De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Ideologiën manifesteren zich via politieke partijen.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ach, mijn god nu moet ik dat allemaal nog weer eens uitleggen, is dat echt nodig? Een geestelijk raadsman doet echt ander werk dan een maatschappelijk werker, neem de moeite eens wat literatuur op dat gebied in te zien. Er zal zich een duidelijke en strakke wereld vol zorg, bijstand en idealen aan je voordoen...De afspraken met de Staat der Nederlanden, die gericht zijn op non interventie zijn al meer dan een eeuw oud. Rijkswaterstaat bouwde kerken, ons land staat er vol mee, maar de eredienst en het geestelijk werk, daar bleef ´Vadertje Staat´ af. Zo bleef het toch gezellig in onze delta...
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ja, hoor ideologieen manifesteren zich via politieke partijen, zeker. Maar ook via de kerk, de synagoge en de vergaderzaal waar het H.V. plaatsneemt. Trouwens nu we het er toch over hebben, wat dacht je van het theater, het museum en de concertzaal? Allemaal ideologen.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... zOiv9s5fjA
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Jahoor, leg het allemaal nog maar eens uit. Maar wanneer ga je nu eindelijk eens in op de kern van de zaak? Namelijk dat staatsfinanciering van het humanisme de deur wagenwijd openzet voor financiering door de Staat van bijvoorbeeld het boeddhisme en salafisme?

Verder blijf ik erbij dat zogenaamde geestelijke verzorging thuis hoort bij het reguliere maatschappelijk werk.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik ben, zoals je weet in beginsel niet voor staatsfinanciering van dit werk. Maar ik houd ook niet van willekeur, het H.V. heeft gevochten voor gelijke behandeling.
Ik ken het werk goed en dat geldt ook voor algemeen maatschappelijk werk, een andere tak van sport.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

De nep-universiteit van het Humanistisch Verbond onderwijst nep-academici in een nep-dicipline, geheten "wat is de zin van het leven?". En dit alles met subsidie van de Staat!

Intrekken van de financiële Staatshulp dus; en intrekking van de academische status van dit onwetenschappelijke, crypto-christelijke Ethisch Bastion!
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik zou als ik jou was het schelden staken. Je hebt dan weer tijd voor redelijke kritiek en die is wel te geven, dunkt mij. De bekostiging staat daar buiten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Sorry Lex, ik heb helemaal geen behoefte aan je humanistische paternalisme. Ga liever in op mijn inhoudelijke kritiek op het Humanistisch Verbond. Lees zelf even terug wat die kritiek al ook weer behelste.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door David Bakker »

http://www.human.nl/index.php?option=co ... op-klompen
De UvH vroeg zelfs ontslag aan voor Rozemarijn Schalkx omdat haar promotieonderzoek naar de debatten over de verjaring van nazi-misdaden in de Duitse Bondsdag niet humanistisch zou zijn. Kennelijk heeft de UvH zich laten inspireren door voorbeelden uit de rooms-katholieke geschiedenis van excommunicatie en inquisitie.

http://www.human.nl/index.php?option=co ... &Itemid=88
Rozemarijn Schalkx blogt bij de humanistische denktank:
In haar nieuwjaarsrede gaat rector Hans Alma in op de commotie rond het boek over onsterfelijkheid dat haar voorganger Ilja Maso in november 2007 presenteerde. ‘Humanisme is gericht op de intrinsieke waarde van het leven voor de dood’ stelt Alma. Dit is zo’n open deur dat het bijna zielig is dat dit de titel is van Alma’s lezing.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Het moderne humanisme stelt in plaats van de gristelijke god de mens centraal. Bij hen is de mens de maat der dingen.

Maar de mens onderscheidt zich niet van de andere diersoorten en is - afhankelijk van de omstandigheden - tot alles in staat. Zie daarvoor de menselijke geschiedenis. Derhalve is de mens niet inherent 'goed' of 'slecht'.

Gevolg: het humanisme kan zich niet beroepen op een inherent goede - door hen uiteraard superieur geachte - moraal. Een gevaarlijk sprookje dat in de kern niet afwijkt van het sprookje van het gristendom, waaruit het humanisme is voortgekomen.
Plaats reactie