Erasmus in de atheïstische canon?

hagenaars

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door hagenaars »

Die stiekeme van Hooff is ook nog niet uitgeschreven over zijn held Erasmus, kijk maar in de Vrijdenkeker van deze maand. Wat een onderkruiper!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door fred neerhoff »

Frans van Dongen schreef:Ok, maar Erasmus zèlf zal het toch wel beste hebben geweten.
Zie
fred neerhoff schreef:Erasmus was een veelschrijver die zich regelmatig dubbelzinnig uitliet en zichzelf ook niet zelden tegensprak. En dat is hier in dit Erasmus-adorerende Christelijke Nederland minder bekend. Vandaar ook dat ik mijn oordeel over Erasmus steeds heb gebaseerd op wat internationaal gerenomeerde historici als Diarmaid McCullogh en Johnathan Israël over Erasmus te melden hadden. Dat deed ik ook al met betrekking tot de anti-joodse agenda van Erasmus.
Enne, je kent het boekje 'Protest van Erasmus tegen renaissance van Hebreeuwse literatuur' van Hans Jansen (2010) toch wel? Ik hoop namelijk dat je je niet door de vertaalster van Erasmus' 'Lof de Zotheid', de mediëviste Petty Bange met haar boekje 'Desiderius Erasmus, portret van een humanist'(2007) in de in de luren hebt laten leggen?

Verder blijf ik benieuwd naar je mening over Niccolo Machiavelli die in jouw "Canon" volledig ontbreekt, maar naar mijn mening juist de kampioen van het secularisme is. Zie bijvoorbeeld ook http://www.historyguide.org/intellect/humanism.html
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door Frans van Dongen »

Fred: .... Ik hoop namelijk dat je je niet door de vertaalster van Erasmus' 'Lof de Zotheid', de mediëviste Petty Bange met haar boekje 'Desiderius Erasmus, portret van een humanist'(2007) in de in de luren hebt laten leggen?
Nee, dat hoop ik ook niet en ik hoop ook niet dat jij je erdoor in de luren heb laten leggen.

Ik vind E's uitspraken nog steeds voor secularisme vatbaar. En wat anderen dan E zèlf, daar over zeggen, lijkt me net iets minder relevant.

Ben het wel me je eens, dat Machiavelli ontbreekt.
Er ontbreken er wel meer.

Als jij een goed stukje over M. kan schrijven van 1 a 2 bladzijden, dan plaats ik zo op het Canon.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door fred neerhoff »

Frans van Dongen schreef:Als jij een goed stukje over M. kan schrijven van 1 a 2 bladzijden, dan plaats ik zo op het Canon.
Gaat niet gebeuren Frans. Jij je "Canon" en ik mijn vrijheid.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door Frans van Dongen »

FRED: ".... en ik mijn vrijheid"
Ben ik ook sterk voor: daarom laat ik Erasmus lekker staan op het Canon.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door fred neerhoff »

Frans van Dongen schreef:Ben ik ook sterk voor: daarom laat ik Erasmus lekker staan op het Canon.
Je durft Frans: een "atheïstisch canon" met Erasmus en zonder Machiavelli!

Maar je bevindt je in goed - humanistisch - gezelschap: ook in het humanistisch canon van het Humanistisch Verbond ontbreekt Macchiavelli (zie http://www.humanistischecanon.nl/alfabet?t=M) , en onder het trefwoord Atheïsme ontbreekt Spinoza (zie http://www.humanistischecanon.nl/atheisme)!

Hoe verward kan je zijn?
hagenaars

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door hagenaars »

Wie die twee, Spinoza en Machiavelli vergeet, heeft last van een slecht geweten en weinig inzicht. Maar dat snap ik als je Erasmus een atheist noemt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Maar dat snap ik als je Erasmus een atheist noemt...
Dit is vooral zo opmerkelijk omdat de prominente Verlichtingsdenker Denis Diderot ook al ontbreekt!
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door Frans van Dongen »

FRED: Je durft Frans: een "atheïstisch canon" met Erasmus en zonder Machiavelli!
Let op Fred: Ik zeg niet, dat M er niet op mag; ik zeg alleen maar, dat E er ook op moet. M mag ervan mij op (ik heb je nota bene gevraagd, om iets over hem te schrijven)

Ik heb nooit beweerd, dat het Canon volledig is. Een canon is nooit af.


@LEX: Je hebt niet goed gekeken; Spinoza staat er wel op. Heeft trouwens ook in de Vrijdenker gestaan. (Alle denkers uit het Canon trouwens) Diderot zou er, wat mij betreft zeker op kunnen.

Nog iets: Waarom protesteren jullie niet tegen het feit, dat de kerkvader Augustinus er ook op staat ?
hagenaars

Re: Erasmus in de atheïstische canon?

Bericht door hagenaars »

Maar laten we dan een apart onderwerp Augustinus maken.
Plaats reactie