het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

martin

het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door martin »

Zij die zich laten leiden door een HERDERSCHAP van wolven in schaapskleren (zoals bisschoppen domines en piesters), daar willen MENSEN die een OPVOEDING genoten hebben van meer dan die van DOMME SLAVEN niet meer op responderen , In de WETENSCHAP dat wat voor het een HET GOEDE is namelijk normen en waarden bij heteroseksuelen , is het KWADE van HET BETERE waar het gaat om normen en waarden voor homoseksuelen , dat GOEDE en BETERE isook nog eens het KWADE van HET BESTE waar het gaat om normen en waarden bij biseksuelen , het ALLERBESTE is dat ALLES als het GOEDE te ervaren , maar daarvoor moet je een OPVOEDING genoten hebben van meer dan die van domme slavenje niet laten leiden door een HERDERSCHAP VAN WOLVEN IN SCHAAPSKLEREN en je zeker niet laten afblaffen of bijten door HONDEN met een zogenaamde religieuze opvoeding , die continue het GOEDE tot het KWADE van HUN GOEDE maken in feite zich profileren ten koste van het GOEDE VAN ANDEREN , omdat ze met betrekking tot het GOEDEzo niets zijn dat ze met betrekking tot het GOEDE nooit iets zullen worden AMEN,
hagenaars

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door hagenaars »

Beste Martin,

Graag minder hoofdletters en concrete vragen of opmerkingen, kan dat?
martin

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door martin »

geachte heer haagenaars , ik wilde eens opschrijven wat het kleine boekje van Socrates zegt opgetekent door zijn leerling plato Dat boekje staat nog steeds op de Index van het vaticaan Ik heb het maar eens vertaald zo dat het Openbaar wordt
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door Frans van Dongen »

UIT: serie Het Seculiere Denken in de Oudheid (verschenen in de Vrijdenker en op het Atheistisch Canon: http://www.atheistischebeweging.nl/inde ... ratesplato )


Socrates/Plato

Socrates en Plato moeten in historisch opzicht als twee van elkaar gescheiden figuren worden gezien. In filosofisch en in literair opzicht zijn ze echter min of meer elkaars "Alter Ego": Socrates sprak, Plato schreef. Ze worden hier samen besproken.

Waarom is Plato voor het atheïsme belangrijk, ondanks het feit dat de "Scholastiek", dwz de katholieke filosofie, voornamelijk op de ideëenleer van Plato is gebaseerd ? Nietzsche merkte in dit verband op: "Christendom is Platonisme voor het gewone volk" (Zie: Nietzsche op Ath Canon). Men zou dus kunnen zeggen, dat je Plato moeilijk als een atheïst kunt beschouwen ! Dat lijkt waar, maar Socrates, waar Plato voornamelijk over schreef en waarmee hij op z'n minst in literair opzicht mee vereenzelvigd kan worden, werd veroordeeld voor "goddeloosheid" en moet dus als een van de oudst bekende relatieve, zo niet absolute, atheïsten worden beschouwd.

Socrates werd door de Atheense hoge raad ter dood veroordeeld, omdat hij de jeugd zou "bederven", door ze godsdienst uit hun hoofd te praten. Hij moedigde ze aan, om kritisch over de goden en godsdienst te denken en te praten. Omdat je volgens hem overal kritisch over moest zijn. Socrates vond zelf niet, dat hij de jeugd bedierf; integendeel hij hield vol, dat godsdienst de jeugd bedierf. En hij bood aan, een boete te betalen, vergelijkbaar met 3,95 waarmee hij zijn rechters hoonde. Hij werd in 399 ter dood veroordeeld, omdat hij de staatsgoden niet eerde. Een getuige, ene Meletos, vond het zelfs nodig, om tijdens het proces op te merken, dat Socrates een "volslagen atheïst" was. Toen duidelijk werd, dat hij het niet zou overleven, toonde Socrates zich vrij realistisch ten opzichte van zijn naderende dood. In de "Apologie" van Plato zegt hij hierover:
"....Laten we het eens zo bekijken: Hoeveel reden zijn er niet, om te hopen, dat de dood een zege is ? Want dood zijn is één van tweëen: Of het is een soort niet-zijn en dan heeft de dode geen enkele gewaarwording, van wat dan ook. Of, zoals sommigen beweren, zou dood gaan een soort verandering zijn; een soort verplaatsing, waarbij de ziel zou verhuizen naar elders. Als er nu geen enkele gewaarwording is, maar alleen iets als een slaap, waarin men zelfs niet droomt: Wat een wonderbare winst moet de dood dan wel niet zijn....? "


Omdat Plato vooral belangrijk is vanwege zijn "Allegorie van de Grot" en zijn "Ideëenleer", laten we die hier ook de revue passeren. Deze items zijn belangrijk voor de filosofie in het algemeen en tenslotte is atheïsme ook een vorm van filosofie; hoewel je, als je naar de Milesische school kijkt, eerder zou zeggen, dat filosofie een vorm van atheïsme is.

