Pagina 15 van 15

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 12:24
door hagenaars
Jefferson was een politicus en geen groot filosoof. (Hij had vele kwaliteiten overigens,Thomas Jefferson was een Amerikaans staatsman, filosoof, architect, slavenhouder, kunstenaar en de derde president van de Verenigde Staten.)

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Geplaatst: za 01 jun 2019, 12:35
door fred neerhoff
David Bakker schreef:
fred neerhoff schreef:.
Niettemin is het bekend geworden dat Spinoza invloed heeft gehad op Thomas Jefferson, niet allen via Locke maar ook direct (ook hij had al het werk van Spinoza in zijn bibliotheek), die de eerste versie schreef van de Declaration of Independence. https://www.nytimes.com/2006/07/29/opin ... stein.html
Wat bedoelt de auteur in het NYT-artikel met Spinoza's universalism? Gaat dat over toepassing rede?

"Locke’s claims on behalf of reason did not go as far as Spinoza’s. He was firm in defending Christianity’s revelation as the one true religion against Spinoza’s universalism. In some of the fundamental ways in which Spinoza and Locke differed, Jefferson’s view was more allied with Spinoza. (Spinoza’s collected works were also in Jefferson’s library, so Spinoza’s impact may not just have been by way of Locke.)"
Goeie vraag waarop ik niet een-twee-drie een sluitend antwoord heb. Ik vermoed dat jezelf al op het juiste spoor zit. We zijn immers allemaal mensen zodat iedereen in gelijke mate de rede dient te gebruiken om binnen zijn of haar mogelijkheden een optimale vrijheid te bereiken.

Ik kan me nl. niet voorstellen dat Spinoza's universalisme een zelfde, cultuur onafhankelijke moraal impliceert. Immers verschillende culturen impliceren verschillende groepsbelangen, en dus een verschillende groepsmoraal.

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Geplaatst: ma 03 jun 2019, 07:22
door hagenaars
Het lijkt mij duidelijk, want eerst wordt het christendom van Locke afgezet tegen het universalisme van Spinoza en vervolgens geconstateerd dat Jefferson en Spinoza dat universalisme delen. Dat zij beide seculier zijn en derhalve ook beide tegen het specifieke christendom opponeren.