokken. Kijk daar even naar, alsjeblieft. Ken je het boek van Ari Shavit? Mijn beloofde land, de triomf en tragedie van Israël.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Constandse noemde Israel een nazistaat: http://www.parool.nl/opinie/abou-jahjah ... ~a4350343/
M.i. probeert jouw zegsman Theodor Holman in zijn column in Het Parool van 2 augustus jl. een heel vies, insinuerend verhaaltje te verkopen. Met name waar het zijn volkomen ongerichte smeerlapperij jegens de seculiere moslim activist Abou Jahjah betreft.

Maar ook de door Holman beweerde politieke mening van Anton Constandse jegens Israël behoeft toelichting. Hier een letterlijk citaat van Constandse dat zijn politieke positie bepaalde (zie "Anton Constandse, Leven tegen de stroom in", Papieren Tijger (1999), pag. 169):

"De Palestijnen betalen de prijs voor de schepping van de staat Israël, die vooral een gevolg is van het Europese antisemitisme. Europa voelt zich schuldig jegens de joden maar niet jegens de Palestijnen, die het gelag betalen."

Verder is het een feit dat Anton Constandse felle kritiek had op de buitenlandse politiek van Israël. Maar nooit heeft hij Israël het recht op bestaan ontzegd.

Tot slot: Ik vraag mij af in hoeverre je van een culturele moslim als Abou Jahjah die de onderdrukking door Israël aan den lijve heeft ondervonden kunt verwachten begrip op te brengen voor zijn onderdrukker.

Daarom is Abou Jahjah in zijn verzet tegen Israël vele malen authentieker en boeiender dan de zichzelf feliciterende columnist Theodor Holman met zijn volstrekt vrijblijvende, en naar eigen zeggen steeds wisselende mening over de joodse staat.
Wat bedoel je precies dat Holman een vies, insinuerend verhaaltje probeert te verkopen? Wat vind je dan van Abou Jahjah?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Ik vind dat westerlingen zich niet zo gemakkelijk moeten laten verleiden om allerlei sterke standpunten in te nemen over het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen. Daarvoor heeft hun eigen cultuur te veel boter op het hoofd. Verder kost het mij weinig moeite om de seculiere moslim activist Abou Jahjah te kunnen begrijpen.
hagenaars

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door hagenaars »

Begrijpen is niet zo moeilijk, als je maar geen begrip toont voor deze eenzijdige ouwehoer...(Waarom zou ik mij als westerling niet mogen uitlaten over dit conflict?)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Over een eenzijdige ouwehoer gesproken....
hagenaars

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door hagenaars »

Probeer de vraag te beantwoorden...
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Anton Constandse deugt niet

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:Probeer de vraag te beantwoorden...
Is moeilijk, hij moet dan begrip gaan tonen voor een andere eenzijdige ouwehoer.
Plaats reactie