Maar eerst iets over het Orakel van Delphi, omdat dat zo mooi laat zien, hoe Socrates dacht en waarom hij de vader van de filosofie genoemd kan worden; ongeveer zoals Freud (Zie: Freud op Ath Canon) de vader van de psychologie genoemd kan worden:

Men vroeg een keer aan het Orakel van Delphi, wie de wijste man van Athene was. Het orakel antwoordde, dat Socrates dat was. Toen de Atheners aan Socrates vroegen, waarom hij de wijste zou zijn, verklaarde hij dat als volgt:
"....Waarschijnlijk vindt het orakel mij de wijste, omdat ik me er het beste van iedereen van bewust ben, dat ik niets, of bijna niets weet. Altijd als ik aan mensen vraag: Wat is nu eigenlijk schoonheid, wat is nu eigenlijk dapperheid, wat is nu eigenlijk rechtvaardigheid, wat is nu eigenlijk god ? Dan krijg ik meestal eerst een oppervlakkig antwoord. En als ik vervolgens doorvraag, blijkt dat ze het meestal niet eens behoorlijk kunnen definiëren. Meestal weten ze dus letterlijk niet, waar ze over praten ! Overigens weet ik het zelf meestal ook niet. Maar ik weet ten minste, dat ik het niet weet. En ik kom er eerlijk voor uit, dat ik het niet weet. Daarom noemt het orakel mij de wijste man van Athene...!".

In zijn "Allegorie van de Grot" beschrijft Plato de relatie tussen het menselijk bewustzijn en het heelal. Hij vergelijkt de mensen met een aantal figuren, die met hun hoofd vast gebonden in een grot zitten, zodanig, dat ze alleen maar strak voor zich uit kunnen kijken naar een muur. Op deze muur worden schaduwen geworpen door een vuur, dat zich achter hen bevindt en dat ze dus ook niet kunnen zien. Ze zien alleen maar de schaduwen voor zich. En dat is hun hele beeld van de werkelijkheid. Plato brengt hiermee heel beeldend en overtuigend naar voren, dat, datgene wat we als de werkelijkheid, de ons omringende omgeving, beschouwen, slechts een flauwe afspiegeling is van de werkelijke werkelijkheid. Niet meer dan een schaduw van wat er zich afspeelt. In modern natuur-wetenschappelijk opzicht is dit zeker zo: Wat je ziet, bijvoorbeeld de kleuren, is slechts een zeer beperkt gebied van alle golflengte's aan licht, die er zijn; slechts een streepje licht dringt tot ons bewustzijn door. Ook voor wat je hoort, geldt iets dergelijks: slechts een beperkt aantal golflengtes zijn waarneembaar en het grootste gedeelte van wat er te horen zòu zijn, hoor je níet. En hetzelfde geldt voor de overige zintuigen. Plato's grot is dus duidelijk nog niet achterhaald.

Pythagoras (Zie: Pythagoras) stelde reeds, dat je iets simpels als een circel alleen maar kon bedenken. Je kon er niet één laten zien, want die zou onzichtbaar dun zijn. Hiermee gaf hij min of meer de aanzet voor de "Ideëenleer" van Plato; een Ideëenleer, die evenals de Allegorie van de Grot in feite een kennis-theorie is:

De Ideëenleer komt er in het kort op neer, dat je bewustzijn in feite modellen maakt van de informatie-indrukken, die langs zintuigelijke weg binnen komen. Waarvan je een wereld construeert, die je dan voor de werkelijkheid houdt. Het zijn slechts modellen van bomen in ons hoofd, die we de bomen noemen, maar die dus in feite alleen maar een gedachte-constructie, zeg maar een "afdruk" zijn van de echte boom. Een idee ! Je ziet dus niet de echte boom; die krijg je nooit te zien ! Er zijn dus twee werkelijkheden: de bomen zelf en de bomen, die jij ziet (die, technisch gesproken alleen maar in je hoofd bestaan). Wat je ziet is slechts een "idee" van een echte boom.

Daar komt nog bij, dat je zo'n Platoons "idee" nodig hebt om de abstracties te kunnen maken, die nodig zijn, om de taal te laten functioneren: Als je denkt aan een kat, dan kan het zijn, dat jij een net iets ander beeld hebt van een kat dan ik. Toch begrijpt iedereen, wat er bedoeld wordt, als het woord "kat" valt. Er is voor iedereen in de taal slechts één soort "oerkat", terwijl de echte katten daar allemaal min of meer op lijken.... daar een soort afgeleide van zijn. Zonder dat soort abstracties, zonder dat soort "ideëen", zou de taal niet kunnen funtioneren !

