De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Zie hier http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=70#p3456 voor een vervolg op de discussie.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Zou er ten onzent iemand zijn die tegen dit grondrecht is? Is het niet zo dat de UvH een rijkslicentie heeft?

Dit is de geschiedenis: cc van Wikipedia.


In 1962 startte het Humanistisch Verbond een opleiding voor geestelijk raadslieden in de strijdkrachten. Twee jaar later werd het Humanistisch Opleidings Instituut (HOI) opgericht, dat aanvankelijk een tweejarige opleiding, later een vierjarige opleiding verzorgde. Het was een hogere beroepsopleiding die bij afronding een tweedegraads bevoegdheid voor humanistisch vormingsonderwijs (HVO) opleverde. Deze opleiding werd door de ministers van Defensie en Justitie erkend.

In mei 1986 richtte het Humanistisch Verbond een instituut voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek op; voor dit instituut werd al spoedig de naam Universiteit voor Humanistiek vastgelegd. Een opleiding op wetenschappelijk niveau werd noodzakelijk geacht vanuit maatschappelijke ontwikkelingen en de hoge eisen die aan de geestelijk werkers werden gesteld. Ook zou de beoogde universiteit beter in staat zijn om, door middel van wetenschappelijk onderzoek, de theoretische basis voor het geestelijk werk verder te ontwikkelen.

In januari 1989 werd het principebesluit tot aanwijzing van de UvH door de minister van Onderwijs en Wetenschappen aan de Tweede Kamer voorgelegd. Omdat de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs (WWO) moest worden veranderd, werd pas in juli 1991 de aanwijzing van de UvH een feit.

De universiteit wordt grotendeels bekostigd door het Rijk. De opleiding heeft het karakter van een wetenschappelijke beroepsopleiding, vergelijkbaar met de door theologische universiteiten verzorgde kerkelijke opleidingen.
Artikel van Floris van den Berg: http://cult.tpo.nl/2016/07/29/academisc ... manistiek/
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Die Floris !..., hij eet geen vlees, maar lust zijn piepkleine opponenten rauw. Ik snap niet waarom hij zich zo druk maakt over die mijnheer ten Kate...De dichter zei het zo: "

Maar Goddank! zingt nu cantaten ...

Daar komt J.J.L. ten Kate!

Dankt den Heer met snarenspel

Voor Ten Kate J.J.L.

Dat is scheppen, dat is dichten,

Loven, lieven, steunen, stichten ...

Zing, ten Kate! zing uw lied!

God vergeet zijn dichter niet![1]

[1] ↑ Fragment uit Predikantenlied ("Hulde aan onzen geestelijken stand") in: Grassprietjes, uitg. W. Versluys, Amsterdam (1916)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Artikel van Floris van den Berg: http://cult.tpo.nl/2016/07/29/academisc ... manistiek/
Naar mijn mening een uitstekende kritiek op het beleid van de humanistische nep-universiteit van Feldwebel Floris van den Berg.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Grappig, humanisme, zeker in ons land, is een ruim gesteld begrip, het Humanistisch Verbond heeft altijd ook kleine groepjes gelovigen in huis gehad.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Zo licht het H.V. de jongeren voor: "Religie is een typisch cultuurkenmerk waarin één of meerdere goden aanbeden worden door middel van verschillende rituelen…
Verder is kenmerkend voor een godsdienst dat God of de goden op de een of andere manier heil brengen, in ieder geval na de dood en dat er een bepaalde levensvisie op de mens bij hoort, die aangeeft hoe men moet leven om dat heil te verdienen.
Is religie nog wel van deze tijd?
“Ik denk dat sommige religies niet meer van deze tijd zijn zeg maar. Heel dogmatische ideeën over hoe de wereld in elkaar zit met een heleboel mythische ideeën bijvoorbeeld, dat de wereld in 6 dagen geschapen is terwijl we tegenwoordig met de moderne wetenschap en alle ideeën over bijvoorbeeld hoe het leven zich ontwikkeld heeft, weten dat daar miljoenen jaren over gedaan wordt. Dan denk ik van: dat soort ideeën, ja, dat zijn een beetje een sprookje zou je kunnen zeggen, dus om daar je levensvisie op te bouwen, dat lijkt me niet meer van deze tijd.
Dus een verschil tussen religies en humanisme is, denk ik het soort vragen wat het stelt. Een religie zou je kunnen zeggen, houdt zich bezig met zinkrijging in de traditie van een religie zitten heel veel verhalen waarin je een antwoord krijgt op “Wat betekent de wereld? Wat betekent de mens? Waarom zijn de dingen zoals ze zijn?” en in het humanisme gaat het meer over zingeving, gaat het over “Hoe geef jij zelf zin en de wereld en aan jouw eigen leven?” en “in welke mate heb je dat…, heb je om zelf je eigen leven vorm te geven?”, dat staat heel erg voorop in het Humanisme." Uit School T.V.
Of het veel zal helpen?
Het SCP concludeert als volgt. "Conclusies. Deze notitie geeft een beeld van de mate waarin Turkse en Marokkaanse Nederlanders begrip hebben voor jongeren die vanuit Nederland voor IS willen vechten of voor mensen die voor hun geloof geweld gebruiken. Veruit het merendeel van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders heeft geen begrip voor uitreizigers of religieus geweld. Wanneer er wel begrip is, is dat eerder voor uitreizigers dan voor mensen die gewelddaden begaan voor hun geloof. Het begrip is het grootst onder jongeren. Een op de zeven Turks-Nederlandse jongeren en een op de negen Marokkaans Nederlandse jongeren zegt begrip te hebben voor religieus geweld. Het gaat in de meeste gevallen om een beperkte mate van begrip; het aandeel jongeren dat veel begrip heeft is relatief klein (resp. 1% en 2%). We benadrukken hier nogmaals dat het in deze metingen gaat over begrip dat mensen hebben voor het gedrag van anderen en dat dit los kan staan van eigen gedragsintenties."


Bron SCP Werelden van verschil
Over de sociaal-culturele afstand en positie van migrantengroepen in Nederland .
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Grappig, humanisme, zeker in ons land, is een ruim gesteld begrip, het Humanistisch Verbond heeft altijd ook kleine groepjes gelovigen in huis gehad.
Gelovige humanisten bestonden nog wel tijdens de Reformatie. Maar gelet op de Verklaring van Amsterdam is een gelovige humanist een contradictio in terminis.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Maar ja, ze bestonden nu eenmaal en waren leden van het Verbond.. Veelal 'doorgeschoten' leden van De Vrije Gemeente. De vroegere eigenaar van Paradiso...

Paradiso is gevestigd in het voormalige verenigingsgebouw uit 1879 van het kerkgenootschap De Vrije Gemeente, dat is ontworpen door de architect G.B. Salm. ... Deze zetten zich in voor de oprichting en instandhouding van jeugdcentra, wat begin 1968 resulteerde in de oprichting van Paradiso.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Maar ja, ze bestonden nu eenmaal en waren leden van het Verbond.. Veelal 'doorgeschoten' leden van De Vrije Gemeente. De vroegere eigenaar van Paradiso...
Het huidige humanisme kan je afrekenen op de verklaring van Amsterdam of de statuten van het Humanistisch Verbond. Daarin wordt de mens als autonoom wezen verondersteld (met een autonome moraal) . Voor humanisten is dit hun bestaansgrond. Om oa. om deze reden is het humanisme een religie.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik heb er geen bezwaar tegen dat je het begrip religie oprekt, maar wat schiet je er mee op?
Die aan Sartre ontleende autonomie is aanvechtbaar, zeker.
Plaats reactie