De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Je dwaalt af.

Het humanisme is gebaseerd op de veronderstelling dat de mens autonoom is (dwz morele zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid). Volgens mij vond Kant dat ook, en volgens jou vond Sartre dat eveneens.

Maar volgens jou zou Elias de mens (als soort) niet autonoom beschouwen. Welk standpunt deel je nu, dat van Kant, Sartre of Elias? Alle drie tegelijk kan niet wegens logische tegenspraak.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

De socioloog spreekt natuurlijk nooit over "de mens" want dat is een abstractie. Ook autonomie is een concept, de socioloog spreekt over relatieve autonomie,,,Is dit logisch? Ik hoor het wel.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Sociologie gaat over de interacties tussen mensen. Dat vereist nul toelichting.

Hier is een andere, filosofische vraag aan de orde, namelijk of de mens (als soort) ja dan nee autonoom is. Maw. is de mens ja dan nee zijn eigen morele wetgever? Kant vond van wel. Sartre ook. En jij?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Een paard holt naar zijn baas, eet staande en gaat harder lopen als het de sporen krijgt. Een mens reageert anders, maakt keuzes. Gaat juist zitten als de baas roept, kent ironie, sarcasme soms. Gaat zitten of liggen bij de maaltijd, volgt een of andere etiquette. Dit noem ik relatieve autonomie, filosofisch een zeer acceptabel standpunt...
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Zojuist even nagezocht in mijn Oxford Companion to Philosophy en ja hoor ...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Het draaien gaat je makkelijker af dan een klip en klare keuze. En dat voor een zelfverklaard humanist....Misschien deugt er wel iets niet met de filosofische grondslagen van deze levensovertuiging....
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Nou,er zal best iets niet deugen bij die levensbeschouwing maar het beginsel zelf verantwoordelijk blijven en een gelijke behandeling als beginsel daar kan ik geen kwaad in zien.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Goede bedoelingen ja. Wie heeft die niet?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Nou, ik woon in de hoofdstad, je zou versteld staan van de kwade bedoelingen.

De gedichten van Jean Pierre Rawie, 1979-heden | Koninklijke ...
https://www.kb.nl/.../jean-pierre-rawie ... -1979-hede...

Jean Pierre Rawie debuteerde in 1979 met Het meisje en de dood, waarmee hij .... Jean Pierre Rawie, Kwade trouw, gevolgd door Liederen in opdracht (1986).

Maar ook Sartre deed er vaak een boekje over open...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... UxXFFqOAu8
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Nou, ik woon in de hoofdstad, je zou versteld staan van de kwade bedoelingen.

Je bent je er waarschijnlijk niet bewust van dat jouw moraal niet universeel geldig is. Wat voor de 1 een terrorist is, is voor de ander een vrijheidsstrijder.
Plaats reactie