Dat hele humanisme deugt niet

hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Als jij het uitlegt, dan zal ik het snappen. Dat is de volgorde, toch? Wat is er bv. onwetenschappelijk aan zijn betoog?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wat is er bv. onwetenschappelijk aan zijn betoog?
De humanistische levensovertuiging van Peter Derkx geeft hem blijkbaar in dat leden van een liberale, dominante cultuur geen aanstoot mogen nemen aan kansarme nieuwkomers uit een feodale cultuur met een orthodox geloof. Zelfs als de cultuur van de nieuwkomers actief gevoed wordt door beleidmakers van het land van herkomst. En zelfs als in alle Europese hoofdsteden de problemen met nieuwkomers de pan uit reizen.

Dit is een normatief vooroordeel van Peter Derkx en daar is op zichzelf niets wetenschappelijks aan.

Maar misschien begrijp je beter dat Peter Derkx geen wetenschap bedrijft als zijn oratie was getiteld: “De blanke samenleving: een nazistisch ideaal“ in plaats van “De multiculturele samenleving: een humanistisch ideaal”. Beide titels verwijzen naar whishfull thinking van de orator in plaats van naar wetenschap.

Enfin, Peter Derkx gaat volgens eigen zeggen liever in "ernstige dialoog" met moslims in plaats van eens goed rond te kijken in achterstandswijken. Duidelijk is ook dat hij beter meent te weten wat "echte" moslims zijn dan Hirsi Ali (zijn oratie is uit 2004). Enfin, de man lijkt het prototype van een dhimmie.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik denk niet dat Peter aanstoot neemt aan mensen zoals jij en ik die kritisch zijn op uitwassen van de islam, integendeel. Hij heeft een leerstoel, een opdracht, zie hieronder. Het lijkt mij logisch dat hij doet, wat jij beschrijft.
Natuurlijk zijn er problemen met nieuwkomers, we leven in een wereld vol conflicten etc. Het is hier al vele malen betoogd. Hij bedrijft een wetenschap, die normatief, inclusief denken niet uit de weg kan gaan, zolang het expliciet gebeurt, is daar geen enkel bezwaar tegen. Het is een waarheid als een koe dat humanisme normatief is. Rondkijken in achterstandswijken, ik denk dat Peter, net als jij en ik, zich daar regelmatig aan overgeeft.

Citaat UvH. De leerstoelgroep Grondslagen en Methoden (G&M) richt zich op de grondslagen en methoden van de humanistiek als levensbeschouwelijk-normatieve, multidisciplinaire en beroepsvoorbereidende wetenschap.
Bij grondslagen kan men denken aan de ontwikkeling, verwoording en kritische doordenking van de humanistische levensbeschouwing en de verbinding van deze waarden met de onderwijspraktijk en wetenschapsbeoefening.
Bij methoden kan men denken aan de rechtvaardiging en kritische doordenking van de vaardigheden (gespreksvoering, groepsdynamica, reflecteren, presenteren) en methodologie (sociaalwetenschappelijk, historisch en wijsgerig) die een humanisticus zich eigen moet maken. Einde citaat.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Het kan interessant zijn nog eens uitvoerig over dhimmi na te denken. http://en.wikipedia.org/wiki/Dhimmi

Vraag het aan Spekman en vooral aan Samson...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Van echte wetenschappers mag je verwachten dat zij uit zijn op onomstotelijke waarheden of feiten. Daar slaagt Peter Derkx van die nep-universiteit bij lange na niet in.

Mijn eigen achtergrond is de mathematische fysica en het valt mij op dat beoefenaren van de zogenaamde menswetenschappen in scherp contrast met mijn eigen vakgebied de term wetenschap te pas en te onpas gebruiken. M.i. brengen zij daarmee de echte wetenschap in diskrediet.

Dit geldt des te meer voor de theologie, ethiek en de zogenaamde humanistiek. Ik beschouw het als wetenschap vervuilers.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet waarom jij de hele geschiedenis en sociale wetenschappen afschrijft, Uiteraard is het werk van Peter gebaseerd op feiten. Maar hij probeert ook een gedegen beroepspraktijk te ontwikkelen. Ja en bij sommige intermenselijke zaken is er helaas weinig "onomstotelijk".
Brengt Peter jou in diskrediet? De ouderenzorg, of de onderklasse? Om een ander voorbeeld van onderzoek te noemen...Ik denk het niet.
Ach, er is veel lariekoek, zeker, we kennen ook allemaal wel voorbeelden. Maar om nu op grond daarvan de hele ethiek af te schrijven, dat lijkt mij een beetje overdreven. Van theologie weet ik weinig tot niets, ik houd dus maar mijn mond.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik weet niet waarom jij de hele geschiedenis en sociale wetenschappen afschrijft
Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Maar als je bedoelt dat ik geen hoge dunk heb van de menswetenschappen als wetenschap dan heb je helemaal gelijk.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Hoe zou ik durven? Zolang het maar om feiten gaat, is geschiedenis en sociale wetenschap toch O.K.? We doen niet anders, hier...(Ik geloof dat menswetenschap als begrip verouderd is, toch?)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Jouw O.K. is niet okay.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Stay O.K. is een hotelketen. Ook leuk. Vroeger heette het Jeugdherberg. Mag ik "Jeugd" onderstrepen? :)
Plaats reactie