Stemadvies

hagenaars

Stemadvies

Bericht door hagenaars »

Een flinke dame of heer wil geen stemadvies, hij of zij denkt zelf, maakt afwegingen en komt tot een keuze. Sommige mensen vinden dat jammer en gaan toch een beetje aan het opdringen. Zo ook het Humanistisch Verbond, onderstaand zie je het resultaat (zie ook: http://www.nu.nl/nieuws/2894481/vvd-sta ... etlat.html). Ik vind het fotootje van de typische jonge humaniste wel aardig!

Toch ook nog een paar losse vragende gedachten: ik zou wel willen weten welke waarden van het Humanistisch Verbond de laatste tijd minder goed aansluiten bij die van de VVD. Vrijheid, verantwoordelijkheid, zelfbeschikking en gelijkwaardigheid zijn immers al sinds 1948 *) prominent in de VVD en bij het H.V. te vinden. Misschien moet Ineke de Vries een keer een symposium over die waarden en de beleving van de vrijheid organiseren? Lijkt mij nuttig. De verrassing wordt dan mogelijk opgevolgd door inzicht, een mooi humanistisch doel. In zo´n symposium zou zeker ook aandacht moeten zijn voor de menselijke economie die volgens de Vries wel bij Groen Links en juist niet bij de VVD te vinden zou zijn, of bij de PvdA.

Ik vind dit een beetje een gemiste kans zo´n slordig artikeltje.

Lex Hagenaars.

*) Op 24 januari 1948 werd in Amsterdam de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) opgericht.


VVD staat laag op 'humanistische meetlat'
DEN HAAG - GroenLinks en D66 scoren het best op de zogenoemde 'humanistische meetlat' die het Humanistisch Verbond dinsdag presenteert. De VVD blijft achter bij de verwachtingen.

''Het verrast me, maar het past wel bij de accenten die de VVD nu legt'', aldus Ineke de Vries, directeur van het Humanistisch Verbond dinsdag in Trouw.
De Vries doelt vooral op Europa, het vreemdelingenbeleid en ontwikkelingssamenwerking. De standpunten van de VVD op die thema's sluiten minder goed aan bij de waarden die het Humanistisch Verbond als uitgangspunt neemt voor de meetlat: vrijheid, verantwoordelijkheid, zelfbeschikking en gelijkwaardigheid.
De VVD doet het ook slecht bij de 'menselijke economie' die de humanisten voor ogen staat. Het Humanistisch Verbond ziet die economie 'ten dienste van mensen' meer nog dan bij D66 terug bij GroenLinks.
Die partij eindigt daardoor als nummer 1 op de meetlat, die in 2010 voor het eerst verscheen. D66 is tweede, voor de PvdA (derde), de Partij voor de Dieren (vierde), de ChristenUnie (vijfde) en de SP (zesde).
Alles over de verkiezingen in ons dossier
Door: ANP
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: stemadvies

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De verrassing wordt dan mogelijk opgevolgd door inzicht, een mooi humanistisch doel.

Zoals je weet prevaleert bij het humanisme de moraal boven het inzicht.
hagenaars

Re: stemadvies

Bericht door hagenaars »

Ja, het is mij bekend dat jij daar nu zo overdenkt, maar of het juist is? Het Nederlanse humanisme hield zich juist altijd zeer actief bezig met kennis en kennisoverdracht. Bijna alle voorzitters waren bv. hoogleraar. Liep je op een congres, dan krioelde het van de geleerden. Prettig sfeertje, hoor. Nee, moraal kwam op de tweede plaats.
Het draaide om vrijheid en eigen verantwoordelijkheid...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Stemadvies

Bericht door David Bakker »

Ja vroeger...

Gisteren een interview met Jolande Sap in dagblad Trouw. Ze is ook humanist. Ik citeer.

U komt uit een katholiek gezin. Is het geloof, de Bijbel, uw inspiratiebron of noemt u zichzelf humanist? "Humanist. Ik ben katholiek opgevoed, maar niet heftig. Mijn ouders lieten het aan ons over om al dan niet naar de kerkt te gaan. Natuurlijk waren de eerste heilige communie en het vormsel groten feesten. Dat heb ik allemaal meegemaakt. Er wordt altijd smalend over gedaan, maar het mooie van het katholieke geloof vind ik dat je steeds opnieuw een kans krijgt. Na de zonde komt het berouw en de boete en daarna heb je weer volop kansen. Dat idee van voortdurend nieuwe kansen zat ook in mijn opvoeding en daar geloof ik nog steeds heel erg in als model voor de samenleving. Je mag nooit iemand definitief afschrijven. Dat is humanistisch, maar ook heel erg katholiek."

En Jette Klijnsma is ook al humanist las ik gisteren eveneens in Trouw:

"Jette Klijnsma is ...van oorspronk protestant. Ze is van haar geloof gevallen toen ze in een kinderrevalidatiecentrum meemaakte dat leeftijdgenootjes overleden. Klijnsma is nu lid van het Humanistisch Verbond en ze gelooft in het goede van de mens. "Het kwaad moet je erin pompen, en dat gebeurt te veel en te vaak.""
hagenaars

Re: Stemadvies

Bericht door hagenaars »

Ja, Buurman en Buurman zijn ook verhuizer en soms timmerman, maar daarom is niet elke kneus die lid is van het Humanistisch Verbond een bewijs dat die organisatie bestaat uit louter beunhazen.
Toch even op het argument ingaan: lijkt het H.V. qua doelstelling en cultuur op de R.K. kerk? Nee, natuurlijk niet. In het Humanisme is ieder mens vrij en zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Zonde, berouw en boete zijn beslist geen humanistische gedachtenspinsels, zoals Jolande vrolijk opmerkt. Zij is een politica, dat weet je toch? Dus opletten met wat ze zegt, het is vaak de halve waarheid en zeker in verkiezingstijd is het zieltjeswinnen de modus.
En Jette Kleinsma heeft vrees ik niet goed opgelet bij de F.N.V. waar ze een tijdje puinruimster was...Het goede in de mens, ja hoor...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Stemadvies

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef: ik zou wel willen weten welke waarden van het Humanistisch Verbond de laatste tijd minder goed aansluiten bij die van de VVD. Vrijheid, verantwoordelijkheid, zelfbeschikking en gelijkwaardigheid zijn immers al sinds 1948 *) prominent in de VVD en bij het H.V. te vinden.
Lex, je bent VVD'er, dus fout. Ze motten je niet.
hagenaars

Re: Stemadvies

Bericht door hagenaars »

Evenwichtig historisch juist, stukje van Rob Tielman. Het juiste denkraam...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Stemadvies

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het juiste denkraam...
Jammer alleen dat Tielman de politiek correcte humo-maatlat als maat der dingen beschouwt!
hagenaars

Re: Stemadvies

Bericht door hagenaars »

Hij doet verslag. Het is wel wenselijk dat een voorzitter de maatlat van de vereniging hanteert.
Plaats reactie