Dat hele humanisme deugt niet

hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Lees je wel wat ik schrijf? Hij werd hoogleraar in Groningen in 1928 en publiceerde in de jaren daarna volgens de bibliografie van Dr. ten Have 37 keer, in vier talen. Hoe kom je toch aan al die onzin?
Er is niets mis met het humanisme.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Vergeet je niet te vermelden dat Leo Polak ook verdienstelijk piano kon spelen? Maar vertel eerst eens welke onzin je bedoelt. En leg dan even uit waarom er niets mis met het humanisme zou kunnen zijn. Of zijn alle humanisten zo zelfingenomen als de Gutmensch zoals jij jezelf kennelijk zo graag ziet?
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Hij speelde inderdaad prachtig piano. Iemand die ruim 35 publicaties op zijn naam heeft, in drie talen beschuldigen van slechts een boek geschreven te hebben, vind ik lariekoek. Jij toch ook hoop ik? Het boekje was een gelegenheidspublicatie voor een serie over seksuele hervorming.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Iemand die ruim 35 publicaties op zijn naam heeft, in drie talen beschuldigen van slechts een boek geschreven te hebben, vind ik lariekoek.
Man, lul toch niet zo slap, ik beschuldig niet maar stel slechts vast. Of wil je soms ontkennen dat zijn "Sexuele Ethiek" uit 1936 het enige boek is dat Leo Polak tijdens zijn professoraat publiceerde?
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ja, natuurlijk, Bijna 40 publicaties, niet niks...Waar wil jij toch heen? (Het humanisme deugt, het verbond onkerkelijk Nederland en bracht zo veel tot stand.)
lukas
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 19:02

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door lukas »

Nou wil ik niemand storen tijdens een discussie,
maar,

Nou heb ik meerdere malen opmerkingen voorbij zien komen over Polak en Mein Kampf,
toevallig heb ik toegang tot een Mein Kampf exemplaar uit 1932 gestempeld met "Prof. Mr. Dr. LEO POLAK" vooraan in het boek. In het boek zijn meerdere met potlood geschreven notities te vinden, waarschijnlijk dus door Polak. Deze zijn door het handschrift voor mij onleesbaar, maar mocht er interesse zijn deze te zien dan hoor ik het graag.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ja, dat exemplaar wil ik wel eens inzien...Want het lijkt mij interessant.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Je kunt stellen dat het humanisme weinig meer voorstelt dan een vorm van beleefdheid, wellevendheid en fatsoen.

Je hoeft niets te geloven om humanist te zijn. Het is onbeleefd mensen lang te laten wachten. Antechambreren mag wel, de mensen even in de voorkamer met een glaasje of een kopje thee laten wachten. In Nederland wordt het wel antichambreren genoemd, maar dat is een foute spelling.
Poetin is zoals bekend is, een zoon van een stalinist. En heeft zijn opvoeding bij de toenmalige inlichtingendienst genoten. Hij draagt een kostuum, spreekt goed Duits en een paar woorden Engels. Hij laat wereldleiders graag lang, onnodig lang, antechambreren. Zo lees ik in mijn ochtendblad dat Angela Merkel wel ruim vier uur op hem moest wachten. Imponeergedrag...

De Paus ruim 50 minuten en Trump drie kwartier. Leden van koninklijke huizen treffen het, Elisabeth II moest 14 minuten wachten en Juan Carlos twintig minuten. Verschil moet er zijn!


Bron F.D. 18 juli pag. 7.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Op de voorpagina van deze site worden de salarissen van de directeuren van de Nederlandse organisaties die zich o.a. bezighouden met vluchtelingen opgesomd, Lucratieve business is het commentaar.
Dat is onjuist. Een salaris van ongeveer 130. 000 is geen vetpot. Je moet het nettobedrag aanhouden en dan vergelijken.
80.000 netto voor een leidinggevende functie is absoluut geen vetpot. ( Ik houd daarbij rekening met opleiding, functionele eisen, afbreukrisico etc. ) Ik zou zeggen een goedbetaalde functie...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Het is goed hier nogmaals te benadrukken dat Leo Polak en het humanisme meer in het algemeen, volstrekt deugdelijke argumenten levert voor een goede samenleving. Binnenkort is er een serie lezingen van de Vereniging Het SPINOZAHUIS
waar men zich voor kan opgeven ledensecretaris@spinozahuis.nl
Plaats reactie