De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Die aan Sartre ontleende autonomie is aanvechtbaar, zeker.
Volgens mij gaat die zogenaamde menselijk autonomie terug tot Emanuel Kant.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Je hebt volkomen gelijk, maar bij de oprichting in 1947 speelde de beroemde lezing van Sartre L'existentialisme est un humanisme van 1946 de oprichters door het hoofd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Er kan zoveel door het hoofd van de oprichters zijn gegaan. Maar er kwam een moment dat ze wilden meeprofiteren van de subsidie ruif, en dan zouden ze echt met wel wat beters voor de dag zijn gekomen dan goede bedoelingen of gebabbel van Sartre, toch?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Het H.V. streefde naar gelijke berechtiging van kerken en buitenkerkelijken. Zeker na Marga Klompé.

(Ik heb, geloof ik, al eens eerder aangetoond dat Sartre geen babbelaar was. Alles, behalve dat...)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Het humanisme is geworteld in het leerstuk van de menselijke autonomie. Eens / oneens?
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Nu moet ik goed opletten, ik spreek niet namens het H.V. Maar ben indertijd wel lid geworden omdat ik de stelling dat mensen uitsluitend zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun daden, onderschrijf.
Norbert Elias heeft mij geleerd te beseffen dat de volledig autonome mens ( homo clausus ) niet bestaat, niet kan bestaan.
Ik hoop dat dit voldoet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:omdat ik de stelling dat mensen uitsluitend zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun daden, onderschrijf.


Uitsluitend zelf verantwoordelijk....dit veronderstelt een volledig autonome mens.
hagenaars schreef:Norbert Elias heeft mij geleerd te beseffen dat de volledig autonome mens ( homo clausus ) niet bestaat, niet kan bestaan.
Je bent het dus eens met Elias, al zeg je niet waarom. Dit zou betekenen dat de mens niet volledig autonoom zou zijn.

Zoiets heet een logische strijdigheid Hagenaars, en daar kan men nu eenmaal niet van weg draaien. Nou ja, jij natuurlijk wel...
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op ma 29 apr 2019, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

@ Neerhoff. Het kan ( helaas, wellicht ) allebei waar zijn, dus geen volledige autonomie en toch zelf verantwoordelijk.

Sartre heeft hierover veel en vaak erg fraai, geschreven...( Wikipedia: Een van Sartres belangrijkste thema's was de existentiële vrijheid in een wereld zonder hogere macht die zin of betekenis geeft aan het leven. Die moet de mens zelf maar zien te scheppen, hoe moeilijk dat ook is. Beknopt en abstract formuleerde hij dat als: de existentie gaat vooraf aan de essentie. De mens is dus in essentie vrij en kan zijn verantwoordelijkheid niet afschuiven op omstandigheden, zelfs niet in extreme situaties. Je bent bijvoorbeeld altijd vrij om nee te zeggen (of te denken) tegen de bezetter. Zijn productiviteit was juist tijdens de Duitse bezetting vrij hoog; zijn filosofische hoofdwerk L'Être et le Néant heeft hij in die tijd zonder problemen kunnen publiceren, evenals zijn toneelstukken Les mouches en Huis clos. In L'Être et le Néant trachtte hij mede onder invloed van Heidegger op een fenomenologische wijze een 'zijnsleer' op te bouwen. Dit leverde hem van Heidegger de kwalificatie 'begaafd journalist' op.[1] )
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het kan ( helaas, wellicht ) allebei waar zijn
Leg dat maar eens uit.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ja, Neerhoff. Ik zal er over nadenken of ik de vriendelijke uitnodiging ga accepteren, maar niet deze week, want die zit tjokvol.
Plaats reactie