Nog duidelijker wordt het, als we naar het wiskundige begrip "circel" kijken. Iedereen weet wat dat is en het is keurig gedefinieerd: De verzameling van punten, die allen dezelfde afstand hebben tot het middelpunt. Maar punten zijn oneindig dun en dat betekent dat er problemen ontstaan, als we een echte circel proberen te maken. We kunnen er één tekenen op papier met een passer. Maar al hebben we nog zo'n dun tekenend potlood, we kunnen nooit een circel maken, die één punt dik is en hem nog waarnemen ook. Echte circels, die aan de definitie voldoen, kunnen dus per definitie niet waargenomen worden. Circels bestaan dus niet in de "echte wereld", maar we stellen er ons wel één voor.

Welnu de Ideëenleer stelt, dat de echte circel alleen "in je hoofd bestaat" en niet in de echte wereld. Je kunt het ook omdraaien en stellen, dat de gewone wereld, waarin dus niet eens circels kunnen bestaan, een flauw afgietsel is van de ideëenwereld in je hoofd. En niet de echte; terwijl die ideëenwereld in je hoofd de echte wereld is; bijvoorbeeld omdat daar ten minste circels kunnen bestaan.

Plato vond dat alleen de ideëen werkelijk waren. Aristoteles dacht daar iets anders over en men is tot in de Middeleeuwen over deze kwestie blijven discussiëren.
Laatst gewijzigd door Frans van Dongen op di 04 dec 2012, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door hagenaars »

Aristoteles en Plato, werkelijkheid en idee, het blijft tot de dag van vandaag de mensen boeien...
martin

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door martin »

Geachte Hagenaars bedankt voor het prachtige verhaal
Maar nu leven we in het jaar 2012, waqar het gedachtengoed van Socrates na het jubeljaar 2000 van Humanist Paus Johannes Paulus geeffectueerd mag worden , ofwel de VERITATIS SPLENDOR Orbi Bi dus van Socrates van het Urbi et Orbi, Alles mag nu als je MENSEN maar niet schaadt
het boek Astra van Socrates is het zelfde als de boom der kennis uit de bijbel de Koran en de Thora, waar geduid wordt dat er naast hetero seksuele gerichtheid en homoseksuele gerichtheid ook een biseksuele gerichtheid bestaat en dat daar na het Jubeljaar 2000 normen en waarden bij bedacht mag worden
Er staat in alle heilige geschriftenof het nu de Bijbel de Koran of de Thora is in de OPENBARING "ik heb mijn roede op jeugdige leeftijd met de vuist gemeten" Dat komt uit ASTRA VAN SOCRATES, die zei "ik heb mijn roede op jeugdige leeftijd met de vuist gemeten daar kwam niets anders uit dan dat ik biseksueel ben en van de SCHITTERING VAN DIE WAARHEID wilde Socrates niet geamputewerd worden ofwel de VERITATIS SPLENDOR ORBI SOCRATES VAN HET URBI ET ORBI

in 1991 was in Amsterdam de Eeerste Internationale Conferentie over biseksualiteit er worden er vanaf die tijd om de vier jaar zo'n conferentie gehouden de vierde conferentie was in Londen
Ik heb met een aantal hoogleraren humanistiek TOEN een biseksuele gerichtheid bepleit in de algemene wet gelijke behandeling Als lid van D66 ,om een aanzet te geven tot emancipatie van biseksuele jongens en meisjes en mannen en vrouwen met normen en waarden met betrekking tot dit ALLES
Nu ALLES er is zoals het hetero en homo condoom als een hoorn des overvloeds op AARDE, kunnen nu biseksuele emanciperen, zonder dat dat leidt tot zedelijke vervuiling door gebruik te maken van condooms, Dus het WIJSGERIG PERSPECTIEF van Socrates , dat biseksualiteit de TOEKOMST heeft

Vele Eeersten zullen de Laatsten zijn , de eersten waren Socrates en Plato en de laatsten anno het jubeljaar 2000 zijn de biseksuelen die met het ALLES mogen emaniciperen, als einde van heibel en bijbel zonder dat ze een kruisdood sterven door seksueel overdraagbare ziekten door gebruik te maken van condooms

Geloof hoop en liefde, perfectionisme dus, de gelovige zijn volmaakt heid bereikt, of de MENS zijn volmaakt heid bereikt. Zo verwachten ze ALLES van leerstuk bijbel en Alles van metaforische beeldsprakerige jezus of eigenlijk Plato en leerlingen. Van BISDOMHEID naar BISWIJSHEID, Socrates qwerd door schade en schande WIJS. Dus nu Alles er is laten we dan in WIJSHEID eens ophouden MENSEN te beschadigen , of je nu he ho of bi bent.

