De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

De existentiële vrijheid (wat is dat?) in een wereld zonder hogere macht zou zin en betekenis aan het leven geven? .....En zo babbelde Sartre maar door....
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

In Huis Clos b.v. legt de begaafde journalist heel goed uit wat existentiële vrijheid is. (Hij heeft er een Nobelprijs voor gekregen..)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Is de mens nu - zoals Kant en Sartre stelden - autonoom of niet? Het is 1 van de 2.

Je bent toch een belijdend humanist? Als die het al niet weten wat ze zelf vinden....
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ironie, daar moet je mee oppassen, Neerhoff. Ja, de mens is altijd vrij te kiezen en dat kun je rustig autonoom noemen. Maar de homo clausus is een mythe. Zoals Norbert Elias in zijn boek over de Duitsers b.v., aantoonde. Hij schetst daar, maar ook elders de ontstaansgeschiedenis van de mythe...

Ik citeer "Norbert Elias: mensen zijn fundamenteel van elkaar afhankelijk; Een illusieloze realist met distantie.
De socioloog Norbert Elias, die vorige week op 93-jarige leeftijd in zijn Amsterdamse woning overleed, wist niet van ophouden, leek het. Tot vlak voor zijn dood bleef hij vrijwel onafgebroken werken, ook toen hij praktisch blind geworden was, zijn stukken dicterend aan jeugdige assistenten, die aan het eind van een lange werkdag vaak de uitputting nabij waren. Toen de auteur de tachtig al ruimschoots gepasseerd was, verscheen van zijn hand een groot aantal artikelen en boeken, waaronder Ueber die Zeit (1984), Humana conditio (1985), Die Gesellschaft der Individuen (1987) en Studien uber die Deutschen (1989). Vanwaar die gedrevenheid? Elias was iemand die consequent leefde naar de opdracht die hij zichzelf gesteld had." Bron NRC 10 augustus 1990.

Ik dank je overigens, je hebt mij weer eens gezellig aan het werk gezet!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

De kwestie van de al dan niet autonome mans heeft niks met Elias van doen. Het was Immanuel Kant die de mens autonoom verklaarde.

Dat mensen van elkaar afhankelijk zijn is een open deur en staat los van mijn vraag. Een vraag waar je maar omheen blijft draaien, maar niet beantwoordt. Ondanks het vele werk dat je erin zegt te stoppen.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Je weet toch dat Professor dr. Norbert Elias in Breslau promoveerde op Kant? En dat zijn werk gelezen kan worden als Kantkritiek? Norbert Elias - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Norbert_Elias

In 1924 promoveerde hij aan de Universiteit van Breslau tot doctor in de filosofie en de psychologie op het proefschrift Idee und Individuum. Toen zijn ouders ...
Bekende werken‎: ‎Über den Prozeß der Zivilisa...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag: is de mens (dwz de mens als soort) autonoom ja of nee?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Je hebt weleens betere vraagjes op de tafel gelegd.

(We have to sit and think about it, zou Norbert Elias zeggen.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Elias was een kantiaan, en kant was Kant. Wie heeft er nu gelijk?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Hoe vaak heb ik de professor niet juist nadrukkelijk afstand horen nemen van d(i)e filosofie? Vaak, heel erg vaak want hij wilde socioloog zijn. In het hoofdwerk kun je dat mooi nalezen. Over het civilisatieproces.
Norbert Elias - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Norbert_Elias

Bekende werken, Über den Prozeß der Zivilisation (Het civilisatieproces) ... (keuze); 4 Literatuur over Elias' leven, werk en ideeën; 5 Externe links; 6 Referenties ...
‎Levensloop · ‎Werk en receptie · ‎Publicaties (keuze) · ‎Literatuur over Elias ...
Plaats reactie