Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door fred neerhoff »

Strijd tegen elke vorm van onderdrukking verdient wat mij betreft steun. Vooral de strijd tegen seksuele onderdrukking en discriminatie is natuurlijk van eminent belang. En ja, de vernietigende invloed van religieuze beïnvloeding in de prille jeugd wordt inderdaad nogal eens zwaar onderschat.

Maar ga dan niet zelf op de dogmatische toer met je heiligverklaring van Socrates. Hou het vooral zo dicht mogelijk bij jezelf zou ik zeggen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door Frans van Dongen »

MvG bedoelt wellicht, dat er een verband is tussen religie enerzijds en sexuele deviaties, variaties en/of stoornissen anderzijds.

Ik geloof dat zeker. Freud wees er herhaaldelijk op.
Het celibaat en het feit dat er relatief veel gevallen van pedofylie op kath instellingen plaats vonden, is daar ook een voorbeeld van.
De kerk heeft sex eeuwenlang tot zonde verklaart. Dat is een derde voorbeeld.

Het zou misschien de moeite waard zijn, om zoiets wetenschappelijk te onderzoeken:
Het verband tusen religie en sexuele deviaties cq stoornissen.

Of is dat al onderzocht ?
hagenaars

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door hagenaars »

Je schreef zojuist dat Freud er vier boeken over schreef, dat deed hij natuurlijk niet zonder onderzoek. :ugeek:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door fred neerhoff »

Frans van Dongen schreef:Het zou misschien de moeite waard zijn, om zoiets wetenschappelijk te onderzoeken:
Het verband tusen religie en sexuele deviaties cq stoornissen.

Of is dat al onderzocht ?
Ha ha, meen je dat nou echt? Je lijkt paus Ratzinger wel, die snapt ook al niks van religie en seks!
hagenaars

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door hagenaars »

Over Ratzinger:

In zijn brief van 1986 schreef hij onder andere: "Hoewel de bijzondere neiging van een homoseksueel geen zonde is, is het een min of meer sterke tendens die naar een intrinsiek moreel kwaad neigt; en dus moet de neiging zelf als objectieve storing worden gezien." (3) en tevens "Het is betreurenswaardig dat homoseksueel geaarde personen het voorwerp geweest zijn en nog zijn van gewelddaden in woord of daad. Daar waar dit plaats vindt, moet dit door de herders van de Kerk veroordeeld worden." (10) Met deze brief bevestigde hij de kerkelijke leer, die een duidelijk onderscheid maakt tussen geaardheid (=persoon) en de levenswijze (=zonde) die eruit kan voortvloeien. Sinds de tweede helft van de 20e eeuw, en vooral sinds mei 1968, hebben vele pressiegroepen die een gelijkschakeling van hetero- en homoseksualiteit nastreven dit moreel standpunt bestreden.

Ik denk overigens niet dat je kunt zeggen dat hij ´niets snapt´ van deze zaken...Was het maar waar, haha. :mrgreen:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door fred neerhoff »

Over Ratzinger: een seksueel frustraat en wetenschappelijk dwaallicht.
hagenaars

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door hagenaars »

Hij snapt het allemaal wel degelijk, is hij gefrustreerd? De kerkvorst? Ik geloof er niets van. Wat ik van hem las over evolutie, geschiedenis en filosofie bleek niet de opinie van een dwaallicht. Nee, een kerkvorst, mooie functie, toch?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door fred neerhoff »

Typisch de reactie van een onverbetelijke wegkijker!
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door Frans van Dongen »

Frans van Dongen schreef:
Het zou misschien de moeite waard zijn, om zoiets wetenschappelijk te onderzoeken:

Het verband tusen religie en sexuele deviaties cq stoornissen.

Of is dat al onderzocht ?
FRED: Ha ha, meen je dat nou echt?
Ja; dat meen ik echt.

Betreffende Ratz ben ik het eens met Fred.
Het is nog maar kort geleden -tijdens Ratz's pontificaat- , dat condooms verboden werden in katholiek Afrika met een enorme verspreiding van AIDS als gevolg.
Je kunt zoiets religieus noemen, maar volgens mij is het religiant, nl crimineel.
hagenaars

Re: Astra Socratische perfectionistische METAFYSICA

Bericht door hagenaars »

Fred weet heel goed dat ik wegkijken verfoei, ik zou mijzelf een toeschouwer willen noemen. @Frans. Je moet je toch eens in zijn biografie verdiepen. Hij heeft de condooms juist ingevoerd bij Aids.

De Standaard zondag 21 november 2010
Bron: afp, ap
Auteur: mtm


Het Vaticaan heeft er zondag op gehamerd dat een condoom echt 'uitzonderlijk' gebruikt mag worden. Het herhaalt daarbij dat dat gebruik 'geen oplossing voor het probleem vormt'.


Op de vraag of 'de katholieke Kerk fundamenteel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen is', antwoordde de paus: 'In bepaalde gevallen, wanneer de intentie het risico op besmetting verminderen, kan dat wel een eerste stap zijn om de weg te openen naar een meer menselijke, anders beleefde seksualiteit.'

In het boek van een Duitse journalist over tal van onderwerpen als pedofilie, het celibaat, de wijding van vrouwen en de relatie met de islam geeft Benedictus XVI slechts één voorbeeld om zijn woorden te illustreren, namelijk dat van een mannelijke prostitué.

'Er kunnen individuele gevallen zijn, zoals een mannelijke prostitué die een condoom gebruikt, waarin dat een eerste stap kan zijn naar een zedelijke verheffing, een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil', aldus de paus.
Plaats reactie