Dat hele humanisme deugt niet

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:ik ben klaarwakker en praat niemand na, want waarom zou ik
Ja, dat vraag ik mij ook af. Waarschijnlijk omdat je er voor kiest om mijn inhoudelijke argumenten te negeren.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Dat moet je verduidelijken, tot nu toe deed je uitspraken over het humanisme die niet in de verklaring zijn te vinden en die humanisten over het algemeen ook niet aanhangen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is een gotspe Prof. dr.Leo Polak in een nazi context te plaatsen.
M.i. is het een grove nalatigheid van Peter Derkx om Leo Polak's "Sexuele Ethiek" 1.te verzwijgen en 2.zijn boek niet binnen de politieke context van zijn tijd te plaatsen.

Het zou de politieke positie van Leo Polak in het aanzicht van het nazisme aanzienlijk kunnen verhelderen.

Je weet toch wel dat het er Leo Polak bijna alles aan gelegen was om zijn carrière veilig te stellen?
hagenaars schreef:Dat moet je verduidelijken
M.i. ben ik in http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=40#p5855 duidelijk zat.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Leo Polak was een vooruitstrevend man zeker waar het sexuele ontwikkeling betreft een dapper man. Dat goldt ook voor zijn dappere verzet tegen de Nazi invloeden. Zoals blijkt uit zijn lidmaatschap van het Comité van Waakzaamheid. Waar je je bewering van persoonlijke carrière belustheid vandaan haalt, is mij onduidelijk. Ik druk mij dan gematigd uit.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Leo Polak was een vooruitstrevend man zeker waar het sexuele ontwikkeling betreft een dapper man.
Kennelijk vind jij menselijke teelt selectie op basis van door Leo Polak himself superieur geachte karaktertrekken vooruitstrevend, maar wat mij betreft sluit zijn seksuele keuze dwang naadloos aan bij de nazi-ideologie van zijn tijd.

Verder negeer je waar het mij hier om te doen was, namelijk de schandelijke nalatigheid van Peter Derkx.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik wil het nog wel een keer herhalen, Leo Polak was een vooruitstrevend man, een voorstander van sexuele hervorming, geen makkelijke opgave in die tijd. Zoals je terecht aangeeft. Maar je maakt een historische fout als je Leo Polak bij de conservatieven indeelt. Hij was vanaf het begin, eind jaren twintig een vervaarlijk tegenstander van de "Bruine troep" uit het oosten, de opkomst van het Nazibeest. Dat was niet zonder risico. Hij heeft dat met zijn leven moeten bekopen.
Inderdaad, hij schreef in dat boekje als een kind van zijn tijd en Peter Derxks had daar wel aandacht aan mogen besteden. Een ommissie. Schandelijk? Nou, nee, want dan veronderstel je kwade trouw. En daar verdenk ik Peter niet van.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Nu is Leo Polak's boek "Sexuele Ethiek" opeens weer een "boekje". Nog een stap verder en je praat de schandelijke omissie van Peter Derkx ook goed. Hij was immers met zijn multi-culti gebabbel ook "een man van zijn tijd".....

Maar zo gemakkelijk kan je de dingen die hartstikke krom zijn echt niet recht lullen hoor.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Van mij mag je op die oude oliebol blijven kauwen hoor, het was een boekje geschreven als inleiding op een serie over sexuele hervorming. Ik praat niks goed want waarom zou ik?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik praat niks goed want waarom zou ik?
Tja, waarom eigenlijk? Want niets wijst erop dat Leo Polak's boek "Sexuele Ethiek" slechts een bijproduct of een tijdelijke aberratie van zijn denken was. Integendeel, hij verwijst in zijn boek dan ook verscheidene keren naar zijn radio redes die ook al getuigden van een zeer autoritair zedenmeesterschap.

Maar dat is lang niet alles want als je zoals Peter Derkx een hommage schrijft aan Leo Polak dan dien je natuurlijk niet weg te duiken voor duistere kanten van de man. Want die waren bij Leo Polak juist zo opvallend aanwezig...
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

We hebben deze kwestie eerder uitvoerig behandeld, dat is genoeg. Leo Polak deugt, hij was een heldhaftig en farsoenlijk man. In het bedoelde boekje refereert hij aan Spencer, een invloedrijk man:

" Herbert Spencer
Herbert Spencer (Derby, 27 april 1820 – Brighton, 8 december 1903) was een Brits socioloog, filosoof en antropoloog.

Als 16-jarige begon Spencer te werken als civiel ingenieur bij de spoorwegen. In 1848 werd hij onderredacteur bij The Economist, toen al een belangrijke financiële krant.

Herbert Spencer is de oorspronkelijke bedenker van de term 'survival of the fittest' [1]. Hij publiceerde de term voor het eerst in Principles of Biology in 1864. De term wordt dus ten onrechte aan Charles Darwin toegeschreven. Na de eerste druk van zijn Origin of Species in 1859 verving Darwin zijn term "natural selection" in "survival of the fittest" op aanraden van Alfred Russel Wallace.

Spencer wordt bestempeld als pionier van het sociaal darwinisme[2]. Hij schreef veel over de toepassing van de evolutietheorie op de menselijke maatschappij, maar gebruikte daarbij voornamelijk lamarckisme in plaats van darwinisme. Hij wordt dan ook, na Auguste Comte, beschouwd als de tweede grondlegger van de sociologie.[3]

Spencer schreef ook politieke werken. Hij wordt gezien als een van de toonaangevende liberale denkers van de 19e eeuw." Einde citaat Wikipedia.
Plaats reactie