Mensen hebben van oudsher al zulke karakters wat was er het eerste de kip of het ei , biseksuelen waaren er het eerst. Maar ze werden het PARADIJS uit gejaagd , omdat dat in die tijd leidde tot zedelijke vervuiling bij gebrek aan condooms
Socrates had in die zin ALLES OP EEN RIJ en dat WIJSGERIG PERSPECTIEF in zich in zijn humane geest als grondlegger van het Humanisme, maar om dit ALLES te weten moet je bijna een leraar gymnasium zijn.
Nu kunnen we doen aan biseksuele vriendschaps netwerken, met goede zeden.
Dus nu van 2000 jaar excommunicatie naar dialoog en communicatie volgens het gedachtengoed van Socrates en plato en Plato en leerlingen en de dialogen van Plato.met nu als laatste comingouts van biseksuelen en vorm geven aan ,
Het is het eibnde der tijden , er wordt niet meer gericht maar mensen richten zichzelf in he ho of biseksuele gerichtheid, Hij zal ons richten Socrates dus als grondlegger van het humanisme.
Er zzijn geen lusten en leven zonder lasten dus normen en waarden
Als de wereld hierover meer humor zou hebben over dit ALLES dan kon de wereld schaterend ten onder gaan, Alles wordt met humor geboren en serieusiteit daar aan verbonden. de bijbel is een gifbeker Socrates kreeg de gifbeker omdat hij te WIJS was en teveel machtonder jongeren kreeg.
Socrates was nooit gelukkig nu kunnen we met het alles anno 2000 de laatsten gelukkig maken en laten EMENSCIPEREN. Biseksuelen denken niet in termen van mannen of vrouwen , maar in termen van MENSEN, daar ligt het erotiche en het psychotische als je biseksuelen tegen hun eigen gevoelens opzet. Dus rechten en plichten voor biseksuelen om zich te mogen verenigen en tot IETS te worden wat in de tijd van Socratres NIETS mocht zijn
De bijbel is van A tot Z gelogen en biseksualuiteit heeft de toekomst ALFA OMEGA begin en einde ofwel een nieuw begin voor de LAATSTEN onder ons, ALLES mag nu zonder misleid te zijn door indoctrinatie of dogmatiek
De overheid dient dus anno 2000 zorg te dragen voor het ZORGVULDIG formuleren van wettten die de menslijke waardigheid raken en in die zin valt er met de individuele waardigheid van de MENS in politieke en oppertunistische zin niet te marchanderen .De staat van Plato ALLES op een RIJ van SOCRATES en intellectuele evolutie

Van Humanist Martin Simon van Griethuijsen LID d66 lid Humanistisch verbond en Lid van het Humanistisch landelijke netwerk biseksualiteit
hagenaars

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door hagenaars »

Ik heb dit exposé met genoegen gelezen. Een boeiende wereld, lijkt mij. Ik weet niet of de huidige paus er ook zo over denkt...
Martin

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door Martin »

Geachte hagenaars Pauzen hebben ook verschillende karakters Humanist Paus johannes was meer voor dialoog en communicatie en benedictus is een conservatieve ex hitler jugend fascist waar die nog niet helemaal van los is gekomen

toen ik een biseksuele gerichtheid in de Tweede Kamer bepleitte zei als het beschadigen van bi's niet ophoudt dan schop ik voor heteuropese hof van justitie en mensenrechten samen met het humanistisch verbond een CONSTITUTIONEEL HOF DEN HAAG IN waarop het bisdom roer mond besloot een schaap te benoemen die ook nog herder wil wezen. Koningin beatri zei op basis van mijn betoog met betekking tot dit ALLES dat je gevoelens van MENSEN moet respecteren en de bijbel niet meer zo serieus moet nemen . ik heb 20 jaar de dialoog en communicatie gedaan voor biseksuelen op SOCRATISCHE WIJZE WIJZE

van HUMANIST Martin Simon van Griethuijsen secretaris en woordvoerder van de Humanistische Landelijke werkgroep Biseksualiteit en Overheidsbeleid
hagenaars

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet of je hem zijn gedwongen inlijving bij de Hitler Jugend nu nog kunt verwijten, andere tijden immers.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: het boek ASTRA van grondlegger humanisme socrates

Bericht door fred neerhoff »

Natuurlijk kan je iemand niet kwalijk nemen als hij ergens toe gedwongen zou zijn.

De kwestie wordt echter geheel anders als een publiek figuur als de Paus niet in heldere bewoordingen publiekelijk afstand heeft genomen van zijn eerdere lidmaatschap van die Hitler Jugend.
Plaats reactie